Smukke fortællinger
Men der er først og fremmest utroligt mange stærke og smukke fortællinger i bibelen.
For eksempel om det stærke venskab mellem David og Jonathan; om den stærke kvinde Ester, der tager nogle svære og modige beslutninger; om Peter der gang på gang fejler og alligevel er elsket; om Zakarias, der sikkert for første gang bliver set, sådan virkelig set og derfor får mod til at ændre sit liv; om Maria, der tager den største af alle opgaver på sig, fordi hun har tillid; om sønnen der kommer hjem efter, at han har gjort så meget forkert og regner med, at han skal have skæld ud af sin far men i stedet får at varmt og kærligt knus; om Paulus et passioneret og klogt menneske og så videre.
Jeg er selv præst og et troende menneske, så jeg læser selvfølgelig bibelen som en helt særlig bog. Men jeg kan kun opfordre til at læse i bibelen, om man er troende eller ej, for den er også STOR litteratur, og så er fortællingerne i høj grad også forudsætningen for mange andre bøger, og man vil kunne forstå disse bøger bedre, hvis man kender grundfortællingerne i bibelen - de er ofte en god fortolkningsnøgle.
Som musiker og forfatter Kristian Leth siger: Bibelen er verdens vigtigste bog, og vi kan ikke forstå os selv uden den.
God fornøjelse med læsningen.
"Inden Søndag" er Tidendes serie, hvor øens præster på skift skriver en klumme. Emne og udtryksform er helt fri for skribenterne.