Inden søndag: Plads til uenighed?

Inden søndag: Plads til uenighed?
Peter Skovbo Jørgensen er sognepræst i Nexø og Poulsker sogne. Her ses kirken i Nexø. Arkivfoto: Michael Andersen
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 7. juni 2025 • 15:30
Af:
Peter Skovbo Jørgensen
sognepræst i Nexø
Poulsker sogne
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 7. juni 2025 • 15:30

Hvad sker der, når man vælger nysgerighed frem for forsvar?

Er der plads til uenighed?

Igennem mit liv har jeg haft mange samtaler med mennesker, der mente noget andet end jeg selv gør.

Flere gange er jeg blevet hånet og latterliggjort – blot fordi jeg tror på kristendommen.

Jeg ved, at jeg ikke er alene om den oplevelse. Jeg har set og hørt andre troende mennesker bliver nedgjort på samme måde, og for eksempel politikere bliver ofte nedgjort, både af befolkningen og af deres egne kolleger.

Jeg husker især en samtale med en ung mand, der sagde:

“Jeg tror, Jesus var meget manipulerende – selv hans død var en del af hans manipulation.”

Det var en provokerende udtalelse. Men også en mulighed.

Nysgerrighed eller forsvar?

Jeg stod med to valg:

Jeg kunne blive vred og forsvare Jesus, som jeg tror, er Guds søn og min frelser. Jeg kunne forsøge at vinde diskussionen og gøre mig selv og mit synspunkt til centrum.

Eller – jeg kunne vælge at være nysgerrig - anerkende den andens synspunkt og stille spørgsmål - spørge ind til hvorfor han mente, som han gjorde.

Det falder nok ikke naturligt for de fleste af os. Men jeg mister ikke noget af min tro, bare fordi andre mener noget andet. Tværtimod.

For hvad sker der egentlig, når vi vælger nysgerrigheden frem for forsvaret?

Når jeg møder en holdning, som jeg er lodret uenig i, så bliver jeg nødt til at spørge mig selv: Hvorfor mener jeg egentlig, som jeg gør?

Det kan føles ubehageligt. Det kan rykke ved noget. Men det gør mig også mere bevidst – og mere ærlig.

Når alle er enige

De fleste af os har en omgangskreds, hvor vi overvejende er enige. Der er noget trygt ved det. Det er rart at sidde i en stue, hvor man ikke behøver forklare eller forsvare sine grundholdninger.

Men man går sjældent derfra med nye spørgsmål.

Fællesskaber med enighed kan være vigtige – steder, hvor man kan finde ro og opbakning. Men samtalen med dem, som vi er uenige med, kan udvide vores horisont. Særligt når vi tør være oprigtigt interesserede i, hvorfor den anden mener og tror, som de gør.

Ikke alt er lige sandt

Det betyder ikke, at alle holdninger er lige gyldige – eller at sandhed er relativ.

Der er udsagn, der gensidigt udelukker hinanden.

Enten findes Gud, eller også gør han ikke.

Enten er Jesus den, der med sin død kan frelse os – eller også er han ikke.

Begge dele kan ikke være sandt på én gang.

Nogle hævder, at alle religioner i virkeligheden taler om den samme Gud. Det illustreres ofte med historien om de blinde mænd, der undersøger en elefant og hver beskriver forskellige dele – øret, snablen, benet.

Men den fortælling forudsætter, at én står udenfor og ser hele elefanten – som om de har det fulde overblik.

Og det er ikke mere ydmygt end at sige: “Jeg har ret.”

Opfordring til samtale

Så hvad nu, hvis vi i stedet stræber efter noget andet?

- At være tydelige om det, vi tror på.

- At være ydmyge over for, at andre kan have gode grunde til at tro anderledes.

- Og at være oprigtigt nysgerrige på, hvad de grunde er.

Det er ikke farligt at være uenige.

Tværtimod.

Det ville gavne debatten – både på sociale medier og i samtaler ansigt til ansigt – hvis vi mødte hinanden med respekt frem for behovet for at vinde.

Vi behøver ikke være enige for at have en meningsfuld samtale.

Men vi bliver nødt til at være nysgerrige.

For uden nysgerrighed dør samtalen – og med den muligheden for at forstå hinanden.

"Inden søndag" er Tidendes serie, hvor vores præster på skift skriver en klumme til avisen. Skribenterne står helt frit i deres valg af emne og udtryksform.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT