Farvel og tobak: Forbrugerombudsmanden stopper tobakskuponer på Bornholmslinjen

Farvel og tobak: Forbrugerombudsmanden stopper tobakskuponer på Bornholmslinjen
Der er fortsat kun én pakke cigaretter til hver passager over 15 år. Arkivfoto: Berit Hvassum
| 30. MAR 2021 • 13:47

30. MAR 2021 • 13:47

FÆRGER

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at tre færgeselskabers uddeling af tobakskuponer var ulovlig tobaksreklame, og fra 1. april bliver uddeling af tobakskuponer helt forbudt.

Det kan man læse i en pressemeddelelse på forbrugerombudsmanden.dk.

Scandlines, Forsea og Molslinjen, herunder Bornholmslinjen, har uddelt tobakskuponer til passagerer på færgerne mellem Danmark og Sverige og Danmark og Tyskland. I sin tid blev kuponerne indført, for at færgeselskaberne kunne kontrollere, at der kun blev solgt én pakke toldfrie cigaretter per passager over 18 år. I en sag fra 2012 vurderede Forbrugerombudsmanden derfor, at uddeling af tobakskuponer ikke var i strid med tobaksreklameforbuddet.

På færgeselskabernes tobakskuponer har dog ikke kun stået det antal passagerer i bilen, som var over 18 år, men det samlede antal passagerer i bilen, uanset om passagererne var over eller under 18 år, fastslår forbrugerombudsmanden, som på den baggrund har vurderet, at tobakskuponerne var reklame i strid med den gældende tobaksreklamelov. Tobakskuponerne, forklarer pressemeddelelsen, fungerede nemlig ikke som en effektiv kontrolforanstaltning, som sikrede, at der kun blev solgt én pakke og ikke flere pakker toldfrie cigaretter per passager over 18 år.

Forbrugerombudsmanden har indskærpet forbuddet mod tobaksreklame over for færgeselskaberne og understreget, at de kan forvente at blive politianmeldt, hvis selskaberne på et senere tidspunkt overtræder reklameforbuddet i tobaksreklameloven.

Den 1. april 2021 skærpes tobaksreklameloven, så enhver handling i erhvervsøjemed, som har den direkte eller indirekte virkning at sælge tobaksvarer, er reklame og dermed ulovlig. Forbrugerombudsmanden har derfor orienteret færgeselskaberne om, at uddeling af tobakskuponer på dansk territorium vil være helt forbudt fra den 1. april 2021 – og færgeselskaberne har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de ændrer deres praksis.

Stempel på billetten

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger pressemeddelelsen:

– Ifølge færgeselskaberne skulle uddelingen af tobakskuponer sikre, at passagerne kun kunne købe den tilladte toldfrie pakke cigaretter på en overfart, men det forudsatte naturligvis, at færgeselskaberne ikke medtalte medrejsende børn på tobakskuponerne. Når antallet af passagerer på tobakskuponen altid viste bilens samlede antal passagerer, uanset passagerernes alder, så sikrede kuponen efter min opfattelse ikke, at bilens voksne passagerer kun købte den tilladte ene pakke til eget forbrug på overfarten. Derfor er det min opfattelse, at tobakskuponerne var ulovlig reklame for salg af toldfrie cigaretter.

– Forbuddet mod tobaksreklame er blevet skærpet som led i den nationale handleplan mod børn- og unges rygning. Fra april vil det være helt forbudt at uddele tobakskuponer, slår Christina Toftegaard Nielsen fast.

Bornholmslinjens kommunikationschef, Jesper Maack, fortæller til Bornholms Tidende, at Skatteministeriet har accepteret, at tobakssalget i fremtiden kontrolleres ved, at passagererne fremviser deres billet i kiosken, hvis de vil købe en pakke cigaretter.

– Vores personale giver så billetten et stempel, siger Jesper Maack.

– Og er der for eksempel tre voksne med på rejsen, skal hver enkelt selv op at købe sine cigaretter, hvilket registreres med et stempel. På den måde undgår vi at sælge cigaretter til personer, der er under 16 år.

Prisen på cigaretter bliver som førhen.

 


Lovgrundlaget

Det fremgår af tobaksreklamelovens paragraf 3, stk. 1, at "Alle former for reklame for tobaksvarer er forbudt".

Den gældende tobaksreklamelovens paragraf 2, stk. 1, definerer "reklame" som "enhver handling i erhvervsøjemed, der har til formål at fremme afsætningen af tobaksvarer".

Den 15. december 2020 vedtog Folketinget en ændringslov til blandt andet tobaksreklameloven.

Ifølge den vedtagne ændring af tobaksreklamelovens paragraf 2, stk. 1, vil "reklame" fremover også omfatte enhver handling i erhvervsøjemed, som har den direkte eller indirekte virkning at fremme salget af tobaksvarer. Det fremgår af lovbemærkningerne til tobaksreklamelovens paragraf 2, stk. 1, at det dermed tydeliggøres, at "uddeling af tobakskuponer ikke er tilladt".

Ændringen træder i kraft den 1. april 2021.

Kilde: forbrugerombudsmanden.dk