– Vi kommer aldrig til at slippe kundekontakten, for vi ligger også mange følelser i vores arbejde. Der er bare en kategori, ofte mænd, som ikke orker at gå ind i en blomsterforretning og blive spurgt, om det skal være på ene, anden eller tredje måde. Jeg har hørt flere mænd fortælle, at de elsker at komme ind, hvor de ikke bliver stillet spørgsmål, men i stedet bare tager det, de har lyst til, og så går de igen. Man kan jo servicere sig selv, så de behøver ikke snakke med os, hvis de ikke vil, siger Lotte Hjorth med et grin.
Udvikling, udvikling, udvikling
I Københavns Lufthavn har herretøjskæden Kaufmann med stor succes indført en ren selvbetjeningsbutik, og ifølge Lotte Hjorth har hun flere kollegaer i Jylland, der nu har hele butikken som selvbetjening.
Der er godt nok tale om en anden type blomsterbutikker, der for eksempel ikke, som man har det hos Lottes Blomsterværksted, binder begravelsesbuketter, hvor man skal ind og vejlede og servicere, men Lotte Hjorth udelukker alligevel ikke, at åbningstiderne kan rykke sig i fremtiden. Eller at man kan videreudvikle døgnåbent-konceptet.
– Det er fantastisk og sjovt at bygge videre på. I starten havde vi en idé om, at vi kunne samarbejde med nogle andre forretninger. For eksempel med fars dag lige om hjørnet, kunne der ligge nogle sokker eller underbukser fra Simon’s eller en anden butik. Vi er der ikke helt endnu, men det ligger i støbeskeen.