Inden søndag: Bibelen er også stor litteratur

Inden søndag: Bibelen er også stor litteratur
Jeg kan kun opfordre til at læse i bibelen, om man er troende eller ej, for den er også STOR litteratur, skriver Tina Ravnsbjerg Damholt. Eget foto
KOMMENTAR | DEBAT | 10. MAJ • 19:00
Af:
Sognepræst Tina Ravnsbjerg Damholt
Østerlars-Gudhjem
KOMMENTAR | DEBAT | 10. MAJ • 19:00

Bibelen er fyldt med fejlbarlige mennesker, stærke fortællinger og eksistentielle dramaer – og fortjener at blive læst som litteratur, ikke kun som helligskrift, skriver Tina Ravnsbjerg Damholt.

For efterhånden mange år siden var jeg så heldig at komme på et kursus, der hed fra Alfa til Omega på præsternes efteruddannelse i Løgumkloster.

Alfa er det først bogstav i det græske alfabet, og omega er det sidste, så titlen på kurset betyder med andre ord: helt fra begyndelsen og helt til slutningen.

Hele biblen

Helt konkret skulle vi læse hele bibelen på 14 dage.

Vi læste et aftalt stykke af bibelen om eftermiddagen, og så mødtes vi næste formiddag for at tale om, hvad vi havde læst.

Pointen var, at vi skulle læse bibelen som litteratur - altså som en hver anden bog! I starten var det faktisk meget svært, for vi præster er jo så vant til altid at læse bibelen med vores teologi og vores opgave i forhold til forkyndelse.

Ikke prædike

Allerede ved den allerførste tekst i bibelen om skabelsen var vi alle sammen straks klar med vores sædvanlige tolkning af teksten ind i en kristen sammenhæng, men vores dygtige lærer, som selv var teolog, stoppede os med det samme og sagde:

”I skal ikke prædike, I skal læse og snakke om teksten, som var den et stykke hvilket som helst litteratur”.

Vi lærte efterhånden at slippe vores forudindtagethed og blev derved i stand til at læse bibelen som litteratur, og det var en stor og meget givende oplevelse, for bibelen er STOR litteratur, som indeholder alle genrer. Der er drama, tragedier og komedier og der er fantastiske beskrivelser af det at være menneske og leve et menneskeliv.

Ikke perfekte mennesker

Og jeg kan godt røbe, at det ikke er beskrivelser af perfekte mennesker og perfekte menneskeliv, slet ikke.

Det er derimod beskrivelser af mennesker, der laver masser af fejl i deres liv, og som tager forkerte beslutninger. Det er mennesker, der både kan hade, slå ihjel, være misundelige, være magtbegærlige og være smålige – og det er også mennesker, der kan elske, der kan tilgive, der kan være generøse og redde hinandens liv.

Ja, de mange fortællinger i bibelen beskriver det fulde menneskeliv, sådan som det var dengang og sådan, som det er i dag! Vi kan finde os selv i bibelens fortællinger - ikke kun de gode og lyse sider, men også de onde og mørke sider.

Noget af en mundfuld

At læse hele bibelen på 14 dage var noget af en mundfuld, den er lang!

Og jeg indrømmer da også gerne, at nogle dele af den var svære at komme igennem. For eksempel 3. mosebog, som handler om de mange love, som jøderne skulle overholde og de ofre, de skulle bringe til Herren. En meget lang opremsning af ting, som man ikke måtte, og ting man skulle gøre. Som for eksempel:

”I må ikke øve uret i retssager om længdemål, vægt eller rummål”. Det er da en fornuftig lov, både dengang og i dag! Til gengæld blev jeg da lidt træt af at læse om leverlappen og dens betydning i ofringer.

Smukke fortællinger

Men der er først og fremmest utroligt mange stærke og smukke fortællinger i bibelen.

For eksempel om det stærke venskab mellem David og Jonathan; om den stærke kvinde Ester, der tager nogle svære og modige beslutninger; om Peter der gang på gang fejler og alligevel er elsket; om Zakarias, der sikkert for første gang bliver set, sådan virkelig set og derfor får mod til at ændre sit liv; om Maria, der tager den største af alle opgaver på sig, fordi hun har tillid; om sønnen der kommer hjem efter, at han har gjort så meget forkert og regner med, at han skal have skæld ud af sin far men i stedet får at varmt og kærligt knus; om Paulus et passioneret og klogt menneske og så videre.

Jeg er selv præst og et troende menneske, så jeg læser selvfølgelig bibelen som en helt særlig bog. Men jeg kan kun opfordre til at læse i bibelen, om man er troende eller ej, for den er også STOR litteratur, og så er fortællingerne i høj grad også forudsætningen for mange andre bøger, og man vil kunne forstå disse bøger bedre, hvis man kender grundfortællingerne i bibelen - de er ofte en god fortolkningsnøgle.

Som musiker og forfatter Kristian Leth siger: Bibelen er verdens vigtigste bog, og vi kan ikke forstå os selv uden den.

God fornøjelse med læsningen.

"Inden Søndag" er Tidendes serie, hvor øens præster på skift skriver en klumme. Emne og udtryksform er helt fri for skribenterne.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT