Her kunne en række kendte danske sangerinder berette om grænseoverskridende adfærd og en mandsdomineret branche, hvor mændene er i overtal på såvel scener som de magtfulde poster bagved. Og det giver svære vilkår for de kvindelige artister, hvilket også fremgår i en optælling fra dokumentaren. Her har man kigget på kønsfordelingen på de største danske festivaler. Og hvor Roskilde Festival ligger sig som topscorer med 50 kvinder, så ligger medianen en del lavere og svinger mellem Smukfest på 23 procent og Tinderbox på 17 procent. Mens Nibe festival er bundskraber med kun fem procent.
Det billede skyldes det overordnede problem, at de kvindelige artister mangler i den danske musikbranche. Og det er dermed også i det lys, man skal se Wonderfestiwalls 24 procent. Sådan lyder forklaringen fra Daniel Mühlendorph, der er en af medstifterne bag Wonderfestiwall.
– Når Roskilde kan lægge så høj en overlægger, så skyldes det, at man har et økonomisk langt større albuerum. De har nogle store internationale navne, der trækker så mange billetter, at de godt kan turde at satse på andre artister. Men når vi tager de gængse festivaler på vores størrelse, så er vi super afhængig af de store danske navne, og der er der simpelthen ikke nok kvinder i puljen endnu. Der går noget tid, før vi er der i den danske musikbranche, siger Daniel Mühlendorph.
Ikke Wonders ansvar alene
Det er ikke første år, at debatten om kønsfordelingen på Wonders scener har fået spalteplads i de lokale medier. Sidste år har både DR og TV2 Bornholm belyst problematikken, hvor man dengang lå på 21 procent kvinder i programmet.