Der er ingen grund til at vente til 2023, mener han.
– Nu kan vi jo se i god tid, inden de fem år er gået, at vi har en udfordring med kapaciteten, så jeg vil straks gå ind til min partikollega Kristian Pihl Lorentzen, som er vores transportordfører i Transportudvalget, og forklare ham, at vi lige skal læse Bornholms Tidende, for det ser ud til, at de vækstmål, vi havde regnet med, har været for defensive, siger Peter Juel-Jensen.
– Vi er nu inde at have udnyttet store dele af vores kapacitet, og derfor bør Venstre foreslå, at vi fremrykker evalueringen med forligspartierne. Ellers lægger vi et loft på udviklingen af Bornholm, og det har aldrig være meningen med den her aftale, så vi må jo hæve loftet. Færgeforliget skulle understøtte vækst og beskæftigelse på Bornholm, så når vi nu banker panden mod kapacitetsloftet, skal der politisk handling til. Og sikkert også friske penge, men det skal formentlig være både fra staten og fra aktøren. Bornholmslinjen bør kunne se, at det er en god forretning, og det vigtige er, at kapaciteten kan sikre, at det bornholmske erhvervsliv kan udvikle sig endnu mere og understøtte det bornholmske samfund. Derfor må vi foreslå transportministeren, at han indkalder forligskredsen.
Bornholmslinjen gør, hvad den skal i forhold til kontrakten og har endda af egen drift bygget den store Express 5, hvilket er ud over, hvad rederiet er forpligtet til, så det her skal vel løses politisk?
– Ja, men det er også derfor, vi lavede et udbud – for at få nogle markedskræfter ind, hvor man siger "okay, der er udsigt til, at det her bliver en rigtig god forretning. Det kræver noget ekstra kapacitet". Og så kan det da være, at forligskredsen siger, at vi må gå i nogle realitetsdrøftelser med Bornholmslinjen og finde ud, hvad der skal til, for at der bliver kastet noget ekstra kapacitet ind, siger Peter Juel-Jensen.