– Og det er altid sådan en balance, fordi det godt kunne være relevant for vores samling, hvis man ville fokusere på det her med ekspressionismen. Vores opdrag er som museum at indsamle kunst med relation til Bornholm, og det der med tilknytning vil jo altid være en definitionssag.
– De kunstnere, der har boet og arbejdet på Bornholm, er selvfølgelig selvskrevne, men der er jo også kunstnere som Edvard Weie og Karl Isakson, som har været her en hel masse somre, og som man så på den baggrund synes har tilknytning.
– Og så er der nogen, der er født og opvokset her, men som flyttede væk som eksempelvis Zahrtmann. Selvom han har boet hele sit voksne liv et andet sted, så synes vi stadigvæk, at han har tilknytning, fordi han er født og opvokset på Bornholm.