Butikken, der aldrig sover: Lotte Hjorths døgnåbne succes

Butikken, der aldrig sover: Lotte Hjorths døgnåbne succes
Lotte Hjorth gør buketter klar til den døgnåbne butik. Foto: Jesper Dollerup Merved
NYHED | ABONNENT | 17. MAJ 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
17. MAJ 2023 • 05:30

Lottes Blomsterværksted oplever stor succes med at holde døgnåbent i butikken. Det har åbnet for et helt nyt marked med kunder, man ikke har set før, fortæller Lotte Hjorth.

Døgnåbent med selvbetjening er en stor succes.

I hvert fald for Lotte Hjorth, der driver Lottes Blomsterværksted på Lille Torv i Rønne. For godt halvanden år siden åbnede blomsterforretningen for det nye koncept, hvor kunderne udenfor de normale åbningstider kan besøge butikken ved at sende en sms til et nummer, som står på døren, der herefter åbner automatisk.

– Jeg tror i hvert fald, det har skabt 10 procent ekstra salg i butikken, fortæller Lotte Hjorth, da Tidende møder hende i butikken indenfor åbningstiden vel at mærke.

– Det er tydeligt, at der om morgenen er vældig meget trafik. Fra klokken halv seks til seks har der ligefrem været kødannelse en gang imellem. Der måtte jeg i starten ned og spørge, hvordan det kunne være, og det var jo selvfølgelig, fordi de skulle med den tidlige færge. De skal til fødselsdag eller lignende, og så kører de lige herind og henter blomster på vejen. Vi oplever også mere og mere, at kunderne ringer til os i dagtimerne og bestiller, og så kommer de med flyet eller færgen om aftenen og dribler ind og henter det.

Et helt nyt marked

Lotte Hjorth startede sin første blomsterforretning i 1985, og efter hun besluttede at indføre konceptet, hun kalder "Altid", har der åbnet sig et helt nyt marked, forklarer hun.

– Vi ser mange nye kunder. Særligt yngre kunder har det her med, at de handler, når de har lyst, og de er vant til, at der altid er åbent, siger Lotte Hjorth, der tror, at tiltaget er gjort med rettidig omhu.

– Jeg tror, det er fremtidens købemønster. Man kan også se det på hele detailhandlen, hvordan lukkemønsteret ændrer sig. Vi ser det tydeligt om lørdagen. Vi har faktisk ikke så meget at lave, når vi har åben fra klokken 9 til 12, men så fra 12 til 14, kører det bare derudaf.

Udover det yngre segment, er der særligt en kategori, som ofte benytter sig af, at blomsterbutikken har døgnåbent. Og selvom Lotte Hjorth og hendes team på ingen måde ønsker at slippe kundekontakten helt, så har man også forståelse for, at nogle egentlig helst vil undgå det.

– Vi kommer aldrig til at slippe kundekontakten, for vi ligger også mange følelser i vores arbejde. Der er bare en kategori, ofte mænd, som ikke orker at gå ind i en blomsterforretning og blive spurgt, om det skal være på ene, anden eller tredje måde. Jeg har hørt flere mænd fortælle, at de elsker at komme ind, hvor de ikke bliver stillet spørgsmål, men i stedet bare tager det, de har lyst til, og så går de igen. Man kan jo servicere sig selv, så de behøver ikke snakke med os, hvis de ikke vil, siger Lotte Hjorth med et grin.

Udvikling, udvikling, udvikling

I Københavns Lufthavn har herretøjskæden Kaufmann med stor succes indført en ren selvbetjeningsbutik, og ifølge Lotte Hjorth har hun flere kollegaer i Jylland, der nu har hele butikken som selvbetjening.

Der er godt nok tale om en anden type blomsterbutikker, der for eksempel ikke, som man har det hos Lottes Blomsterværksted, binder begravelsesbuketter, hvor man skal ind og vejlede og servicere, men Lotte Hjorth udelukker alligevel ikke, at åbningstiderne kan rykke sig i fremtiden. Eller at man kan videreudvikle døgnåbent-konceptet.

– Det er fantastisk og sjovt at bygge videre på. I starten havde vi en idé om, at vi kunne samarbejde med nogle andre forretninger. For eksempel med fars dag lige om hjørnet, kunne der ligge nogle sokker eller underbukser fra Simon’s eller en anden butik. Vi er der ikke helt endnu, men det ligger i støbeskeen.

– Vi planlægger også her til sommer at tage noget lokalt keramik ind, så vi har noget at tilbyde til turisterne. Vi ved jo, at mange turister især lørdag eftermiddag og søndag går lidt hvileløst rundt, inden de skal med færgen, og sidste år havde jeg lidt svært ved at kunne tilbyde turisterne det, de vil have. Det kan vi måske med vores lokale keramik, siger Lotte Hjorth, der finder en stor del af sin arbejdsglæde i det at kunne udvikle sig.

– Det er pragtfuldt. Den dag, hvor jeg ikke kan udvikle mere, så stopper jeg. Men det kommer aldrig til at ske, for der sker hele tiden noget nyt.

Ingen konfrontationer

Når man vælger at holde butikken døgnåbent, uden at man selv har personale til stede, kunne der måske godt være en frygt for, at der kunne ske knap så heldige ting.

Men den slags udfordringer har faktisk været i småtingsafdelingen, fortæller Lotte Hjorth.

– Det har været noget med, at en kunde ikke har kunne få mobilepay til at virke, og så bliver der lagt en seddel med et telefonnummer. Der har sågar ligget rede penge i nogle tilfælde – faktisk en del penge – som stadig lå der dagen efter, siger blomsterhandleren, der har videoovervågning i butikken.

– Jeg kigger jo overvågningsbåndene igennem, og jeg har det også på telefonen, så jeg er overhovedet ikke nervøs. Jeg har ikke skulle ud at lave de helt store konfrontationer.

Det største arbejde består derfor i stedet i at sørge for, at der hele tiden er fyldt op i butikken, mens personalet ikke er der.

– Der skal fyldes op dernede en gang imellem, for der må jo ikke være tomt derinde. Kommer man ind til en tom butik, kommer man måske ikke igen. Så det holder jeg øje med på telefonen. Det er hver weekend, der skal fyldes op.

Det kræver lidt arbejde at sørge for, at butikken døgnet rundt fremstår professionelt og præsentabelt, men det er arbejde, der er godt givet ud, forklarer Lotte Hjorth.

– Det er dejligt, at vi kan blive ved med at udvikle os, og hele teamet hernede deler den ambition. Vi vil ikke bare afvikle. Udvikling derimod. Det er sjovt.

Nye tiltag på vej

Mens det går strygende med at holde døgnåbent hos Lottes Blomsterværksted, så er der også nye tiltag undervejs.

Et af dem blev faktisk allerede igangsat tirsdag, fortæller Lotte Hjorth.

– Vi gør det, at vi i forbindelse med begravelsesbindinger fremover vil spørge folk, om de vil give os et tidspunkt, de kommer på, for så rydder vi hele rummet, og så kan man sidde stille og roligt og snakke om, hvordan det skal være.

Det skal foregå i samme lokale, hvor man holder døgnåbent, og tanken er, at det skal være en ekstra service til de, der måtte ønske det, og samtidig gør det også blomsterværkstedets arbejde nemmere, forklarer Lotte Hjorth.

– Det giver os meget bedre mulighed for at forberede os og dermed give det bedst mulige resultat. Man bestiller tid til så mange andre ting, som bedemanden og kirken, og vi vil gerne gøre til en naturlig ting, at man også lige giver blomsterhandleren et praj om, hvornår man kommer, siger hun og fortsætter:

– Det er ofte rørende, hvad vores kunder fortæller os, og det er en god historie at kunne fortælle med vores bindinger.

Eksklusiv kundeklub

Det er dog ikke det eneste, Lotte Hjorth kan løfte sløret for.

Efter sommerferien er planen nemlig at starte en eksklusiv kundeklub hos Lottes Blomsterværksted.

– Vores leverandør i Holland får blomster fra de bedste huse overhovedet, og de har varer, som vi aldrig har på hylderne, fordi de er så eksklusive. Dem er vi gået i tæt samarbejde med. Vil vil så samle en gruppe af vores skønne kunder og lave den her klub, og så få de her varer hjem hver 14. dag eller en gang om måneden, fortæller Lotte Hjorth.

Her vil man holde foredrag om de enkelte blomster tilbliven og eksistens.

– Det er vilde historier, der er om hele gartnerområdet. Dem skal vi lære at kende, og der vil vi gerne tage vores kunder med samme passion som os med på den rejse, siger blomsterhandleren, der ikke kan skjule sin begejstring for det nye hollandske samarbejde.

– Det bliver vildt, for vi kommer op på næste niveau. Det er ret stort for os.