Færdsselsstyrens oplyser, at for alle afsluttede sager i de tre kategorier i marts, blev 74 procent af sagerne afsluttet inden for fire måneder og 94 procent af sagerne inden for seks måneder. 99 procent af sagerne er afsluttet inden for ni måneder. Den sidste procent af sagerne tager længere tid, men størstedelen er dog afsluttet inden for 12 måneder.
"Færdselsstyrelsen har et ønske om at få normaliseret sagsbehandlingstiderne for alle kørekortsager hurtigst muligt, da de i øjeblikket forlængede sagsbehandlingstider er uhensigtsmæssige for både de berørte borgere og for samfundet. Vi arbejder derfor intensivt på at få skabt serviceforbedringer på området", fortæller Yngve Saxil Andersen, som er pressekonsulent i direktionssekretariatet hos Færdsselsstyrelsen.
Færdsselsstyrelsen har siden årsskiftet arbejdet på at få implementeret en række tiltag, der skal gøre sagsbehandlingstiden kortere. Der arbejdes både med tiltag, der skal øge informationen til de borgere, som har en sag under behandling hos Færdselsstyrelsen, men også på tiltag, der skal øge styrelsens samlede sagsbehandlingskapacitet. Ligeledes arbejdes der også på at få optimeret sags- og arbejdsgange. Derudover har Færdselsstyrelsen også valgt at forlænge sine ændrede åbningstider på hovedtelefonen, så Færdselsstyrelsen frem til 1. september vil have lukket på telefonen om onsdagen. Disse telefonlukkedage bliver anvendt som indsatsdage på sagsbehandlingen.
"Overordnet set, har vores tiltag indtil videre haft den positive effekt, at det har givet flere sagsbehandlingstimer, hvilket gør, at der sker en behandling af flere sager. Det er vores klare forventning, at i takt med at flere tiltag implementeres, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid vil fortsætte med at falde", fortæller Yngve Saxil Andersen.