Debat: Dårlig skrivebordsbeslutning bør ændres til gavn for beredskabet og befolkningen

Debat: Dårlig skrivebordsbeslutning bør ændres til gavn for beredskabet og befolkningen
Foto: Sneberedskab Bornholm
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 17. JAN 2022 • 11:11
Af:
Ole Andreasen
frivillig ved Det Bornholmske Hjemmeværn
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
17. JAN 2022 • 11:11

Den planlagte løsning er, at beredskabet på Bornholm bliver med en varslingstid på 48 timer.


Det er for mig ret tankevækkende, at et lokalt valgt folketingsmedlem kan stille forsvarsministeren et spørgsmål omhandlende et alvorligt lokalt problem, og så efterfølgende blot modtager et intetsigende standardsvar, der er kopieret fra det officielle direktiv for Sneberedskab PMV (Pansret mandskabsvogn), men som slet ikke er dækkende i situationen.

Dette er selvfølgelig blot en tanke fra en frivillig, der efter mere end 50 år i Forsvaret tilsyneladende stadig mangler indsigt i og forståelse for Forsvarsministeriets/Forsvarskommandoens bureaukratiske forretningsgange.

Jeg kan dog godt forholde mig til den artikel, der er bragt på TV2 Bornholms hjemmeside tirsdag den 11. januar 2022, omhandlende Forsvarsministerens svar til MF Peter Juel-Jensen (V), på hans forespørgsel til Forsvarsministeren om muligheden for bevarelse af de tre PMV M/113 G4 ambulancer, som en fremtidig ressource og løsning for det Bornholmske Sneberedskab.

Bornholms Sneberedskabs PMV’er har siden 2009 været fast forankret ved Det Bornholmske Hjemmeværn med to aktive PMV-ambulancer samt en PMV i reserve. Af artiklen fremgår det, at uanset om forslaget vil være til økonomisk, vedligeholdelses-, personel- og materielmæssig fordel for både det bornholmske samfund, for Forsvaret (Hæren) og for statskassen, at beholde beredskabet som det er i dag, så fastholdes beslutningen om udfasning af de tre køretøjer pr 1. april 2022, uagtet at køretøjerne alle er nyere dato og af typen PMV M/113 G4 ambulance, altså 4. generation køretøjer. De er total moderniseret og indrettet som ambulancer så sent som i 2012, men ministeren fastholder alligevel beslutningen, tilsyneladende blot for beslutningens skyld.

Køretøjerne er i en særdeles god stand og vedligeholdes, passes og plejes hele året af det personel fra Det Bornholmske Hjemmeværn, som også skal betjene køretøjerne, når det bornholmske sneberedskab aktiveres. Sneberedskab PMV har ved flere lejligheder gennem årene bevist sit værd, blandt andet med en reaktionstid på få en til to timer at kunne stilles til rådighed for politiet og Falck i kritiske vejrsituationer.

Da de omtalte køretøjer ikke skal anvendes af andre enheder eller sælges, men ”kun” SKROTTES, har tankerne og forslaget fra Bornholm hele tiden været, at køretøjerne blot med et pennestrøg kunne ”levetidsforlænges” til fordel for det bornholmske sneberedskab, og med lidt god vilje kunne ”systemet” sende yderligere et skrotkøretøj eller to til Bornholm, så personellet kunne anvende disse som ”plukke vogne” til reservedele, eller man kunne oplægge lidt ekstra reservedele på Bornholm (der ligger bunker rundt i landet). Således ville beredskabet kunne opretholdes flere år frem i tiden, og problemet ville være løst en gang for alle, uden særlig eller måske meget mindre omkostninger for Forsvaret, end det der nu planlægges.

En papirmæssig ” levetidsforlængelse” af køretøjerne på Bornholm burde ikke kunne betegnes som en ganske særlig bornholmerordning, idet man jo på skydeterrænerne i Oksbøl og Borris i de følgende 4-10 år vil levetidsforlænge seks styk specialindrettede PMV M/113 G3/G4 der anvendes som brandslukningskøretøjer inkl. reservedele, hvilket tilsyneladende ikke har afstedkommet problemer for beslutningstagerne på trods af, at alt jo SKAL SKROTTES! Men for mig giver det ingen mening, at køretøjerne kan levetidsforlænges mod vest, men ikke mod øst.

Den planlagte løsning er, at beredskabet på Bornholm bliver med en varslingstid på 48 timer. De udpegede enheder, der fremadrettet skal bemande de nye køretøjer, vil så ankomme til Bornholm fra det øvrige Danmark, eksempelvis fra Aalborg.

Uden at tage vinteren 2009 og 2010 med – som jo bekendt var helt ekstrem – i beregningerne har Det Bornholmske Hjemmeværns Sneberedskab PMV været indsat mellem to og seks perioder under diverse vintersæsoner, og beredskabstiden/reaktionstiden her har her været under to timer.

Køretøjstypen man tænker fremover at benytte sig af vil være Piranha 5-ambulancer, et nyt men forholdsvis stort hjulkøretøj, der skal transporteres på blokvogn til Køge og herfra med færge til Bornholm. I det øvrige Danmark, der i dag hænger sammen via broer, kan køretøjerne og mandskabet flyttes forholdsvis nemt, men jeg har svært ved at se det praktiseret for Bornholms vedkommende.

Der findes sandsynligvis også andre løsninger, men de vil kræve, at taktiske køretøjer udtages fra aktive enheder og før hver indsættelse ”ommøbleres” til acceptable ambulancer.

Jeg anfægter på ingen måde ministerens, Forsvarskommandoens ret til, at tage dårlige beslutninger, men jeg håber, at de på et oplyst og sobert grundlag samt fornuftige argumenter, på trods af det tunge bureaukratiske system vil ændre en dårlig skrivebordsbeslutning til gavn for beredskabet og befolkningen på Bornholm.

Fra én af de 16 frivillige, der siden 2009 har holdt de bornholmske PMV-ambulancer kørende.