Rundkørselskunstners farfar var keramiker i Listed gennem 33 år

Rundkørselskunstners farfar var keramiker i Listed gennem 33 år
Esben Klemanns værk i rundkørslen ved Tornevæksvej i Rønne. Foto: Berit Hvassum
INTERVIEW | RØNNE | ABONNENT | 28. NOV 2021 • 07:30
INTERVIEW | RØNNE | ABONNENT
28. NOV 2021 • 07:30

Esben Klemann, hvis cementskulptur nu står færdig i en rundkørsel i Rønne, har som teenager haft sin gang i Listed hos sin farfar – billedhugger, keramiker og maler Finn Carlsen.


Esben Klemann, som har lavet den tredje rundkørselsskulptur i Rønne på Torneværksvej, har ikke mindst i sine unge år haft sin gang på Bornholm, nærmere betegnet hjemme hos sin farfar, Finn Carlsen, som var keramiker.

Finn Carlsen er da heller ikke ukendt på Bornholm. Han betegnes på Wikipedia som en billedhugger, keramiker og maler, som i 1948 nedsatte sig som keramiker i Vedbæk, men som fra 1963 og til sin død i 1996 boede i Listed, hvor han havde keramikværksted. Han er repræsenteret på Bornholms Kunstmuseum i Rø med flere keramiske skulpturer og tegninger, og også på Fredensborg Badehotel i Rønne hænger flere af hans keramiske relieffer.

– Jeg har mange erindringer om min farfar, siger Esben Klemann.

– Jeg var der mest i mine teenageår i slutningen af 80'erne og i 90'erne og indtil hans død. Han havde værksted i et gammel silderøgeri lige ud til vandet, når man kommer gående fra Svaneke ad Strandstien. Han var en ganske dannet mand, for han kom jo fra en velhavende familie, som ejede Carlsens Forlag, men han var den skæve type i familien, som brød ud og gjorde noget andet end at gå ind i firmaet. Han har også gået på billedhuggerskolen, ligesom jeg har gjort, og har stået i de samme lokaler, jeg har stået og arbejdet i, tilbage i 50'erne. Han kørte meget en kunstnerstil og gjorde grin med mange ting.

Med borgerskabet?

– Ja, det kan man sige. Han kunne være gøgler- og cirkusagtig og havde en kubistisk, grafisk stil. Jeg synes, han var rigtig god til at tegne, det var noget af det, jeg var allermest vild med. Og han har nok været igennem en anden kamp, end den jeg selv har været igennem, for jeg har jo mødt forståelse fra min bagland, da jeg ville være kunstner, den opbakning fik han ikke. Han var en udbrydertype og jeg syntes, det var skideskægt at være på hans værksted, fordi der var så meget gøgl og ballade.

Var han inspirerende for dig?

– Ja, det var meget inspirerende at være hos ham, fordi det var sådan en slags frirum. Og han var på ingen måde konventionel. Bare fordi han var gammel, opførte han sig ikke som en gammel mand, han var meget fri i sin måde at være på. Og dygtig, synes jeg, til det, han lavede.

Barndom i fristaden

I sin helt tidlige opvækst har Esben Klemann i øvrigt også været tæt forbundet med Christiania.

Begge hans forældre, Jon Bang Carlsen (søn af Finn Carlsen og Else Bang), som er filminstruktør med mere, og Ida Klemann, som blandt andet har sunget i Bifrost, har begge begået sig i kunstens og kulturens verden, og det samme har deres forældre.

At sige, at han decideret er født og opvokset på fristaden er dog at stramme den, påpeger Esben Klemann:

– Det er mere komplekst end som så, siger han.

– Men jeg har haft meget med Christiania at gøre, og da jeg var helt lille, opholdt jeg mig meget på derude sammen med min mor, men jeg opholdt mig også meget hos min far i midtbyen.

Man kan godt tænke, at kombinationen af Christiania og det – som du – at have cement som sit yndlingsmateriale kan virke modsætningsfyldt?

– Jamen, det er faktisk meget sjovt, for det har jeg også gået og tænkt lidt over. For du kan også vende den om og sige, at det handler om at modelere om på det normale, og det er vel meget direkte en Christiania-tanke, siger kunstneren.

– For mig er det også oplagt at bruge cement, fordi rigtig mange mennesker forbinder cement med noget fantasiforladt og praktisk. Så at møblere om på det og få det til at være flot og interessant siger noget om, hvad man kan, hvis man simpelthen behandler tingene anderledes, og det gælder i alle former for kreative processer, uanset hvilket arbejde du laver. Tænker man ud af boksen og tror på det, kan man opnå mange ting, ganske enkelt.

Provokerende

Dine forældre og også dine bedsteforældre har været kunstnere, så det er, som om der løber en kunstnerisk åre i familien?

– Fuldstændig. Det er fuldstændig lige som murerens søn, der blev murer. Det er i virkeligheden meget fantasiforladt, der havde været mere oprør i det, hvis jeg var blevet noget helt andet. Det her er lige ud ad landevejen.

Du skulle være blevet murer så?

– Ja, så havde det været provokerende, ler Esben Klemann.

– Men jeg har altid været meget, meget glad for at være billedhugger.

Han er født i 1972, uddannet skulptør fra Det Jyske Kunstakademi (1990-92) og Det Kongelige Danske Kunstakademi (1996-2002) og bor og arbejder i København.