Mine borgmesterdrømme

KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 10. juni 2025 • 05:30
Af:
Michael Harild
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 10. juni 2025 • 05:30

Skal vi ikke komme væk fra blokdannelsen?

Jeg skal love for, at valgkampen op til kommunalvalget i november allerede er skudt i gang, efter at Bornholms Tidende har inviteret spidskandidaterne for Socialdemokratiet og Venstre til at skrive om deres visioner "Når jeg bliver borgmester".

Andre kandidater

Det har fået ikke-inviterede spidskandidater fra andre partier til selv at fremkomme med deres borgmestervisioner, og nogle af de unge venstreløver har sågar allerede hævet den partiideologiske fane så højt, at man kan frygte, at de mister jordforbindelsen.

Fælles for de fleste af disse indlæg er, at de borgerlige partier på Bornholm ønsker, at vores ø efter valget skal ledes en ”blå blok”.

Det kommende kommunalvalg

Men er blokdannelse virkelig vejen frem for Bornholm og for bornholmerne?

Mit svar er ”nej”.

Med blokdannelse samler man magten mellem nære politiske meningsfæller, og befinder man sig udenfor blokken, står man udenfor indflydelse. I sin yderste konsekvens kan Bornholm de næste fire år blive styret af 12 ud af kommunalbestyrelsens 23 medlemmer.

Mange husker nok endnu, hvordan Venstre og Socialdemokratiet i forrige valgperiode satte sig tungt på magten, og det blev da også straffet hårdt ved sidste valg.

At blå blok tilsvarende skal sætte sig tungt på magten i næste valgperiode er heller ikke noget ønskescenarie.

Bornholm er et lille samfund med konstante økonomiske problemer, og der vil også i fremtiden skulle træffes svære politiske beslutninger, der rammer forskellige grupper i vores lokalsamfund. Derfor er det vigtigt for øens sammenhængskraft, at der er en bred accept i befolkningen bag de politiske beslutninger.

Mit ønske til en borgmester

Mit ønske til en borgmester er, at det er en person, der kan frigøre sig fra snævre politiske alliancer, og som føler det som sin fornemste opgave at arbejde for den bredest mulige opbakning til de politiske beslutninger.

Det lykkedes faktisk for vores nuværende borgmester, Jacob Trøst, at opnå fuld enighed om budgetaftalen for 2025, men blækket på aftalen var dog dårlig nok tørt, før budgetforliget skammeligt blev underløbet at et politisk flertal.

Kort tid efter meddelte borgmesteren, at han stopper i politik efter valget. Den vej skal vi ikke. Troværdighed er nemlig en anden afgørende faktor i politik.

Svært ja, men det er jobbet

Nogle nuværende kommunalpolitikere vil nok indvende, at det lyder besværligt, hvis der skal arbejdes for så brede politiske flertal som muligt, men det er vel i bund og grund det mest demokratiske, og ja, demokrati er ikke altid nemt. Vi skal arbejde for det.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT