Pava vil rykke Energiøen til Rønne

Pava vil rykke Energiøen til Rønne
Poul Pava har planer for landsstævnestadionet i Rønne. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 29. april 2024 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 29. april 2024 • 05:30

DGI-stadion er oplagt til landanlægget, mener kunsteren, der har svært ved at finde ugens bornholmske historie.

– Hallo, chef.

Ja, øjeblik, Pava.

– Hvor var du i lørdags? Jeg ventede næsten en time på kontoret. Min datter fyldte 21, og hende kørte jeg altså hjem til igen. Jeg kan jo ikke blive ved med at vente.

Ja. Jeg var forsinket. Undskyld, Pava.

– Så du min tekst om varmemesteren fra Vanløse. Han er flyttet tilbage til øen, og så har jeg lave en prøveartikel med ham, som i kan bringe. Jeg er jo blevet arbejdsløs, så I kan få tilskud til mig i tre måneder, hvis det er.

Nej. Det bliver ikke nu. Hvorfor skriver du en tekst om en varmemester fra Vanløse? Det er da ikke aktuelt for Bornholm at læse om. Den er fint skrevet. Men det skal i givet fald være en varmester fra Bornholm.

– Han er fra Bornholm og også hans kone, og de flytter hjem igen.

Historien er ikke lokal nok. Måske i Hvidovre og Vanløse, hvor han har abejdet i 30 år, men ikke her på øen.

– Nå. Så siger vi det.

Ægteparret, du skriver om, sendte en mail. De var sådan set glade for dit besøg. Men de tilbød dig en kop te og et stykke kage, og så bad du om en kold bajer.

– Jamen jeg kan ikke lide te. Jeg fik en sodavand. De havde nemlig ingen øl.

Vi drikker ikke øl hos kilder. Det er ikke det, vi står for ude hos vores læsere. Det er ikke høfligt af dig at bede om en øl, Pava.

– Min datter fik 50.000 i sin børneopsparring. Jeg kunne fandme godt have brugt dem selv altså. Men så har hun noget at starte ud med jo.

Ja. Det er fint, og mens du ventede på mit kontor, har du spist to stykker smørrebrød.

– Ja min søn og jeg åd en hver. Jeg fik en æggemad, og han spiste en roastbeef. Vi kunne jo ikke blive ved med at vente.

Det fungerer ikke, Pava. Maden var bestilt til et møde, jeg skulle holde, hvor jeg ville vise de nye newsroom-lokaler frem lørdag eftermiddag.

– Nå det må du undskylde. Jeg troede, det var noget, der var tilovers. Undskyld.

Det går nok. Men en anden gang så skal du ikke selv gå ud i vores køkken og bare tage for dig.

– Jeg syntes, du sagde, at vi ikke måtte drikke øl. Der stod øl inde i køleskab.

Ja, det var til frokosten, og det er lejlighedsvist tilladt.

– Nå, men energiøen kan jeg skrive om. Den mener jeg slet ikke skal ligge, hvor den skal ligge. Den skal ligge ude på det store stadion, hvor man laver gymnastik. Men det er der ingen, der gider se på mere. Derfor er det hele flyttet til Aakirkeby. Så jeg foreslår, at hele energiøen placeres på den plads, og samtidig laver vi det om til en stor turistseværdighed. Det var det, jeg godt ville skrive om.

Jamen så send det hele ind. Jeg løber igen. Farvel.

– Jamen skal I have mig med tilskud, Kristoffer? Tre måneder fra fagforening. Det er gratis praktik.

Nej tak. Vi tales ved. Farvel.

– Nå så farvel. I ved ikke, hvad I går glip af på den avis - bonderøve alle sammen. Farvel.

Hvabehar?

– Ja undskyld så igen. Farvel.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT