– Jeg synes, det er beklageligt, at man åbenbart allerede har besluttet sig for det. Vi har jo haft indtryk af, at det stadig var til forhandling – og hvad hjælper det, at man fra Transportministeriets side indgår en tillægskontrakt om, at rederiet får to ekstra år ud over de oprindelige 10 år i forbindelse med bygningen af Express 5, som skulle øge kapaciteten, når man reelt rent faktisk ikke øger den, spørger Ann Hartl.
Det bornholmske Venstre-medlem af Folketinget Peter Juel-Jensen har sagt, at han ønsker at fremskynde den midtvejsevaluering af kontrakten, som forligspartierne aftalte skulle finde sted i 2023, for at diskutere kapaciteten, hvad mener du om det?
– Det, synes vi, er en rigtig god idé. Det foreslog jeg allerede, da man oplyste, at byggeriet af Express 5 gik i gang. Vi synes i passagerforeningen, at man meget hurtigt solgte den eneste trumf, man havde tilbage – altså, den mulige forlængelse med to år, siger Ann Hartl.
– Jeg tænker jo, at Molslinjen ikke går ind og bygger et nyt skib med mindre de kan se en forretning i det, så jeg synes, at det virkede lidt forhastet at give dem de to år.