Bornholmslinjen bekræfter: Kapaciteten daler

Bornholmslinjen bekræfter: Kapaciteten daler
Max ved kaj. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 25. MAJ 2021 • 19:15

TRANSPORT

Molslinjen valgte sidste år at sætte ekstra kapacitet ind på besejlingen af Bornholm ved at flytte Express 2 fra Kattegat og til Bornholmslinjens rute mellem Rønne og Ystad.

Her afløste hurtigfærgen den noget mindre Max, som ellers besejlede ruten sammen med Express 1.

Den mulighed var dog helt særlig og ikke umiddelbart realiserbar igen, oplyser kommunikationschef i rederiet Jesper Maack.

– I 2020 skete der det, at vores normale antal af forretningsrejsende på Kattegat faldt en del på grund af corona og restriktioner, og samtidig rumlede det med sommerpakker, billigere færgebilletter og så videre, siger han.

– Og derfor valgte vi at overflytte Express 2 til Bornholm og tage Max til Kattegat, hvor kapacitetsbehovet blev mindre.

I princippet, siger Jesper Maack, har Molslinjen lige fra den overtog sejladsen af Bornholm med Bornholmslinjen oplevet så store vækstrater, at rederiet hurtigt opdagede, at der var flere passagerer end sæder, hvorfor det da også hurtigt blev besluttet at bygge den større Express 5, som bliver sat ind i 2022.

– Og efter corona i 2020 og i hvert fald delvist her i 2021 er det jo lidt usikkert, hvordan sæsonen bliver, når sommerferien sætter ind. Der er også noget med en støttepakke fra Folketinget, som er lidt uvis i forhold til, om der kommer billigere færgebilletter, konstaterer Jesper Maack.

Men Express 2 kan I næppe tage til Bornholm?

– Nej, nu begynder erhvervslivet at komme op i omdrejninger igen, og vores Kattegat-rute er på vej i god gænge, siger han.

Siger du dermed, at det eneste, I kan gøre for eventuelt at øge kapaciteten, er at øge frekvensen med flere daglige afgange?

– Ja. Vi fik jo på et tidspunkt penge fra staten til en ekstra fjerde, daglig afgang efter en rapport udarbejdet af Cowi, som anslog, hvor mange ekstra passagerer det ville give. Det viste sig så, at der kom endnu flere passagerer end forudset, samtidig med, at driftsomkostningerne blev lavere end forventet, og det betød, at vi akkumulerede ikke-brugte midler i det, man kan kalde frekvenspuljen. Den pulje brugte vi til at sejle nogle flere afgange. Vi indsatte simpelthen en del ekstra afgange i 2019, endnu flere i 2020 og rigtig mange flere i 2021 – faktisk sejler vi 388 enkeltture mere, end kontrakten tilsiger, siger Jesper Maack.

En anelse mindre

Men de akkumulerede ekstra midler er nu ved at være opbrugt, forklarer han.

– Vi har efterhånden sejlet den opsparede fjerde frekvens-kapital, som vi havde i frekvenspuljen, op. Det betyder, at så er der kun det årlige tilskud til den fjerde frekvens at sejle for, og dermed vil der alt andet lige komme færre afgange end i år.

Det vil sige, at ud over at der kommer færre pladser i forhold til 2020, så kommer der også færre afgange til næste år?

– Umiddelbart ja, for frekvenspuljemidlerne er brugt op.

Så mindre frekvens, medmindre nogen gør noget?

– Ja, det samlede udbud af frekvens og pladser i 2022 vil alt andet lige – og på trods af, at Express 5 bliver indsat næste år – blive en anelse mindre end i både 2020 og 2021, siger Jesper Maack.