Alkoholfri øl vinder frem i hele verden – også i Svaneke

Alkoholfri øl vinder frem i hele verden – også i Svaneke
En stor del af omsætningen i Svaneke Bryghus kommer fra salget af de alkoholfri øl. Foto: Sarah Thun Kristensen
ERHVERV | 30. MAJ • 13:00
ERHVERV | 30. MAJ • 13:00
Af:
Ritzau

Hos Svaneke Bryghus fylder den alkoholfrie øl endda meget mere end på verdensplan.

Salget af alkoholfri øl er steget kraftigt de senere år, og det vil det fortsætte med. Det forudser analysefirmaet IWSR, der indsamler data om ølsalget i hele verden.

Firmaet forventer endda, at der i år for første gang nogensinde vil blive solgt mere alkoholfri øl på verdensplan end øl af typen ale. Dermed vil alkoholfri øl snige sig op på andenpladsen blandt de mest populære øltyper efter lagerøllene, der også omfatter pilsner og det, vi herhjemme kender som classic-øl.

Tal for 2024 viser, at der på verdensplan blev solgt ni procent mere alkoholfri øl sidste år. Og det vel at mærke i et marked, hvor den samlede mængde solgt øl faldt med én procent.

IWSR forudser, at salget af alkoholfri øl vil vokse med otte procent de kommende fem år, mens salget af ale forventes af falde med to procent årligt i samme periode.

Ifølge IWSR udgør alkoholfri øl på trods af de høje vækstrater dog fortsat kun to procent af ølmarkedet på verdensplan.

17 procent af omsætningen

Tendensen med større salg på alkoholfrie øl ser de absolut også hos Svaneke Bryghus. Her fylder salget af den alkoholfrie ølserie, Dont Worry, hele 17 procent af omsætning i 2024, fortæller direktør, Martin Westh-Hansen

– Så det er absolut noget, der er vigtigt for os. Der er mange bryggerier, som først nu er begyndt at operere med det, og da vi i 2015 lancerede vores, var der ikke mange på markedet. Det er tydeligt, at efterspørgslen er blevet større, siger han til Tidende.

Det er især Dont Worry Pale Ale, som går i front på salget.

– Men her i julen var vores bedst sælgende øl faktisk den alkoholfrie julebryg. Vi har haft den i et stykke tid, og folk kender den. Der er heller ikke så mange, som laver alkoholfrie juleøl, så det har været en god ide, at vi har arbejdet med den, siger han.

Martin Westh-Hansen tror også på, at salget af alkoholfrie øl kan blive endnu større.

– Det har haft en vækstkurve gennem flere år, og der er hele afdelinger i detailbutikker med det. Så den fylder mere i forbrugerne end tidligere, og vi vil selvfølgelig også gerne have en højere omsætning på den, men der er allerede mange aktører, og der kommer stadig flere til.

Det er typisk de yngre generationer, der foretrækker alkoholfri øl, og ifølge mediet CNBC er det særligt i Tyskland, Spanien og Japan, at man sætter pris på øl uden procenter.

USA ligger på sjettepladsen på ranglisten, men det skal ses i sammenhæng med, at det amerikanske ølmarked er langt større end i de ovennævnte lande.

I Danmark har Carlsberg-koncernen også mærket den øgede interesse. Sidste år voksede salget af alkoholfri øl med seks procent målt på volumen.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT