Ann Hartl: 'Man solgte trumfen, da man forlængede rederiets kontrakt'

Ann Hartl: 'Man solgte trumfen, da man forlængede rederiets kontrakt'
Ann Hartl sammen med Venstres bornholmske medlem af Folketinget, Peter Juel-Jensen. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 29. MAJ 2021 • 06:48
Af:
Torben Østergaard Møller
| ABONNENT
29. MAJ 2021 • 06:48

TRANSPORT

Kapaciteten på Bornholmslinjens rute mellem Rønne og Ystad er, som det er blevet beskrevet de seneste dage i Bornholms Tidende, mindre i år end sidste år, og på trods af at den nye store Express 5 kommer til Bornholm næste år, vil kapaciteten da være mindre end i både 2020 og i 2021.

Det skyldes en kombination af de to færger, som besejlede ruten i 2020 (Express 1 og 2) i forhold til i år (Express 1 og Max) og til næste år (Express 5 og Max) – sammenholdt med antallet af afgange, har rederiets kommunikationschef Jesper Maack forklaret.

– Vi har hele tiden påpeget, at det er problematisk, at kapaciteten er så presset, siger Ann Hartl, som er formand for Bornholms Passagerforening.

– Og at den prisstruktur, man har nu, presser kapaciteten yderligere, forstået på den måde, at de lave priser tiltrækker mange flere rejsende. Allerede i 2019 så vi, at det ikke kun var fredag, lørdag, søndag, mandag, der var fuldt bookede, men også dagene midt i ugen. Vi har tidligere været vant til, at afgangene tirsdag, onsdag og torsdag indtil midt på dagen var uden problemer, men pludselig blev det sådan, at man kunne finde udsolgte afgange på alle ugens dage i løbet af højsæsonen.

– 2019 toppede jo passagermæssigt. Det var det store år. Sidste år var der også mange passagerer, men dog ikke fremgang over hele linjen forstået på den måde, at på grund af corona var der begrænsninger i forhold til antal passagerer pr. afgang. Så på papiret var der muligvis en stor kapacitet, men ikke reelt, og det var også derfor, Express 2 blev sat ind, for den kunne rumme flere end Max.

Trumfen

Til næste år har Molslinjen valgt at trække Express 1, som er noget større end Max, over til Kattegat-ruten, hvor rederiet ønsker fremover at sejle med fire færger.

– Jeg synes, det er beklageligt, at man åbenbart allerede har besluttet sig for det. Vi har jo haft indtryk af, at det stadig var til forhandling – og hvad hjælper det, at man fra Transportministeriets side indgår en tillægskontrakt om, at rederiet får to ekstra år ud over de oprindelige 10 år i forbindelse med bygningen af Express 5, som skulle øge kapaciteten, når man reelt rent faktisk ikke øger den, spørger Ann Hartl.

Det bornholmske Venstre-medlem af Folketinget Peter Juel-Jensen har sagt, at han ønsker at fremskynde den midtvejsevaluering af kontrakten, som forligspartierne aftalte skulle finde sted i 2023, for at diskutere kapaciteten, hvad mener du om det?

– Det, synes vi, er en rigtig god idé. Det foreslog jeg allerede, da man oplyste, at byggeriet af Express 5 gik i gang. Vi synes i passagerforeningen, at man meget hurtigt solgte den eneste trumf, man havde tilbage – altså, den mulige forlængelse med to år, siger Ann Hartl.

– Jeg tænker jo, at Molslinjen ikke går ind og bygger et nyt skib med mindre de kan se en forretning i det, så jeg synes, at det virkede lidt forhastet at give dem de to år.

 


T-foilen forlader Bornholm

– Jeg forstår ikke, at Express 1 næste år skal overføres til Kattegat, mens Max skal sejle på ruten Rønne-Ystad, siger Ann Hartl.

– Express 1 har jo netop fået monteret en T-foil, som skulle optimere den i forhold til Østersøen, men det har Max ikke. Så jeg forstår ikke den disposition.

Det var i slutningen af august 2020, at Bornholmslinjen kunne meddele, at T-foilen, som blev monteret efter et vist offentligt pres, nu var monteret, testet og klar til brug.