Stor del af legetøj købt på Wish, Temu og Amazon kan være farligt

17. OKT 2024 • 10:02ERHVERV/POLITIK

I undersøgelse fra europæisk paraplyorganisation levede 80 procent af det umærkede legetøj ikke op til regler.

En del af det legetøj, som sælges på online markedspladser som Temu, Wish og Amazon, kan være farligt og i nogle tilfælde livsfarligt for børn.

Sådan lyder det fra paraplyorganisationen for den europæiske legetøjsindustri, TIE, i en pressemeddelelse.

Organisationen har købt over 100 stykker legetøj fra markedspladser både i og uden for EU. Undersøgelser på uafhængige laboratorier viste herefter, at 80 procent ikke levede op til EU's sikkerhedsregler.

Blandt de mest bekymrende sikkerhedsrisici nævnes det blandt andet, at bideringe til babyer nemt kunne gå i stykker, hvilket i værste fald kan kvæle et spædbarn.

Der blev også konstateret et niveau af grundstoffet bor i slimlegetøj, som var 13 gange højere end det tilladte niveau.

Bor er et grundstof, der er klassificeret som skadeligt for forplantningsevnen og derfor reguleret i legetøj.

I undersøgelsen indgår udelukkende legetøj, som ikke kommer fra et mærke. Derfor er den ikke repræsentativ for alt legetøj, som sælges på de undersøgte platforme.

Legetøjet er købt på ti forskellige markedspladser. Blandt dem er Wish, Temu, Amazon, Shein og AliExpress.

Betina Schiønning, som er fagchef for produktregulering og håndhævelse i Dansk Erhverv, understreger, at der ikke blot er tale om et "Temu-problem".

- Undersøgelsen viser netop, at det er et problem, der gælder for alle online markedspladser, der sælger produkter til de europæiske forbrugere fra særligt Kina, siger hun.

I dag har markedsplatforme som Amazon og Temu ikke ansvar for at sikre, at de produkter, de sælger, lever op til EU's regler.

Undersøgelsen får både TIE og Dansk Erhverv til at efterlyse strammere regler på området.

Ifølge Betina Schiønning bør online markedspladser sidestilles med andre importvirksomheder, så de får ansvar for de produkter, de sælger.

- Det vil betyde, at myndighederne kan stille dem til regnskab for de her farlige produkter på linje med det, de gør i dag over for europæiske og danske importører, som sælger produkter fra tredje lande, siger hun.

Betina Schiønning forklarer, at online markedspladser i dag blot anses som formidlere af salgsannoncer. Ansvaret for produktet ligger derfor hos producenten, som i mange tilfælde kan være svære at nå for europæiske myndigheder.

- Hele systemet med importøransvar i Europa er jo netop opfundet for at sikre, at forbrugere i Europa kun bliver stillet over for salgsannoncer med lovlige produkter, siger hun.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT