Destination Bornholm: 'Vi er gået fra en tresporet til en tosporet motorvej'

Destination Bornholm: 'Vi er gået fra en tresporet til en tosporet motorvej'
Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 26. MAJ 2021 • 09:03
| ABONNENT
26. MAJ 2021 • 09:03

TRANSPORT

I 2020 opgraderede Molslinjen færgekapaciteten på Rønne-Ystad-ruten ved at flytte sin hurtigfærge Express 2 til Bornholmslinjen, som benyttede den på ruten. Det var muligt, fordi der grundet corona var færre passagerer på rederiets Kattegat-rute, som dermed kunne afvikles med den noget mindre færge Max, som ellers skulle have sejlet samme med Express 1 på Rønne-Ystad.

Det kan dog ikke lade sig gøre i år, hvorfor kapaciteten falder på ruten, hvor den altså besejles af Express 1 og Max og ikke Express 1 og 2.

At færgekapaciteten på Bornholm i år er forringet i forhold til sidste år, udtrykker Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm, således:

– Sidste år havde vi en tresporet motorvej, i år har vi kun en tosporet.

Hun slår fast, at det er en stor udfordring i et år, som delvist ligner 2020.

– Det startede på samme måde lidt smalt på grund af coronarestriktioner, så vi har et behov for at tiltrække ekstra gæster hen over sommeren for at indhente det tabte, siger hun.

– At vi altså kortsigtet set her i 2021 ikke har samme kapacitet som sidste år, må vi forsøge at komme bedst muligt ud af, men dertil er der over tid et perspektiv i det, som vi skal være opmærksomme på, og som der politisk bør være opmærksomhed omkring – at vi har sikret billigere færgebilletter til Bornholm, samtidig med at man har sat kravene til højkapacitetsdage ned. Det er jo alt andet lige en smule paradoksalt, for alle analyser viste, at konsekvensen af lavere priser var øget efterspørgsel, og den er kommet.

– Dermed må jeg også sige, at vi har brug for kapaciteten, hvis vi gerne vil sikre omsætningen på øen og mere beskæftigelse i turistindustrien. Kapaciteten kan vi nå blandt andet i form af højere frekvens, og alternativt kunne man sikre en højere tonnage, men det kræver noget politisk opmærksomhed og vilje til at understøtte kapaciteten, siger Pernille Kofod Lydolph.

En pose penge

Det lader til, at der ikke lige kommer en tresporet motorvej igen, og det gør det vel svært at springe på udviklingen nu, hvor mulighederne er der?

– Vi er som ø fuldstændig og aldeles afhængige af, at vores transportmuligheder er optimale. Og når man andre steder i landet taler om motorveje, så skal vi til enhver tid huske at gøre vores politikere – både lokalt og nationalt – opmærksomme på, at vi har behov for, at vores færgeforbindelser, og naturligvis også vores flyforbindelse, er særdeles velfungerende. Men lige nu kigger vi ind i et scenarie, hvor vi har en kapacitetsudfordring. Den ser vi meget gerne, at der er en politisk opmærksomhed omkring. Der bør følge en pose penge med til at løse det problem.

– Molslinjen har sådan set været inde at gøre, hvad der var muligt, og det hilser vi meget velkomment. Nu skal der politisk opmærksomhed til, siger Pernille Kofod Lydolph.

En ting er turismen, men bornholmerne har jo også svært ved at komme ud at rejse i højsæsonen?

– Ja, det er uhensigtsmæssigt for det samlede bornholmske samfund, uanset om det handler om en privat rejse for en bornholmer, om det er gæstebesøg eller turister eller godset. Det bornholmske samfund kan kun fungere med en kapacitet, som stemmer overens med det reelle behov. Lige nu må vi konstatere, at vi er underbemandede, om jeg så må sige.