Skæv og kompleks parkeringsløsning

Skæv og kompleks parkeringsløsning
LEDER | 3. MAR 2023 • 05:30
LEDER
3. MAR 2023 • 05:30

Natur-, mijlø- og planudvalgets beslutning om betalingsparkering er kompleks og rammer bornholmerne alt for hårdt i forhold til det lille beløb, der kommer ind.

I budgetaftalen mellem Venstre, Enhedslisten og Socialdemokratiet fremgår det, at Bornholm skal have betalingsparkering, der skal give seks millioner kroner i kommunekassen fra 2024 og frem. De nye bornholmske kommunalkroner skulle først og fremmest opkræves fra turisterne og i nogen grad indkasseres blandt de lidt mere slunkne bornholmske husholdningskasser.

Det giver god mening. Turister er vant til at betale for parkering alle andre steder, og den gennemsnitlige bornholmske privatøkonomi er så dårlig, at vi som fællesskab ikke har meget at give af dér.

Man skulle derfor tro, at løsningen var en billig bornholmsk p-licens og en højere parkeringspris for øens gæster, når de skal parkere rundt om på øen.

Men nej så simpel og billig er løsningen ikke blevet: Alle bornholmere, der ønsker at kunne parkere i fem af de store byer, skal løse licens til 400 kroner pr. år for første bil og 600 kroner for den næste, hvis de har flere.

Kommunen forventer, at 14.000 af øens cirka 18.000 biler bliver nødt til at købe en sådan licens og dermed skal bidrage med 6,2 millioner kroner om året. Turisterne derimod slipper med sammenlagt kun 1,9 millioner kroner i betaling til parkeringsprojektet. Det skal ses i lyset af, at Bornholmslinjen i 2022 fragtede mere end 250.000 biler til og fra øen. Bornholmerne kommer dermed til at betale tre gange så meget som de cirka 600.000 gæster. Alle fleksboligejere kan ikke få beboerlicens og skal i stedet betale turistpris, hver gang de benytter deres hus. Kun Christiansøs beboere får en særaftale.

Når alle andre kommer til Bornholm med bil, skal de gennemskue projektets avancerede skelnen mellem parkeringslicens og betalingsparkering. Man kan købe licenser til de fem omfattede byer, hvor hele bykernen kræver licens. Men vil man holde på de store parkeringspladser i disse byer, skal man alligevel købe p-billet. Gennemfører vi den komplekse løsning, kommer der nok også en hel del indtægter fra p-bøder, som slet ikke er anført i kommunens oplæg.

En anden mystisk del i parkeringsplanen er, at parkering skal være gratis efter klokken 18, hvor mange turister stadig er aktive og villige til stadig at betale for deres bil, og i hele perioden november til april er der gratis parkering.

Hvorfor skal bornholmerne betale tre fjerdedele af parkeringsomkostningerne? Hvorfor skal fleksboligejerne beskattes ekstra? Og hvorfor skal løsningen være kompleks? Indfør i stedet en p-licens på 200 kr. pr. beboer- eller fleksboerbil, lav en betalingsløsning for turisterne over hele øen hele døgnet hele året. Måske man ligefrem kunne spare skiltningen ved kun at have et parkeringszonestartskilt på vej ud af Rønne Havn.