Professionshøjskolen har ansat undervisere, der bor på Bornholm: 'Jeg oplever, at man prioriterer uddannelsen'

Professionshøjskolen har ansat undervisere, der bor på Bornholm: 'Jeg oplever, at man prioriterer uddannelsen'
Stig Haslund er ny underviser og praktikkoordinator på læreruddannelsen. Han har selv læst til lærer på Bornholm og arbejder fortsat som lærer på Åvangsskolen ved siden af jobbet på Campus Bornholm. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 25. JAN 2021 • 13:07
| ABONNENT
25. JAN 2021 • 13:07

UDDANNELSE

De lærerstuderende har fra årsskiftet fået to nye undervisere, der er bosiddende på Bornholm.

Københavns Professionshøjskole har nemlig ansat Stig Haslund og Susanne Nørgaard, der udover at undervise i de pædagogiske fag på læreruddannelsen også er ansat som studie- og praktikkoordinatorer.

Københavns Professionshøjskole, som læreruddannelsen på Bornholm hører under, slog oprindeligt en fuldtidsstilling op i oktober, men er endt med at dele stillingen op i to deltidsstillinger.

Stig Haslund har derfor beholdt sit arbejde på Åvangsskolen, hvor han er lærer for en 3. klasse, samtidig med, at han nu underviser og er praktikkoordinator for de bornholmske lærerstuderende.

– Den profil, de søgte, kunne de ikke helt få i én person, og nu er det så fordelt på to, Susanne og mig. Det synes jeg er rigtig positivt, for det betyder, at jeg har en kollega at spare med, som også befinder sig her på Bornholm, siger Stig Haslund.

Kender arbejdet som lærer

Han er selv uddannet lærer fra læreruddannelsen på Bornholm og har siden læst en kandidat i Pædagogisk Psykologi i København.

De sidste syv år har han været ansat som lærer på Åvangsskolen. Han har de senere år også arbejdet i PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning, red.) som undervisningsvejleder, hvor han har været ude på de bornholmske skoler og hjælpe med udfordringer med inklusion.

Stig Haslund kender derfor den bornholmske skoleverden godt og mener, det også kan komme de studerende til gode.

– Jeg har jo stadig et ben i folkeskolen, så jeg har et ret godt billede af, hvad der venter de studerende. Jeg håber, jeg kan være med til at nuancere teorierne og metoderne, når de møder virkeligheden, siger han.


Susanne Nørgaard skriver på sin PhD.-afhandling på Århus Universitet ved siden af sit nye job som underviser og studiekoordinator på læreruddannelsen. Foto: Jacob Jepsen

Forsker og underviser

Susanne Nørgaard flyttede til Bornholm for halvandet år siden.

Hun kommer fra en stilling som PhD.-studerende på Århus Universitetes afdeling i Emdrup og underviser på kandidatuddannelsen i Pædagogisk Psykologi. Allerede da hun flyttede hertil, havde hun øje på Campus Bornholm som mulig fremtidig arbejdsplads, og hun blev også opfordret til at søge, da stillingen på læreruddannelsen blev slået op.

Hun er ligesom Stig Haslund godt tilfreds med, at stillingen er blevet delt i to.

– Det passer godt til mit liv lige nu, og så betyder det, at jeg også har fået en kollega, jeg kan spare med. Jeg er glad for, at jeg kan have en tilknytning til lokalsamfundet her på Bornholm og samtidig fortsat have en tilknytning til forskningsmiljøet i København, siger Susanne Nørgaard.

Ved siden af jobbet som underviser og studiekoordinator skriver hun på sin PhD.-afhandling ved Århus Universitet.

Styrker uddannelsen

Ifølge de to nye undervisere giver kombinationen af de to og deres erfaringer god mening for uddannelsen og for de lærerstuderende.

– Stig har rigtig meget erfaring som lærer, og han har selv gået på studiet, så han kender det liv, de studerende har og vil få som lærere. Jeg har en god erfaring med at lave forskning, og jeg vil nok være særligt god til at vejlede i den akademiske del af uddannelsen. For eksempel hvordan man anvender teori og metode, som de lærerstuderende også skal have en introduktion på bacheloren, siger Susanne Nørgaard.

Hun og Stig Haslund mener også, det er en styrkelse af læreruddannelsen og studiemiljøet, at der er undervisere, som er bosiddende på Bornholm.

– Jeg tog jo selv uddannelsen her, og jeg synes, det er meget vigtigt, at læreruddannelsen har nogle undervisere, der er her fysisk og kender til forholdene på Bornholm. Det giver en tryghed for de studerende, at der er bemanding på kontoret hver dag, og at det er en bemanding, der hører til læreruddannelsen, siger Stig Haslund.

Ikke en fjern satellit

Han og Susanne Nørgaard kommer udover undervisningen i de pædagogiske fag til at stå for nogle af de administrative opgaver på læreruddannelsen.

Selve ledelsen af uddannelsen vil fortsat være i København, men det betyder ifølge Stig Haslund ikke, at læreruddannelsen på Bornholm bliver glemt eller underprioriteret. Nærmere tværtimod.

– Jeg oplever, at man prioriterer uddannelsen på Bornholm ret højt. Der er et ønske om at levere det samme for de studerende her, som man gør i København. Det føles ikke som om, vi er en fjern satellit, siger han.

Susanne Nørgaard har indtil videre samme oplevelse, og hun mener også, at ansættelsen af to lokale undervisere viser et engagement i uddannelsen fra Københavns Professionshøjskoles ledelse.

– De prioriterer, at der er undervisere her, som kender det nære miljø og den hverdag, som de studerende har her på Bornholm. Det er godt. Og hvis jeg var studerende, ville jeg også tænke, at det var helt nødvendigt at have undervisere, der er fysisk til stede for at opbygge et godt studiemiljø, siger hun.

Første møde er online

De to nye undervisere er startet i en anderledes tid, hvor mødet med deres nye kolleger på Københavns Professionshøjskole og deres studerende må foregå online det første lange stykke tid.

– Det er jo lidt mere kaotisk, end jeg lige havde håbet på. Jeg er ked af, at det er online, jeg første gang møder de studerende, og jeg glæder mig til at få lov at møde dem fysisk på et tidspunkt, men sådan er vilkårene jo lige nu, siger Susanne Nørgaard.

For Stig Haslund, der også er praktikkoordinator, giver det nogle udfordringer i forhold til de studerendes kommende praktikperiode.

– Det ser ud til, at de studerende kommer til at komme i praktik online. Vi kan desværre ikke flytte rundt på det, for så vil det gå udover de fag, de skal have bagefter. Det er ikke helt optimalt, men vi må forsøge at klæde dem så godt på som muligt, siger han.

De lærerstuderendes næste semester starter i februar. Hvis nedlukningen forlænges, går der endnu noget tid før de kan møde deres nye undervisere ansigt til ansigt. 

 


Trine Staur. Foto: Jacob Jepsen

Studerende ser frem til samarbejde med nye undervisere

De studerende på læreruddannelsen udtrykte uro, da Københavns Professionshøjskole i foråret 2020 nedlagde stillingen som lokal uddannelsesleder af lærer- og pædagoguddannelsen på Bornholm, som Andreas Grosbøll varetog.

De studerende organiserede sig i lokale afdelinger af De Studerendes Råd og Lærerstuderendes Landskreds for at sikre sig, at de fremadrettet havde en fælles stemme overfor blandt andet ledelsen på Københavns Professionshøjskole.

I oktober udtalte næstforperson for de lærerstuderende Trine Staur til Bornholms Tidende, at de studerende ønskede sig to ansatte fremfor en enkelt ansat på læreruddannelsen. Københavns Professionshøjskoles ledelse har fortsat bemandet læreruddannelsen på Bornholm med det, der svarer til én fuldtidsstilling, men har fordelt det på to undervisere, Stig Haslund og Susanne Nørgaard.

Trine Staur fortæller, at de studerende har haft en repræsentant med til ansættelsessamtalerne, og at de studerende ser frem til at samarbejde med de to undervisere og daglige koordinatorer.