Efter 'vanvittig' slutspurt står ny ejer klar i Snogebæk

Efter 'vanvittig' slutspurt står ny ejer klar i Snogebæk
De to veninder skåler i bobler og solskin med Laura Amadei (i midten), som er ny ejer af stedet. Eget foto
NYHED | ABONNENT | 28. AUG 2024 • 15:30
NYHED | ABONNENT
28. AUG 2024 • 15:30

Veninderne bag bobleteen i Snogebæk fandt hurtigt en ny ejer til butikken, og så måtte de lukke 14 dage for tidligt, fordi der var udsolgt.

Der gik ikke mere end et par uger efter den turkise salgsvogn på det lille madmarked på Snogebæk Havn blev sat til salg, før Maria Drøscher og Christa Espersen kunne melde ud, at vognen var blevet solgt til overtagelse 26. august.

– Et eventyr er slut og et nyt kan begynde, skrev de to på Facebook den 2. august, hvor de delte et billede sammen med den nye ejer.

De to fortæller til Tidende, at de havde planlagt at lukke vognen den 25. august, men det blev slet ikke sådan, det gik.

– Det var helt vanvittigt, hvor hurtigt vi fik udsolgt. Flere grædende børn var forbi og forældre, der ville savne vores kaffe. Vi skulle rigtig lukke den 25. august, men vi havde simpelthen ikke flere varer, fortæller de.

Allerede fem dage efter vognen var solgt, kunne de nemlig med en ny opdatering melde ud til kunderne, at der var sket noget, som var både godt og dårligt.

– Vi står i den heldige/uheldige situation, at I alle elsker bubbletea så meget, at siden vi var i Bornholms Tidende og vognen kom til salg, er i strømmet hertil, og vi løber snart tør for bobler, skrev de, og opfordrede kunderne til at skynde sig forbi, hvis de ville være sikre på at nå en sidste boblende drik.

Alt udsolgt

Budskabet blev hørt, og bare tre dage senere måtte Christa Espersen og Maria Drøscher lukke ned med tårer i øjnene og budskabet: Alt udsolgt!

Klokken 19.00 løb de tør for the, og vinduerne blev lukket. Det blev meldt ud med en stor tak til de mange kunder, der gennem de seneste fire år har fundet vej til den lille bod.

– Vi har haft en fest sammen med jer og nydt at servere for hver og én af jer. Vi har haft utrolig mange bornholmske stamkunder som er kommet fra hele øen i solskin og i regnvejr. I dag har vi langet den sidste bubbletea og bubble ice coffee over disken. De sidste lollywaffles er blevet nydt og den allersidste softice er indtaget.

Og ligesom da Tidende talte med veninderne i slutningen af juli, slog de igen et slag for netop den lave pris, som har været deres kæphest gennem alle årene.

– I har nydt vores priser. Alle har kunne være med. Om man er pensionist, enlig mor eller har røven fuld af penge, så har vores priser været på alles niveau. Det er vi pissestolte af. Trods inflation har vi ikke sat priserne op. Ja vi kunne have tjent flere penge men det var slet ikke meningen med vores eventyr. Alle skulle have råd til at besøge os, se det var planen, skrev de på Facebook den 10. august.

Selvom vognen nu er overdraget, så har de to lovet, at de fortsat vil afholde det årlige børneloppemarked på havnen til fordel for Barnets Blå Hus i Rønne, og at de beholder deres Facebookside lidt endnu i tilfælde af, at de finder på noget pop-up. Men inden da skal det frie liv nydes med iværksættereventyret som et foreløbig afsluttet kapitel.

– Nu skal vi nyde vores mænd og børn - også skal vi bare nøjes med at arbejde 37 timer istedet for 80 timer om ugen.

Kærlighed til mad

Nu er det Laura Amadei, som har fået nøglerne til det lille turkise hus, som skal blive liggende præcis, hvor det ligger lige nu. Men hun kan allerede nu løfte sløret for, at konceptet bliver et ganske andet, når hun slår vinduerne op.

– Konceptet for det nye sted er italiensk mad lavet med friske råvarer af høj kvalitet - muligvis hentet lokalt. Vi vil også servere naturvin og velsmagende alkoholfri drikkevarer, fortæller hun.

– Jeg sigter efter at tilbyde en hyggelig atmosfære, hvor vores gæster kan føle sig velkomne på vores lille plads og nyde morgenmad, en let snack, frokost eller middag med en dejlig havudsigt.

Hendes vision er, at holde fokus på bæredygtighed, minimering af spild og opretholdelse af en høj kvalitetsstandard. Hun bor selv i byen, og hun havde ikke brug for lang tænketid for at investere i sit nye eventyr.

– Jeg er begejstret, fordi det ligger i Snogebæk, hvor jeg også bor. Det er spændende at arbejde i den samme landsby, og jeg glæder mig til at gøre det endnu mere attraktivt for både turister og lokale, fortæller hun.

Laura Amadei håber desuden at kunne smitte med sin kærlighed til mad. For hende er mad nemlig en kunstnerisk og kulturel oplevelse.

– Mad er mere end bare hurtigt at spise noget; mad er deling, mad er følelser og liv, forklarer hun.

Projektet skal hedde A Mare, som på italiensk betyder "til havet", mens det sammentrukket til et enkelt ord betyder "at elske".

Det lille ordspil repræsenterer kærligheden til mad, gæstfrihed og deling af oplevelser med mennesker - og selvfølgelig til havet.

Hun har allerede de første pop-up arrangementer planlagt til september, men det afhænger af, at tilladelserne kommer på plads til rette tid. Den officielle åbning er planlagt til næste sæson.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT