Winni og disneyfisering
Med det næste værk, i den største af rundkørslerne, blev det hele, som I nok husker, lige det vildere, og jeg skal prøve at skrive om det, uden at det bliver karikeret og dumt, som det skete, da historien ramte satireprogrammet, Natholdet, på TV2.
Selv syntes jeg, den var helt gal, da jeg så kunstnerduoen Randi og Katrines skitser til værket. De forklarede, at de var inspireret af kastellet fra det gamle forsvarsværk rundt om Rønne (Det kunne måske være spændende, hvis nogen en dag arbejdede med forholdet mellem en moderne ringvej og et gammelt voldanlæg; hvordan de to konstruktioner omkring vores beboelser fortæller vidt forskelligt om hvem vi og hvem vi ønsker velkommen), men, igen i mine øjne, ligner skulpturen mest af alt en disneyfisering af en rundkirke, en naiv og pligtskyldig fremstilling af det Bornholm Winni Grosbøll har solgt til resten af Danmark fra hun blev borgmester, og indtil hun i år stak af til NGO'ernes mytiske ønskeland (Nok også for at slippe for mere palaver om den noget anløbende proces omkring budgettet for det nye rådhus). Et Bornholm, hvor historien om, at – angiveligt, tallene svinger noget fra kilde til kilde – 30 procent af alle børn i vores kommunes daginstitutioner på den ene eller anden måde er i mistrivsel eller har en bekymring for mistrivsel på sig, er skiftet ud med en anden: F.eks. den om Folkemødet (uagtet at det også er god ting), der vendte hele Bornholm om og styrede landsdelen væk fra den afgrund, vi ellers langsomt drev mod. Et Bornholm, hvor historien om, at omkring 10 procent af alle børn på Bornholm har en socialsag (på landsplan er tallet cirka 5 procent) er skiftet ud med historien om den grønne ø (Bright Green Island), der viser vejen for resten af verden, selv om færgens udledning ikke er talt med i vores CO2-regnskab, og at vi, samtidig med at den pløjer frem og tilbage (også nærmest tom) året rundt, fyrer med træflis i vores kraftvarmeværker. Det sidste, det med træflis, blev også en del af modstanden mod Randi og Katrines skulptur: For at gør plads til værket skulle det lindetræ, de fleste af os husker, nemlig fældes. Det interessante er dog, at de, der ønskede at bevare træet, ikke kunne se det misforhold, de satte sig selv i, når de kun ville redde dette ene træ. Ingen protesterer nemlig mærkbart over, at regionskommunen fælder gammel skov for at brænde det af, så der kan fifles med CO2-regnskabet, når der plantes nye træer (der skal bruge flere årtier på at indsamle det udledte CO2). På den måde kom konflikten om værket og dets kvaliteter eller mangel på samme også til at udstille afstanden fra borgerne til kommunalbestyrelsen med Winni i front. Det dog uden, at det – bortset fra nogle få debattører på Facebook og i nogle af de sammes læserbreve i Bornholms Tidende – blev synderligt italesat. Winnis Bornholm var efterhånden blevet så fortegnet, at mange af os ikke længere kunne genkende det, når vi trådte uden for vores dør, og sådan blev Randi og Katrines noget nutte-puttede tilgang til landsdelens kultur for meget for rigtig, rigtig mange. Værket blev med det samme synonymt med Winnis magt og den voksende modstand mod samme. Lindetræet blev (ubevidst for en del) et symbol på den almindelige borger, der igen og igen blev tilsidesat for kommunalbestyrelsens visioner. Det endda i en sådan grad, at træet blev fjernet i ly af mørket, så der ikke skulle opstå tumult. Nu står værket der, og jeg bryder mig stadig væk ikke om det som kunst. Det emmer, også for mig, af en arrogance, der jo ikke har noget med kunstnerne at gøre, men i stedet, for os der bor her, handler om, at man ikke bare kan tale en hel landsdel ud af problemerne uden at fortie så meget andet, at vi ikke kan genkende os selv i det, der tales op.

Esben Klemanns værk i den mindste af de tre rundkørsler. Foto: Berit Hvassum
Den fantastiske gylletank