Havnene i Rotterdam og Singapore gør det: Nu vil Rønne Havn være med

Havnene i Rotterdam og Singapore gør det: Nu vil Rønne Havn være med
Det er ikke usandsynligt, at man i nærmere fremtid vil bygge yderligere på Rønne Havn. Det kræver lidt, såfremt man vil være i liga med Rotterdam og andre store havne.
INTERVIEW | RØNNE | ABONNENT | 8. JAN 2022 • 07:30
INTERVIEW | RØNNE | ABONNENT
8. JAN 2022 • 07:30

Den grønne omstilling er nået til skibstrafikken, hvor store dele af transporten af gods finder sted. Ingen større skibe sejler endnu på grønne brændstoffer. Alligevel vil Rønne Havn facilitere en tankstation udelukkende med grønne brændstoffer.


Der sejler 60.000 skibe forbi Bornholm hvert år. Faktisk forventer man, at det tal stiger til 80.000 et stykke ude i fremtiden, fortæller Maja Felicia Bendtsen. Hun er chef for forretningsområdet BULK på Rønne Havn A/S. For hende er skibstrafikken omkring Bornholm helt afgørende for et nyt projekt, hun påbegyndte for godt et år siden. Det hedder Bornholm Bunker Hub, og det er kort sagt en tankstation for skibe. Hun forventer og håber, at de første skibe kan tanke op i 2025.

– Min ambition er klart, at vi i 2025 er i gang med Bornholm Bunker Hub, siger Maja Felicia Bendtsen.

Bornholm Bunker Hub bliver en rentabel forretning, hvis bare én procent af de 60.000-80.000 skibe benytter sig af den bornholmske tankstation til havs. Faktisk kan man klare sig med mindre, men det er Maja Felicia Bendtsens mål, at ramme én procent af skibene, der ellers flyder forbi Bornholm. De skal stoppe op og tanke brændstof ved øen. Men Bornholm bunkerhub er ikke en typisk tankstation. Skibene ligger ikke til ved en stander og tanker. Nej, skibene afviger meget lidt fra deres rute forbi Bornholm. De sejler ad skibenes motorvej, en afkørsel eller afsejling, så at sige. Her ligger de for anker, og efter aftale sejler et skib ud med brændstof, som bliver hældt på. Denne handling kaldes bunkering – at bunkre brændstof.

Man vil derfor ikke se ekstra mange store skibe i havnen, eller skibe der ligger for anker tæt ved land. De er længere ude i horisonten, som de plejer at være.

– Pt. er der 60.000 skibe, der passerer Bornholm. Vi forventer, at det tal bliver til omkring 80.000 inden længe. Vi ser, at man forsøger at skubbe så meget gods som muligt med skibstransport, da det er mest rentabelt og energieffektivt, siger Maja Felicia Bendtsen.

– Hvis vi kunne hente én procent af de skibe, der tankede hos os, hvilket kan være 600-800 operationer om året, har vi allerede en ganske god forretning.

Måske lyder det ikke sensationelt, at en tankstation for skibe skal blive til ved Rønne Havn. I Danmark kan man bunkre ud fra Skagen Havn, hvor der også er meget trafik. Men Bornholm bliver alligevel den første af sin slags – i hvert fald i Danmark. Bornholm Bunker Hub skal nemlig være en grøn tankstation. Ikke noget marine diesel og den slags gammeldags brændsel. Ligger man til ved Bornholm, skal man kunne tanke med ammoniak eller metanol, som det ser ud nu. Det vender vi tilbage til.


Maja Felicia Bendtsen blev ansat i april 2019, og nærmest siden har hun arbejdet med ideen om en grøn tankstation til skibe. 

Singapore, Rotterdam og Rønne

Kigger vi os omkring i den store verden findes ingen grønne tankstationer for skibe endnu. Nogle af de største havne i verden som Rotterdam og Singapore er i gang med lignende projekter. Alligevel er Rønne Havn endt i et mere uformelt samarbejde med nogle af de store havne, fortæller Maja Felicia Bendtsen.

– Jeg er i kontakt med havnen i Rotterdam og andre store havne jævnligt. For os handler det om at lære. Det betyder, at vi ikke behøver at opfinde den dybe tallerken på Rønne Havn. Det er de i gang andre steder, og vi skal lære af dem. Vi har ikke lyst til at være first movers på det hele. I Rotterdam har de gennemført den første bunkering på metanol, og nu vil de lave den første med ammoniak, siger Maja Felicia Bendtsen.

Og hvad skal man så lære, for at Bornholm Bunker Hub kan være klar i 2025? Først og fremmest skal man finde ud af, hvilken grøn brændsel, som man vil benytte sig af.

– Vi er i kontakt med Rotterdam og andre for at lære, hvordan de lagrer brændstoffet, der jo opfører sig anderledes end marine diesel. Der vil jeg gerne lære fra de andre havne, fordi det eventuelt kan fjerne noget risiko, når vi starter, siger Maja Felicia Bendtsen.

Marine diesel er ganske nemt at opbevare, da det er stabilt og kan opbevares ved stort set alle temperaturer. Men man er endnu ved at undersøge, hvordan man bedst håndterer de grønne brændstoffer så som ammoniak og metanol, der lige nu ser ud til at være de bedste alternativer til marine diesel, der bruges af de fleste store skibe. Helt generelt er Maja Felicia Bendtsen og hendes kolleger i gang med at undersøge en hel masse omkring, hvad det vil sige, og hvad det kræver at være en grøn tankstation.

– Som på enhver tankstation betyder prisen noget. Men vi vil også undersøge, om der vil være et behov for, at vi kan hjælpe med, at de får friske forsyninger om bord, eller hvis de skal have en reservedel, en tekniker om bord eller andet. Det er også her, at vi kan bringe flere bornholmske virksomheder i spil, siger Maja Felicia Bendtsen.

En branche i udvikling

Det lyder alt sammen meget godt. Klimavenlig tankstation, der fylder grønne brændstoffer på skibe, der ydermere kan skabe en god forretning på Bornholm. Dog står man lige nu med den udfordring, at ingen skibe sejler på grønne brændstoffer. Det er på mange måder den gamle fortælling om hønen eller ægget. Hvad kommer først? Sejler skibene ikke på grønne brændstoffer, fordi de ikke kan tanke det endnu? Eller laves der ingen grønne tankstationer, før skibene sejler på grønne brændstoffer? I hvert er der lagt op til, at noget vil ske. Branchen ruster sig så småt til en grøn omstilling. Senest har rederiet A.P Møller Mærsk lavet en målsætning om at være en klimaneutral transportvirksomhed i 2050 og har i år bestilt otte nye store containerskibe, der skal sejle på metanol. Det første forventes sat i drift allerede i 2024.

– Hele branchen er i gang med at redefinere sig selv. Vi taler om 'license to operate' – hvis vi som branche ikke omstiller os, så kommer vi til at miste vores berettigelse. Stemningen i befolkningen gør, at folk ikke vil acceptere fossile brændstoffer længere, siger Maja Felicia Bendtsen.

– Det er ikke længere, om vi skal lave forandringer, vi skal lave forandringer for det bedre, siger Maja Felicia Bendtsen.

Derfor er Maja Felicia Bendtsen også ret tryg ved, at Rønne Havn og Bornholm går forrest sammen med mastodonter som Singapore og Rotterdam havne, når det kommer til de grønne brændstoffer. Det er et spørgsmål om tid, før andre havne begynder på det samme, men Bornholms placering er unik, og derfor giver det mening at gå i gang med det samme, fortæller Maja Felicia Bendtsen.

– Rundt omkring ser vi, at flere havne gerne vil de grønne brændstoffer. Men hvis man kigger på sejlruterne, har vi bare ekstremt meget trafik, der passerer tæt forbi os. Meget trafik der passerer, gør det også lettere at få en stor mængde af kunder, selvfølgelig, siger Maja Felicia Bendtsen.

– Den her bunkerhub skal udelukkende være med grønne brændstoffer. Vi er i gang med at lave forskellige analyser, der viser hvad vi skal bruge, siger Maja Felicia Bendtsen.

Godt nok nævnes ammoniak og metanol som brændstof og som grønne brændstoffer. Men meget kan nå at ske, og bedre alternativer kan nå at opstå undervejs. Det er stadig et spørgsmål, hvad brændstoffet bliver. Lad os kalde brændstoffet x.

Kortet viser densiteten af skibstrafikken. Den røde farve indikerer, hvor meget trafik det er. Jo varmere farven er, jo mere trafik er der. Foto: Marine Traffic

X er måske redningen

Det er nærliggende at spørge, hvad et grønt brændstof egentligt er, udover at det ikke forurener lige så meget som de i dag kendte brændstoffer. Tanken bag at bruge grønne brændstoffer som ammoniak og metanol er, at man kan danne det fra strøm, vand og luft. Det kaldes "power-to-x", og ideen bag det er groft sagt, at man omdanner el og vand til brint og tilsætter enten kuldioxid eller kvælstof for at lave nye brændstoffer.

Et power-to-x-anlæg kræver lige nu ret meget plads, men det er muligt, at der i fremtiden skal bygges sådan et på Bornholm. Der er vindmøller og grøn energi omkring Bornholm, og når teknologien vil, at det effektivt kan laves om til brændsel til blandt andet skibe, er det nærliggende, at sådan et anlæg skal ligge på øen.

– Power-to-x vil bare spille en kæmpe rolle, også på Bornholm. Vi er lige i smørhullet for en masse vedvarende energiproduktion. Der er undersøgelser i gang, men udfordringen er, at der skal være økonomi i det. Det er ikke Rønne Havn, der skal lave et power-to-x-anlæg. Det skal være markedsdrevet af nogle andre kræfter. Jeg tror, at power-to-x skal understøttes i starten, indtil det kan klare sig selv, siger Maja Felicia Bendtsen.

Med andre ord er det forhåbningen, at der produceres vedvarende energi i mængder, der giver overskydende energi, som kan laves om til flydende brændstof. Men det er næppe realistisk, at det sker inden 2025, hvor det er målet, at Bornholm Bunker Hub skal begynde med at tanke med grønne brændstoffer.

– Det, vi vil gøre, er, at vi vil importere de brændstoffer, der skal bruges. Fra nu og frem til 2025 skal vi lave analyser, der fortæller, hvilke brændstoffer vi skal have og i hvor store mængder. Branchen har ikke lavet det her med grønne brændstoffer før, derfor bliver det udfordrende, og det kræver bare mange undersøgelser og analyser, siger Maja Felicia Bendtsen.

Gang i den på Rønne Havn

På Rønne Havn betyder det, at der inden for de næste år skal bygges lagertanke, der kan opbevare de nye grønne brændstoffer. Der skal indgås samarbejde, der kan varetage den grønne tankstation. Det er ikke Rønne Havn, der skal bestyre den nye tankstation, de faciliterer den blot.

Der vil ikke ligge et power-to-x-anlæg på havnen, det er der ikke plads til, understreger Maja Felicia Bendtsen. Men hun håber, at det nye projekt vil opnå en stor opbakning blandt bornholmske virksomheder.

– Måske kan de se muligheder i det her. Vi har noget offshore-industri, som kan få stor gavn af det her. Om de skal sejle med forsyninger eller med nyt personale til skibene, så er alle ideer lige nu gode. Vi vil lave en god og grøn tankstation her ved Bornholm, siger Maja Felicia Bendtsen.

 


Power-to-x

Power-to-X er processen, hvor grøn elektricitet og vand omdannes til brint. Det sker ved hjælp af elektrolyse i nogle store kar, hvor vand spaltes til brint og ilt. Brint kan herfra omdannes til andre produkter ved at tilføre kuldioxideller kvælstof, som giver henholdsvis metanol eller ammoniak, som skibe kan sejle på. Kort sagt giver power-to-X muligheden for at omdanne el til flydende brændstof.

 


Bornholm Bunker Hub

Bornholm Bunker Hub er navnet på det konsortium, der forsøger at etablere en tankstation med grønt brændstof på Bornholm. Konsortiet bag Bornholm Bunker Hub består af otte partnere: Ørsted, Molslinjen, Haldor Topsoe, Bunker Holding Group, Wärtsilä, Rambøll, Bureau Veritas og Port of Roenne A/S. Bunkerhub er navnet på en tankstation til skibe.