”I skal ikke prædike, I skal læse og snakke om teksten, som var den et stykke hvilket som helst litteratur”.
Vi lærte efterhånden at slippe vores forudindtagethed og blev derved i stand til at læse bibelen som litteratur, og det var en stor og meget givende oplevelse, for bibelen er STOR litteratur, som indeholder alle genrer. Der er drama, tragedier og komedier og der er fantastiske beskrivelser af det at være menneske og leve et menneskeliv.
Ikke perfekte mennesker
Og jeg kan godt røbe, at det ikke er beskrivelser af perfekte mennesker og perfekte menneskeliv, slet ikke.
Det er derimod beskrivelser af mennesker, der laver masser af fejl i deres liv, og som tager forkerte beslutninger. Det er mennesker, der både kan hade, slå ihjel, være misundelige, være magtbegærlige og være smålige – og det er også mennesker, der kan elske, der kan tilgive, der kan være generøse og redde hinandens liv.