Grøn udmelding fra Mærsk vækker begejstring i Rønne

Grøn udmelding fra Mærsk vækker begejstring i Rønne
Hvis bare én procent af de 60.000-80.000 skibe, der passerer Bornholm, benytter sig af den bornholmske tankstation til havs, har man en rentabel forretning. Foto: Jacob Jepsen
ERHVERV | RØNNE | ABONNENT | 14. JAN 2022 • 15:30
ERHVERV | RØNNE | ABONNENT
14. JAN 2022 • 15:30

Mærsk har længe gået forrest i branchen, når det kommer til at omstille sig til den grønne dagsorden. Nu tager rederiet endnu et skridt fremad, hvilket vækker begejstring på Rønne Havn og det nye projekt Bornholm Bunker Hub.


Den grønne omstilling er også kommet til skibstrafikken, hvor store dele af verdenstransporten af gods finder sted. Tilbage i 2018 meldte Mærsk – en af mastodonterne på verdenshavene – ud, at de vil være et klimaneutralt selskab i 2050. De store skibe i den kendte lyseblå farve skal i fremtiden sejle på grønne brændsler. De grønne brændsler, man har kendskab til i dag, og som man forventer skibene i fremtiden skal sejle på, er metanol og ammoniak. Mærsk har nu tænkt sig at sætte farten op på den grønne omstilling. Virksomheden har kigget i kalenderen og vil nu arbejde på at blive klimaneutral allerede i 2040.

Det er ikke en udmelding der er gået forbi Rønne Havns næse, hvor man ikke nedtoner vigtigheden af, at en af verdens største selskaber inden for shipping, kommer med så ambitiøs en melding. På Rønne Havn er man i gang med et projekt, som Bornholms Tidende tidligere har beskrevet, hvor man vil understøtte den grønne skibstrafik. Projektet hedder Bornholm Bunker Hub, hvilket er navnet på det konsortium, der forsøger at etablere en tankstation med grønt brændstof på Bornholm.

Leder af projektet på Rønne Havn er Maja Felicia Bendtsen. Hun er chef for forretningsområdet BULK på Rønne Havn A/S og idékvinde bag den grønne tankstation. Hun glæder sig over Mærsk udmelding.

– Det er en positiv udmelding, som viser, hvor stærkt udviklingen går lige nu, når en af verdens største spillere inden for shipping fremrykker deres ambitioner inden for grøn omstilling med ti år, siger Maja Felicia Bendtsen.


Maja Felicia Bendtsen blev ansat i april 2019, og nærmest siden har hun arbejdet med ideen om en grøn tankstation til skibe. Foto: Rønne Havn

Fart på omstillingen

Lige nu sejler ingen store skibe på grønne brændstoffer. Som Bornholms Tidende skrev i starten af januar, er der kun to store havne, der beskæftiger sig med grøn brændsel til skibe. Det gør man i Singapore og Rotterdam, der er havne af en størrelse, som er helt usammenlignelig med Rønne Havn. Da Rønne Havn i sin tid gik i gang med ideen om Bornholm Bunker Hub og en grøn tankstation til skibe, var det naturlige spørgsmål også: Hvem skal tanke de grønne brændsler, hvis ingen sejler med dem?

Mærsk bestilte i 2021 otte nye store containerskibe, der skal sejle på metanol. De forventes at sejle med grøn brændsel i det blå hav allerede fra 2024. Og med Mærsks fremrykning af virksomhedens klimaplan, tyder det på, at Rønne Havn er startet på noget, der er fremtid i.

– Mærsk udmelding betyder, at der kommer mere fart på den grønne omstilling af skibsfarten globalt. Og det har selvfølgelig også en indirekte indvirkning på vores arbejde og tanker lokalt, hvor det er med til at underbygge de visioner, vi har i Bornholm Bunker Hub, siger Maja Felicia Bendtsen.

– Det er en indikation af, at omstillingen er i fuld gang, og at det kun kommer til at gå hurtigere. Og det er godt for vores arbejde med Bornholm Bunker Hub.

Det er forventet, at Bornholm Bunker Hub står klar i 2025, hvor man kan lave den første tankning med grønne brændsler. Og den plan holder man fast i, selvom Mærsks udmelding sætter skub i tingene.

– Vi kan mærke, at der i takt med øget fokus på den grønne omstilling også er en øget opmærksomhed omkring vores arbejde med at gøre Bornholm til en grøn tankstation. Men vi fremrykker ikke vores planer af den grund. Vi bliver blot bekræftet i vores vision, og det er selvfølgelig med til at understøtte vores arbejde, siger Maja Felicia Bendtsen.

 


Bornholm Bunker Hub og at bunkre

Bornholm Bunker Hub bliver ikke en typisk tankstation. Skibene ligger ikke til ved en stander og tanker på Rønne Havn. Nej, skibene afviger meget lidt fra deres rute forbi Bornholm. De sejler ad skibenes motorvej, en afkørsel eller afsejling, så at sige. Her ligger de for anker, og efter aftale sejler et skib ud fra Rønne Havn med brændstof, som bliver hældt på. Denne handling kaldes bunkering – at bunkre brændstof.

Bornholm Bunker Hub er navnet på det konsortium, der forsøger at etablere en tankstation med grønt brændstof på Bornholm. Konsortiet bag Bornholm Bunker Hub består af otte partnere: Ørsted, Molslinjen, Haldor Topsoe, Bunker Holding Group, Wärtsilä, Rambøll, Bureau Veritas og Port of Roenne A/S. Bunkerhub er navnet på en tankstation til skibe.