På færgeselskabernes tobakskuponer har dog ikke kun stået det antal passagerer i bilen, som var over 18 år, men det samlede antal passagerer i bilen, uanset om passagererne var over eller under 18 år, fastslår forbrugerombudsmanden, som på den baggrund har vurderet, at tobakskuponerne var reklame i strid med den gældende tobaksreklamelov. Tobakskuponerne, forklarer pressemeddelelsen, fungerede nemlig ikke som en effektiv kontrolforanstaltning, som sikrede, at der kun blev solgt én pakke og ikke flere pakker toldfrie cigaretter per passager over 18 år.
Forbrugerombudsmanden har indskærpet forbuddet mod tobaksreklame over for færgeselskaberne og understreget, at de kan forvente at blive politianmeldt, hvis selskaberne på et senere tidspunkt overtræder reklameforbuddet i tobaksreklameloven.
Den 1. april 2021 skærpes tobaksreklameloven, så enhver handling i erhvervsøjemed, som har den direkte eller indirekte virkning at sælge tobaksvarer, er reklame og dermed ulovlig. Forbrugerombudsmanden har derfor orienteret færgeselskaberne om, at uddeling af tobakskuponer på dansk territorium vil være helt forbudt fra den 1. april 2021 – og færgeselskaberne har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de ændrer deres praksis.
Stempel på billetten