Areal på plads: Lodsejere har fået besked

Areal på plads: Lodsejere har fået besked
De røde stiblede linjer viser, hvor styregruppen forventer "Det Bornholmske Højland" vil gå til. Foto: BRK
NATUR | Fredag 5. september 2025 • 09:45
Frida Flinch
Journalist
NATUR | Fredag 5. september 2025 • 09:45

Den Grønne Trepart på Bornholm har udpeget arealet, der skal skabe sammenhængende natur. 

Den grønne trepart er nu klar med sit bud på, hvordan Bornholm skal se ud i fremtiden.

Projektet kalder de "Det Bornholmske Højland". Ideen er at skabe et stort, sammenhængende naturområde på Bornholm.

Ud fra styregruppens skitse kommer området til at strække sig fra Bornholms spids, ned gennem Rø Plantage og til og med Almindingen.

– Vi er glade for, at det lykkedes parterne at blive enige om at pege på Bornholms Højland som indsatsområde. Det lægger op til en historisk stor og spændende ændring af det bornholmske landskab over de næste 20 år. Naturgenopretning i det højtliggende, kuperede og klippefyldte landskab vil have fremragende effekt på alle de centrale parametre: Det vil give mindre udvaskning af kvælstofnæring, større biodiversitet, øget kulstofbinding i jord og levende planter samt renere vand og mere stabil afstrømning, siger Michael Stoltze fra Danmarks Naturfredningsforening Bornholm, der har siddet med rundt om bordet i den lokale trepart.

Invitation sendt afsted

Torsdag blev de lodsejere, hvis areal ligger inden for den røde stiblede linje på skitsen, orienteret om projektet. Bornholms Regionskommune oplyser, at de røde linjer skal give et billede af, hvor det sammenhængende naturområde skal være, men stregerne er ikke skåret i granit.

I sidste ende vil det også være op til lodsejerne, om de har lysten og mulighederne for at kunne sælge eller omlægge det dyrkede jord til natur, da projektet er baseret på frivillighed.

– Det her handler om samarbejde. Vi ønsker at skabe løsninger, der både gavner naturen, havmiljøet og landbrugets rammevilkår. Det kræver, at vi står sammen og finder de rigtige virkemidler i fællesskab, siger borgmester og formand for styregruppen, Jacob Trøst (K).

Lodsejerne og interesserede borgere er også inviteret til et informationsmøde om trepartens foreløbige arbejde 20. oktober på Campus Bornholm.

Tidende har tidligere talt med borgmester Jacob Trøst, der fortalte, at lodsejerne på mødet kan blive klogere på mulighederne for at omlægge sine arealer. Derudover vil styregruppen også informere om det videre forløb.

Formanden for Bornholms Landbrug og Fødevarer, Lennart Westh, håber, at der vil blive taget godt imod projektet.

– I Bornholms Landbrug og Fødevarer har vi et stort fokus på at skabe mere og bedre natur, samtidig med at vores betingelser i landbrugserhvervet ikke bliver forringet. Vi er rigtig glade for det samarbejde, vi har i den lokale grønne trepart, hvor alle har bidraget konstruktivt og med respekt for hinanden. Det er mundet ud i et meget ambitiøst projekt, som samtidig er med til at bane vejen for de krav, som formentlig kommer på Bornholm i 2027, siger han.

I den tidlige fase

Projektet er stadig i en tidlig fase. For før den lokale trepart kan tegne stregerne tydeligere op, skal der udarbejdes et visionsoplæg og laves en forundersøgelse. Styregruppen har søgt om midler til visionsoplægget, men mangler endnu at søge til forundersøgelse.

9. oktober 2025 skal kommunalbestyrelsen i Bornholms Regionskommune principvedtage planerne fra treparten, hvis der er politisk opbakning til projektet.

"Det Bornholmke Højland" er det, som der i trepartslingo kaldes for et "signaturprojekt". For at finansiere projektet skal treparten søge om fondsmidler.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT