Butikken åbnede for et år siden: Det har været en rutsjebanetur

Butikken åbnede for et år siden: Det har været en rutsjebanetur
Mie Blems butik Young Born ligger i Sydbanks tidligere lagerlokale. Foto: Torben Østergaard Møller
ERHVERV | Lørdag 13. april 2024 • 05:30
ERHVERV | Lørdag 13. april 2024 • 05:30

Young Born i Rønne har overlevet sit første år, og ejeren, Mie Blem, er sikker på, at hun også om et år sælger børnetøj i butikken på Lille Torv – trods hård konkurrence.

– Et år er gået, og folk har taget sindssygt godt imod butikken.

Sådan lyder Mie Blems umiddelbare status på sin butik, Young Born på Lille Torv i Rønne, som Tidende den 4. april 2023 fortalte om, at hun åbnede der, hvor Sydbank hidtil havde haft en slags lagerlokale.

– Jeg startede butikken, fordi jeg selv syntes, at der manglede noget børnetøj på øen, hvor man havde mulighed for at mærke på det, tjekke størrelser og så videre. Og det har heldigvis vist sig, at der var flere på Bornholm, der syntes det, så det har været dejligt, og jeg har fået mange positive kommentarer, når folk kommer ind i butikken, siger hun.

Butiksejeren fornemmer, at folk er glade for at slippe for nethandelens bøvl, når størrelser eksempelvis ikke passer, og købet skal returneres eller byttes.

– Det gælder ikke kun de ældre kunder, også de yngre, slår hun fast.

Det har dog ikke været et år uden bump på vejen.

– Her i efteråret oplevede jeg et tilbagefald, kan man sige, da Name It åbnede nede i Snellemark Centret, fortæller butiksejeren.

– Det sendte mig da lige en tur i kulkælderen, for jeg har oplevet mange kunder spørge efter noget derfra, og jeg ved da også godt, at det er et populært mærke. Jeg har faktisk efterspurgt at få noget derfra, men fik afslag, fordi også Ernas Børnebutik har det, og det er da også fair nok, at vi ikke skal have det samme alle sammen.

– Men så kom butikken altså nede i centret, og det var da lige et set back for mig. Heldigvis har jeg oplevet mange kunder, som har sagt, at de stadig vil støtte mig, fordi jeg er en lokal butik, hvilket Name It jo ikke er. Det et en kæmpe kæde, som åbner butikker rundt i hele landet.

60-40

Oplever du generelt, at dine kunder vender tilbage, når først de har fundet dig?

– Ja, det gør rigtig mange kunder. Og det gælder både unge og mødre, men også de ældre, som kommer ind og køber noget til deres børnebørn. Det er faktisk en målgruppe, som har overrasket mig. Altså, hvor meget bedsteforældrene rent faktisk kommer herind. Er det ikke fifty-fifty, så er det måske 60-40 procent, hvor bedsteforældrene, som kommer her, udgør de 60 procent. Jeg har for eksempel bemærket, at det på et tidspunkt meget var torsdag, jeg havde travlt, for så kom bedsteforældrene og skulle købe en gave, fordi de skulle rejse over og besøge børnebørnene, siger Mie Blem.

– Men generelt vil jeg sige, at året har været en rutsjebanetur, hvor også december, januar og februar var nogle hårde måneder at komme igennem. Jeg havde egentlig troet, at december ville blive en god måned, hvor folk skulle købe julegaver, men den endte faktisk med at blive en af mine dårligste måneder. Nogle af de andre butikker, jeg har talt med, har også fortalt, at de oplevede et dyk i december i forhold til forrige år.

Mie Blem fokuserer i sit udvalg af mærker på danske produkter, både hvad angår tøjet og de øvrige varer, hun har i butikken, og dertil har hun også et decideret bornholmsk produkt, nemlig Natruba, som designer baby-og børneprodukter i naturlige materialer, hvilket naturligvis er en fordel, når man eksempelvis fremstiller bidelegetøj til de små.

– Så jeg har for eksempel bideringe derfra, siger Mie Blem.

Er du i øvrigt i løbet af det forgange år blevet klogere på, hvilket udbud af varer du skal have i butikken?

– Ja, meget klogere! Jeg har for eksempel også varer fra Bibs nu. Det er et dansk firma, som laver bideringe, sutter, tallerkener, sutteflasker og så videre.

Hvad angår tøjet, så er det især pigetøj og tøj til de små drenge, Mie Blem oplever afsætning på, fortæller hun.

– Det er lidt sværere at få afsat tøjet til de større drenge, så det udvalg bliver jeg nok nødt til at begrænse lidt, siger hun.

– Men til gengæld ser jeg frem til, at jeg også skal begynde at have lidt legetøj. Der kommer jo mange, som skal købe en barselsgave, og så kan det være, at storesøster eller storebror også skal have noget. Så er det rart at kunne give kunderne mulighed for lige at købe noget legetøj til den ældre søskende. På den måde bliver man gradvist klogere på, hvad man skal kunne tilbyde i butikken – også prismæssigt, hvor det jo ikke skal være de meget dyre mærker.

Ingen hemmelighed

Hvad har du oplevet i forhold til butikkens beliggenhed, ligger du placeret det rigtige sted?

– Det er meget forskelligt, vil jeg sige. Nogle kommer ind og siger, at de synes, det er en rigtig god beliggenhed tæt på torvet og så videre, mens andre spørger "kan folk nu også finde dig, for du ligger jo lidt afsides?". På den måde er det lidt delt, og det er da heller ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne ville tættere på torvet, om det er så er Store eller Lille Torv.

Så du overvejer at flytte?

– Ikke lige foreløbig. Det skal jo også hænge sammen rent økonomisk og desto mere central placering, desto dyrere bliver det.

Men din konklusion efter dette første år er, at det godt kan hænge sammen, og at du også vil være her, når der er gået et år mere?

– Ja, jeg er her også om et år, jeg giver ikke op, haha. Der var da også plus i regnskabet, da året var omme.

Og du har også fået løn?

– Ja, jeg har også fået løn – ikke meget, men jeg har da fået lidt, siger Mie Blem.

Kan du mærke, når turisterne begynder at komme til øen?

– Ja! Ugen før påske begyndte der at ske noget. Og nu har jeg jo også fødselsdagstilbud, som hjælper på det og tiltrækker nogle kunder, så jeg kan se, at der igen er gang i salget.

Mie Blem er ligesom sin mand, Christoffer, opvokset i Rønne.

Foto: Torben Østergaard Møller

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT