Deres planer om at indrette en feriebolig i det historiske granithus fik en blandet modtagelse i den lille by på toppen af Bornholm. Samtlige naboer og flere foreninger indsendte høringssvar til kommunen, hvor de blandt andet delte deres bekymring for trafik- og indbliksgener, ligesom flere udtrykte ønske om, at det gamle kulhus skulle tjene et almennyttigt formål. En nabo opponerede desuden kraftigt mod ejernes planer om at omdanne kulhuset til helårsbolig, da det indebærer isættelse af flere vinduer i taget samt en dør og et vindue ud mod den pågældendes ejendom.
Men nu har kommunen givet grønt lys for at byggeriet kan gå i gang, fortæller Morten Pedersen. Godkendelsen er kommet i stand efter et længere forløb med drøftelser om detaljer som antallet og typen af vinduer.
– Vi går ind i projekteringsfasen til efteråret, og så håber vi, at naboerne vil komme ind til en kop kaffe, når vi er færdige med ombygningen, siger Morten Pedersen.