Mindre kapacitet på færgerne kan give turismen problemer

Mindre kapacitet på færgerne kan give turismen problemer
Foto: Klaus Holsting
| ABONNENT | 25. MAJ 2021 • 18:02
| ABONNENT
25. MAJ 2021 • 18:02

TURISME

– Skal vi fremadrettet vækste, kommer vi til at skulle have en større færgekapacitet, for lige nu rammer vi loftet.

Det siger Rasmus Lund fra Team Bornholm, som står for udlejning af cirka 700 ferielejligheder og ydermere har adgang til 350 hotelværelser.

Han konstaterer, at færgerne begynder at blive udsolgt på en måde, så det kan give problemer for både Team Bornholm og de øvrige turismeaktører.

– Vi har valgfri skiftedag næsten alle steder hos os, men har folk for eksempel kun ferie fra søndag og til søndag, så hjælper det ikke meget, at jeg kan sige, at de kan få en feriebolig fra torsdag til torsdag.

Du er nervøs for weekendafgangene?

– Ja. Lige nu er situationen godt nok den, at vi har udlejet det meste, så helt aktuelt er det ikke noget stort problem, men det kan det blive, hvis vi skal udvikle os og vækste. Vi så det allerede i forbindelse med Kristi himmelfartsdag i år, hvor vi kunne have solgt langt mere, men vi kunne ikke få folk hjem om søndagen. Nogle gæster kunne vi flytte, så de rejste af sted mandag morgen i stedet, men det er jo ikke alle gæster, der kan det.

Men næste år bliver den nye store hurtigfærge Express 5 jo indsat?

– Ja, og den kan da løfte noget, men ikke vildt meget mere. Sidste år sejlede Bornholmslinjen på Rønne-Ystad med Express 1 og Express 2, hvor rederiet i år sejler med Express 1 og Max, som er noget mindre og kan tage både færre biler og færre passagerer end Express 2. Så alene ved tre dobbeltture på en dag bliver det rigtig mange færre passagerer og biler, der kan komme med, og på den måde går det den gale vej. Der er et kæmpe marked, som ville kunne vækste, men færgen er en show stopper.



Grafik: Christina Skovmose


Ikke rederiets skyld

Hvor Express 2 kan medbringe 1.150 og 396 biler, er de samme tal for Max 884 passagerer og 220 biler. Det betyder, at ved eksempelvis tre ture på en dag kan der således være 798 færre passagerer og 528 færre biler med på Max.

– Så i forhold til kapaciteten i 2020 vil der i år med Express 1 og Max være en del mindre kapacitet, siger Rasmus Lund.

– Og godt nok kan den nye færge, Express 5, tage 210 flere passagerer og 55 flere biler end Express 1, men tanken er, at også den skal sejle sammen med Max, så kapaciteten vil stadig være mindre end i 2020. Det kan godt være, at folk taler om, at der kommer en kæmpe færge – og vi glæder os da også til Express 5 – men samlet set bliver der altså ikke tale om en større kapacitet i forhold til 2020, siger Rasmus Lund og konkluderer:

– Det går den gale vej. Gæsterne er begejstrede for Bornholm, og Bornholms turisme har store vækstmuligheder, men hvis vi ikke kan få gæsterne til Bornholm, så gavner den store interesse ikke noget. Bornholm er nødt til at have de rammebetingelser, som muliggør, at vi kan skabe arbejdspladser og tilflyttere.

Rasmus Lund påpeger, at i tiden inden det nuværende færgeudbud var kapaciteten på højkapacitetsdagene endda endnu højere, end kapaciteten var i 2020.

– Det er ikke Bornholmslinjens skyld, at det er sådan, for rederiet opfylder bare reglerne i udbuddet. Og faktisk har rederiet jo været så venligt at indsætte Express 5, hvilket det ikke havde behøvet i henhold til kontrakten. I det lys skal Bornholm være glad for, at Bornholmslinjen også ønsker at vækste, for ellers havde kapaciteten set endnu værre ud, siger han.

Forleden kunne Bornholms Tidende oplyse, at Bornholmslinjen også er presset på fragtkapaciteten på grund af markant stigende fragtmængder.

– Det er klart, at der er en grænse, og at vi nærmer os den grænse. Hvornår er dog ikke til at sige, sagde kommunikationschef Jesper Maack fra rederiet i den anledning.

 


Grafik: Christina Skovmose


Bornholmslinjens færger

• Express 1: 1.400 passagerer og 396 biler.

• Express 2: 1.150 passagerer og 396 biler.

• Max: 884 passagerer og 220 biler.

• Express 5: 1.610 passagerer og 451 biler (indsættes i 2022 på ruten Ystad-Rønne).

• Povl Anker: 1.500 passagerer og 262 biler (515 lanemeter).

• Hammershus: 720 passagerer (1.500 lanemeter, det er primært en godsfærge, og antal biler er ikke opgjort).

Lanemeter: Længdeenhed i meter for de vognbaner, som biler og trailere placeres om bord i et skib.

 


Plads til færre biler og passagerer

I 2020 sejlede Bornholmslinjen med Express 1 og 2 i løbet af sommeren på Rønne-Ystad-ruten, hvilket ved én sejlads med hver færge gav en kapacitet på:

2.550 passagerer og 792 biler.

I år sejles der med Express 1 og Max på ruten, hvilket ved én sejlads med hver færge giver en kapacitet på:

2.284 passagerer og 616 biler.

• Der er altså ved én sejlads med færgerne Express 1 og Max set i forhold til en med Express 1 og 2 plads til 266 færre passagerer og 176 færre biler.

I højsæsonen kan man i år se fartplanen have for eksempel ni afgange fra Ystad mod Rønne på lørdage. Hvis fem af disse afgange sejles af Express 1 og de fire af Max, vil der i forhold til, hvis det var Express 2, der sejlede Max' ture, være plads til 1.064 færre passagerer og 704 færre biler.

• I 2022, hvor det er Express 5 og Max, der skal sejle Rønne-Ystad, vil kapaciteten set i forhold til sejladsen i 2020 med Express 1 og 2 være 56 passagerer og 121 biler færre for én tur med de to færger.