Når Folkemødet trækker titusinder til Bornholm, burde den offentlige transport være en oplagt vinder. BAT kunne vise sig som øens stolthed og sikre en effektiv og klimavenlig kollektiv transport, samtidig med at kommunen tjente gode penge til gavn for hele året. Men i stedet har BAT et alt for lavt ambitionsniveau.
Med et gennemsnit på kun 46 daglige afgange på i alt 10 ruter, fordelt tyndt og med lange intervaller imellem hver afgang, risikerer BAT at fremstå som en nødløsning for de gæster, der ikke kan få fat i en taxi eller dem, der ikke kan få refunderet kørselsudgifterne. Tænk, hvad det ville betyde, hvis BAT i stedet turde satse offensivt med hyppige afgange og en klar kommunikation.
Forestil jer et Folkemødebuspas til en pris på 450 kroner. Hvis blot halvdelen af gæsterne købte sådan et pas, kunne BAT hente 13,5 millioner kroner alene på fire-fem dage. Det ville give økonomi til at køre op imod 100 daglige afgange med ti-minutters intervaller. Med busser, der kører helt ind i folkemødets hjerte på Kirkepladsen hvert 10. minut, ville det være en VIP-løsning sammenlignet med de lange vandringer fra de uanede mængder af markparkeringspladser udenfor byen. Intet mudder og strækmarch. Ankomst til døren. En sådan løsning ville ikke blot sikre gæsterne en bedre transport med grøn samvittighed, men også give et markant overskud til BAT's drift resten af året.
Det er simpelthen ikke godt nok, når BAT i stedet opfordrer passagerer til at væbne sig med tålmodighed, mens busserne kører forbi fyldt til bristepunktet. Folkemødet burde være øens store udstillingsvindue, hvor vi viser resten af Danmark, at Bornholm kan tænke stort, klimavenligt og ambitiøst.