Lam kvinde har forgæves ventet på sit kørekort i mere end et halvt år

Lam kvinde har forgæves ventet på sit kørekort i mere end et halvt år
Annemarie Lund har fået bevilget denne handikapbil af Bornholms Regionskommune, men siden hun fik den leveret i december, så har hun ikke kunnet køre i den, da hun fortsat venter på at modtage sit kørekort fra Færdselsstyrelsen. Foto: Jesper Gynther
NYHED | ABONNENT | 28. APR 2022 • 05:30
Jesper Gynther
Journalist
NYHED | ABONNENT
28. APR 2022 • 05:30

Annemarie Lund må ikke køre i sin handikapbil, selvom hun i august bestod en handikapbilist test. Hun venter nemlig fortsat på at modtage sit kørekort fra Færdselsstyrelsen, som kæmper med lange ventetider.

1. oktober 2021 overtog Færdselsstyrelsen afviklingen af køreprøver fra politiet. Det skabte en hel del problemer, da der blandt andet blev indført et nyt bookingsystem, hvor kørelærerne skulle booke deres køreprøver. En rønnebo har dog også oplevet, at det kan tage lang tid at modtage kørekortet, selvom man har bestået køreprøven.

Annemarie Lund, som er lam fra livet og ned, bestod således en handikapbilist test til handikapkørekort helt tilbage i august 2021, og derefter skulle hun indsende lægeerklæringer på, at hun helbredsmæssigt er i stand til at køre bil. Den 20. november blev den sidste lægeerklæring indsendt, men nu fem måneder senere venter hun fortsat på at modtage sit kørekort. Hun har derfor kontaktet Færdselsstyrelsen gentagne gange, men uden held.

– Jeg sidder fast i en alenlang telefonkø, og når jeg så kommer igennem, så er der en sød telefondame, som ikke kan sige noget. Og det er umuligt at komme til at tale med en overordnet, fortæller Annemarie Lund, som har rykket Færdsstyrelsen hver 14. dag. Hun har dog ikke ringet den seneste måned, da hun føler, det ikke nytter noget.

– Det er meget træls, for de har alle de papirer, de skal bruge, siger hun.

Har handikapbil - men må ikke køre den

Mens Annemarie Lund har ventet på sit kørekort, så har hun fået bevilget en handikapbil af Bornholms Regionskommune. Bilen - en blå Ford Transit - fik hun i december, men fordi hun ikke har modtaget kørekortet, så har hun endnu ikke kunnet køre i den.

– Det gik hurtigt og nemt, og det var slet ikke noget problem at få bevilget bilen. Men det er kun min mand, som har kørt i den, for han har almindeligt kørekort, og bilen er indrettet til begge dele, fortæller hun med henvisning til, at der er mulighed for at bruge bremserne og speederen ved hjælp af både fødder og hænder.

Det er meget træls

Nu glæder hun sig til selv at kunne køre bilen.

– Ja, det gør jeg, for jeg går til genoptræning, og hvad jeg nu ellers foretager mig, og jeg behøver jo ikke ham som chauffør hele tiden. Jeg har også selv kørt bil i 50 år, siger Annemarie Lund, som kørte almindelig bil indtil august 2020, hvor hun blev lam henover en weekend, da der uheldigvis blev lukket for blodtilførslen til rygmarven.

Hun vælger nu at fortælle offentligt om sin oplevelse i et forsøg på at få sat skub i processen, så hun kan få sit kørekort og begynde at køre i handikapbilen.

– Jeg ved ikke, hvad der foregår derinde (hos Færdselsstyrelsen, red.), siger hun og afviser, at det er en mulighed for hende at møde fysisk op hos Færdselsstyrelsens lokaler i Ribe og kræve at få udleveret sit kørekort.

– Jeg havde håbet at have det inden jul, men jeg kan ikke gøre andet end at vente på det, siger hun.

Færdselsstyrelsen: Sager kan tage over et år

Færdselsstyrelsen ønsker ikke at kommentere på den konkrete sag, men har til Tidende oplyst, hvordan de generelle ventetider er på at få udstedt et kørekort. Færdselsstyrelsen oplyser, at styrelsen ved udgangen af marts måned havde i alt 6.030 verserende helbredssager, som enten havde ansøgt om at erhverve, forny eller udvide sit kørekort.

Færdsselsstyrens oplyser, at for alle afsluttede sager i de tre kategorier i marts, blev 74 procent af sagerne afsluttet inden for fire måneder og 94 procent af sagerne inden for seks måneder. 99 procent af sagerne er afsluttet inden for ni måneder. Den sidste procent af sagerne tager længere tid, men størstedelen er dog afsluttet inden for 12 måneder.

"Færdselsstyrelsen har et ønske om at få normaliseret sagsbehandlingstiderne for alle kørekortsager hurtigst muligt, da de i øjeblikket forlængede sagsbehandlingstider er uhensigtsmæssige for både de berørte borgere og for samfundet. Vi arbejder derfor intensivt på at få skabt serviceforbedringer på området", fortæller Yngve Saxil Andersen, som er pressekonsulent i direktionssekretariatet hos Færdsselsstyrelsen.

Færdsselsstyrelsen har siden årsskiftet arbejdet på at få implementeret en række tiltag, der skal gøre sagsbehandlingstiden kortere. Der arbejdes både med tiltag, der skal øge informationen til de borgere, som har en sag under behandling hos Færdselsstyrelsen, men også på tiltag, der skal øge styrelsens samlede sagsbehandlingskapacitet. Ligeledes arbejdes der også på at få optimeret sags- og arbejdsgange. Derudover har Færdselsstyrelsen også valgt at forlænge sine ændrede åbningstider på hovedtelefonen, så Færdselsstyrelsen frem til 1. september vil have lukket på telefonen om onsdagen. Disse telefonlukkedage bliver anvendt som indsatsdage på sagsbehandlingen.

"Overordnet set, har vores tiltag indtil videre haft den positive effekt, at det har givet flere sagsbehandlingstimer, hvilket gør, at der sker en behandling af flere sager. Det er vores klare forventning, at i takt med at flere tiltag implementeres, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid vil fortsætte med at falde", fortæller Yngve Saxil Andersen.


Færdselsstyrelsen behandler ikke alle kørekortsager

Færdselsstyrelsen modtager borgernes ansøgninger om kørekort via Borgerservice. Der er klare regler for, hvornår Borgerservice skal sende en sag til vurdering hos Færdselsstyrelsen, for eksempel i de fleste ansøgninger om kørekort, hvor der fremgår anmærkninger i lægeerklæringen. Langt de fleste kørekortsager, behandles dog udelukkende i kommunalt regi.

I de sager, som Færdselsstyrelsen modtager fra Borgerservice, træffer styrelsen en afgørelse om, hvorvidt der kan udstedes et kørekort, hvorefter Borgerservice bestiller kørekortet, som kan sendes til ansøgeren.

Færdselsstyrelsen foretager i forbindelse med en ansøgning om godkendelse af udstedelse af kørekort, en vurdering af de forhold, som er i ansøgningen og afgør, om der kan udstedes et kørekort, eller om kørekortet skal udstedes med begrænsninger, såsom specialindretningen af køretøjet.

I helbredssager, uanset om der ansøges om en fornyelse, erhvervelse eller udvidelse af kørekortet, bliver der foretaget en vurdering af borgerens helbredsoplysninger, herunder en stillingtagen til en eventuel specialindretning af et køretøj, som ansøgeren vil benytte til kørsel.

Kilde: Færdselsstyrelsen