På trods af corona og nedlukninger fortsætter Bornholm med at være populær, og passagertallene bliver ved med at vokse. Det betyder, at der stort set ikke er mere plads tilbage til trailere og lastbiler på Hammershus.
– Den store passagertilstrømning, den smitter også af på fragten. Jo flere mennesker, der er på øen, jo mere mad og deslige, skal der fragtes over, siger Jesper Maack.
Hertil kommer også, at øens popularitet har medført øget økonomisk aktivitet, som smitter af på hele øens økonomi. Særligt byggebranchen. Læg hertil også vindmøllebyggeriet ved Kriegers Flak. Alt sammen betyder mere gods.
Godstransporten voksede i årets første fire måneder med seks procent sammenlignet med samme periode sidste år, og i forhold til 2019 er godsmængden steget fire procent. Ifølge Molslinjens egne tal.
– Det er åbenlyst, at kapacitetsudfordrigner er kommet, og det er jo godt. Det er et luksusproblem. For når det går godt for færgeruten, er det fordi det går godt for Bornholm. Altså folk kommer ikke til Bornholm for at sejle med os, de kommer for at opleve Bornholm, siger Jesper Maack.