X er måske redningen
Det er nærliggende at spørge, hvad et grønt brændstof egentligt er, udover at det ikke forurener lige så meget som de i dag kendte brændstoffer. Tanken bag at bruge grønne brændstoffer som ammoniak og metanol er, at man kan danne det fra strøm, vand og luft. Det kaldes "power-to-x", og ideen bag det er groft sagt, at man omdanner el og vand til brint og tilsætter enten kuldioxid eller kvælstof for at lave nye brændstoffer.
Et power-to-x-anlæg kræver lige nu ret meget plads, men det er muligt, at der i fremtiden skal bygges sådan et på Bornholm. Der er vindmøller og grøn energi omkring Bornholm, og når teknologien vil, at det effektivt kan laves om til brændsel til blandt andet skibe, er det nærliggende, at sådan et anlæg skal ligge på øen.
– Power-to-x vil bare spille en kæmpe rolle, også på Bornholm. Vi er lige i smørhullet for en masse vedvarende energiproduktion. Der er undersøgelser i gang, men udfordringen er, at der skal være økonomi i det. Det er ikke Rønne Havn, der skal lave et power-to-x-anlæg. Det skal være markedsdrevet af nogle andre kræfter. Jeg tror, at power-to-x skal understøttes i starten, indtil det kan klare sig selv, siger Maja Felicia Bendtsen.
Med andre ord er det forhåbningen, at der produceres vedvarende energi i mængder, der giver overskydende energi, som kan laves om til flydende brændstof. Men det er næppe realistisk, at det sker inden 2025, hvor det er målet, at Bornholm Bunker Hub skal begynde med at tanke med grønne brændstoffer.