Bliver hun minister? Wermelin 'slukker ikke telefonen'

Bliver hun minister? Wermelin 'slukker ikke telefonen'
Lea Wermelin ved endnu ikke hvilken rolle hun kommer til at spille i valgperioden. Arkivfoto: Marine Gastineau
POLITIK | 2. JUN • 17:30
Luna Skovhus
Journalist
POLITIK | 2. JUN • 17:30

Der er positivt for Bornholm at hente i det nye regeringsgrundlag, mener Lea Wermelin. Hos Venstre ærgrer Peter Juel-Jensen sig over, at Moderaterne valgte ministerposter over politisk substans.

Efter historisk lange forhandlinger er det lykkedes kongelig undersøger Mette Frederiksen at lande en regering med SF, Moderaterne og Radikale Venstre.

Det vækker glæde hos Lea Wermelin (S), at Socialdemokratiet endnu engang skal stå i spidsen for regeringen. Og ifølge det bornholmske folketingsmedlem er der flere ting i regeringsgrundlaget, som kan få betydning for Bornholm.

– Set med bornholmske briller er det et rigtig godt grundlag, hvor meget af det, der har fyldt i vores lokale valgkamp, er afspejlet, siger hun.

Hun fremhæver blandt andet støtte til folkeskoler, bedre uddannelsestilbud uden for de store byer og en mere stabil kommunal økonomi.

– Noget af det, som er vigtigt for vores lokale velfærd, er selvfølgelig, at vi har en kommuneøkonomi, som man både kan regne med, og hvor vi ikke år for år kigger ind i nedskæringer eller besparelser, siger hun.

Også Bornholms placering i Østersøen er noget af det, Lea Wermelin hæfter sig ved. Ikke mindst i lyset af planerne om havvind og et øget fokus på forsvar.

– Jeg forventer også, at Bornholms geografiske placering, som vi har mærket få større og større betydning, også internationalt, er et fokus, som regeringen har blik for, siger hun.

Hvilken rolle Lea Wermelin selv får i den kommende tid, er endnu uvist. Om der venter en ministerpost eller en ordførerrolle, er ifølge hende kun statsministeren, der ved.

– Jeg slukker ikke telefonen i aften, men hvad der sker, må vi vente med at se til i morgen, siger hun.


Peter Juel-Jensen ærgrer sig over, at det blå projekt ikke lykkedes. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller

Må se, hvor langt det flyver

I den blå lejr ærgrer Peter Juel-Jensen (V) sig over, at det ikke lykkedes at forhandle en blå regering på plads.

– Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at det blå projekt ikke vandt opbakning. Det synes jeg faktisk, Danmark havde fortjent, siger han.

Adspurgt til, hvad der kom i vejen for, at en blå regering kunne få ben at stå på, peger Peter Juel-Jensen på Lars Løkke Rasmussen og Moderaterne. Ifølge Venstre-politikeren var det for Moderaterne vigtigere at komme i regering end at få gennemført den politik, der ellers lå på bordet.

– Det kan godt være, at Løkke ikke var tiltænkt at være en del af en blå regering. Men det var åbenbart vigtigere for Moderaterne end at få deres politik igennem, siger han.

– I Venstre handler det ikke om at komme i regering for enhver pris. Det handler mere om, hvad det er for nogle ting, vi kan enes om og få gennemført.

Den nye regering får opbakning fra et parlamentarisk grundlag til venstre for midten med Enhedslisten og Alternativet som støttepartier. Men Peter Juel-Jensen hæfter sig ved, at regeringen ikke nødvendigvis kan regne med ro på bagsmækken fra støttepartierne.

– Det er jo et parlamentarisk grundlag, som i hvert fald sikrer, at den her regering kommer op at flyve – og så må vi se, hvor langt den flyver, siger han og uddyber:

– Jeg kan jo høre, at Enhedslisten siger på den ene og den anden side: Vi er støtteparti, men regeringen skal ikke tage os for givet.

Selvom Peter Juel-Jensen er ked af, at regeringen ikke endte med den bogstavkombination, han havde håbet på, anerkender han, at danskerne har talt.

– I sidste ende har vælgerne jo altid ret, siger han.



Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT