– Så i forhold til kapaciteten i 2020 vil der i år med Express 1 og Max være en del mindre kapacitet, siger Rasmus Lund.
– Og godt nok kan den nye færge, Express 5, tage 210 flere passagerer og 55 flere biler end Express 1, men tanken er, at også den skal sejle sammen med Max, så kapaciteten vil stadig være mindre end i 2020. Det kan godt være, at folk taler om, at der kommer en kæmpe færge – og vi glæder os da også til Express 5 – men samlet set bliver der altså ikke tale om en større kapacitet i forhold til 2020, siger Rasmus Lund og konkluderer:
– Det går den gale vej. Gæsterne er begejstrede for Bornholm, og Bornholms turisme har store vækstmuligheder, men hvis vi ikke kan få gæsterne til Bornholm, så gavner den store interesse ikke noget. Bornholm er nødt til at have de rammebetingelser, som muliggør, at vi kan skabe arbejdspladser og tilflyttere.
Rasmus Lund påpeger, at i tiden inden det nuværende færgeudbud var kapaciteten på højkapacitetsdagene endda endnu højere, end kapaciteten var i 2020.