Musikhuzets bil kører 16.000 kilometer om året

Musikhuzets bil kører 16.000 kilometer om året
Den hvide Ford Transit var søndag eftermiddag at finde på Musikhuzets parkeringsplads. Fotos: Jesper Gynther
KULTUR | Mandag 2. september 2024 • 05:30
KULTUR | Mandag 2. september 2024 • 05:30

En hvid Ford Transit kører rigtig mange kilometer for Musikhuzet – men hvorfor? Lignende spillesteder siger, at de ikke genkender et lignende behov.

Musikhuzets bil, en hvid Ford Transit, har de seneste mange år kørt bemærkelsesværdigt mange kilometer. Faktisk har varevognen i gennemsnit kørt 16.000 kilometer om året. Det svarer til at køre fra Rønne til Nexø 571,4 gange per år. Eller længere end afstanden fra Rønne til Cape Town i Sydafrika.

Men hvorfor har det regionale spillested Musikhuzet behov for at køre så mange kilometer hvert år?

Tidende har forelagt tallene for Musikhuzets bestyrelsesformand, Mikkel Bach-Jensen, som blandt andet forklarer, at Musikhuzet har et fjernlager, som der kan være behov for at hente ting fra.

Fjernlageret ligger i Nylars, 10 kilometer fra Musikhuzet. For at nå op på 16.000 kilometer om året ville man skulle køre turen til og fra fjernlageret – en tur på i alt 20 kilometer – mere end 800 gange om året, eller hvad der svarer til 2,2 gange dagligt, hver eneste dag, alle årets 365 dage.

Spillesteder har ikke bil

Men er det normalt for et spillested at have behov for at køre så mange kilometer hvert år? Hvad er normalbilledet for et regionalt spillested af samme størrelse som Musikhuzet?

Tidende har været i kontakt med tre andre regionale spillesteder for at få et billede af, hvad kørselsbehovet for et spillested generelt er.

Men hverken Voxhall i Århus, Det musiske hus i Frederikshavn eller Turbinen i Randers er indehavere af en bil eller varevogn til spillestedets forbrug. Herudover kan ingen af spillestederne genkende et behov for at skulle køre 16.000 kilometer om året.

Men hvorfor kører Musikhuzets bil så mange kilometer om året, og hvem er det, der kører dem?

Adspurgt om forholdene hævder bestyrelsesformand Mikkel Bach-Jensen blandt andet, at bilen kan være blevet kørt af mange forskellige i Musikhuzet.

Tidende har i den forbindelse været i kontakt med en række frivillige og tidligere ansatte i Musikhuzet, som tydeligt husker forholdene omkring Musikhuzets hvide varevogn, herunder hvem der kørte den.

"Det var Peers bil"

– Ford Transit-bilen, eller Peers bil som mange kaldte den, så jeg kun én tekniker køre i en sjælden gang i mellem, siger Thomas Stibolt, der var frivillig i Musikhuzet i syv år fra 2014 til 2021.

– Det var meget sjældent, og kun hvis vedkommende skulle hente noget på fjernlageret. Selv har jeg kun set det ske én gang i alle de år, jeg var i huset. Ellers var det kun Peer, der kørte i den. Hvis Peer ikke var i huset, så var bilen der heller aldrig, husker Thomas Stibolt.

Her refererer han til Peer Kofoed Andersen, der i begyndelsen af juli blev hjemsendt efter at have været leder af Musikhuzet siden 1998. Tidende har efter offentliggørelsen af lederens hjemsendelse og det efterfølgende ophørte samarbejde bragt flere historier fra Musikhuzet, hvor frivillige blandt andre har været fremme med beskyldninger om dårligt arbejdsmiljø.

Rosa Simonsen, der er tidligere koordinatorelev i Musikhuzet, husker også den hvide Ford Transit.

– Det var Peer, der kørte den. Det var Peers bil. Jeg mindes ikke, at den var i huset, hvis Peer ikke var der. Jeg kan huske, at når jeg gik på torvet i Rønne og så bilen, så tænkte jeg altid "nå, der kommer Peer", siger Rosa Simonsen.

Michael Ramgil, der har været fastansat frivilligkoordinator i Musikhuzet, siger, at "det var kun Peer Kofoed Andersen, der kørte den bil".

– Jeg har fået klart nej til at bruge Musikhuzets bil, fordi det var Peers bil. Jeg skulle hente nogle stænger til garderoben ude i industriområdet i Rønne, men endte med at måtte få værkstedet selv til at levere dem, fordi jeg ikke måtte køre bilen. Hvis Peer ikke var i huset, så var bilen der heller aldrig, siger Michael Ramgil.

Tidende har desuden været i kontakt med Stine, som også har været frivillig, men som ikke ønsker sit fulde navn i avisen. Hun hævder, at Peer Kofoed Andersen altid ankom i bilen, når han mødte på arbejde i Musikhuzet, og at han dermed brugte den til transport mellem bopælen på Sydbornholm og arbejdet på Store Torv i Rønne. Det bakkes op af de andre frivillige, som Tidende har talt med.

Tidende har ikke set Peer Kofoed Andersens ansættelseskontrakt, men har fra flere kilder fået oplyst, at fri bil ikke var en del af aftalen.

Peer Kofoed Andersen har også registreret en privat bil. Den kører ifølge de offentligt tilgængelige tal, som Tidende er dykket ned i, i gennemsnit cirka 1.666 kilometer om året.

Personalesagen

Den hvide Ford Transit og de mange kørte kilometer var også en del af den personalesag, som i sommer blev indledt mod Peer Kofoed Andersen. Adfærden har været undersøgt i Skattestyrelsen, bekræfter Musikhuzets formand, som oplyser, at det er blevet besluttet ikke at gøre yderligere i sagen.

Tidende kunne lørdag fortælle, at Kammeradvokaten havde undersøgt Musikhuzets personalesag, og at Musikhuzets bestyrelse efter rådgivning har valgt ikke at involvere politiet.

Bestyrelsesformand Mikkel Bach-Jensen forklarede i den forbindelse, at ”det er en afvejning af, hvor meget energi man skal bruge på en sag i forhold til hvad det ville koste i tid og penge for Musikhuzet”.

Tidende har gentagne gange forsøgt at komme i kontakt med Peer Kofoed Andersen, men uden held.


FÅ ABONNEMENT