Brandkadetter: Det handler om fremtiden

Brandkadetter: Det handler om fremtiden
De bornholmske brandkadetter på arbejde. Arkivfoto: Bornholms Brandvæsen
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 6. juni 2025 • 19:00
Af:
Kristoffer Kromand
instruktør for Bornholms Brandkadetter
kandidat til kommunalvalget for Det Konservative Folkeparti
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 6. juni 2025 • 19:00

En investering i unge, fællesskabet og beredskabet.

Som instruktør for Bornholms Brandkadetter og tidligere brandmand ved Bornholms Brandvæsen har jeg haft den ære at følge unge mennesker tage deres første skridt ind i en verden af ansvar, sammenhold og samfundssind.

Projektet

Projektet med Brandkadetter startede i 2022 og har på få år vist sin styrke – både for de unge, der deltager og for det bornholmske beredskab.

Vi ser unge, der vokser personligt og socialt, finder fællesskab og retning, og som gennemgår en dannelsesrejse, der giver dem både kompetencer og selvtillid. Flere er siden gået videre i Bornholms ungdomsbrandkorps – og nogle vil forhåbentlig en dag trække i branddragten som deltidsbrandfolk på en af øens tre stationer.

Forskellen er markant

Som instruktør står jeg midt i det – og det er svært at overvurdere, hvor stor en forskel, at projektet gør.

Jeg har mødt unge, som har haft det svært i skolen eller i livet, men som fandt tryghed og motivation i et fællesskab, hvor de blev set og taget alvorligt. Samarbejdet med kommunens gadeplansteam har været afgørende for at skabe den rummelighed, der skal til for at få alle med.

Et eksempel fra virkeligheden: En ung dreng, som var blevet sigtet for hærværk og ikke anede, hvad han ville med sit liv, endte med at søge ind som brandkadet. Her fandt han en ny retning, vendte ryggen til det dårlige miljø, som han var en del af, og drømmer i dag om en fremtid i brandvæsenet.

Det er præcis den slags forløb, som Brandkadetterne gør mulige – og det er svært at sætte en pris på.

Vores fælles fremtid

Men brandkadetterne handler ikke kun om de enkelte unge. Det handler også om Bornholms fremtid.

Vi står over for et stigende behov for rekruttering i beredskabet, set i lyset af klimaforandringer og et øget pres på de frivillige kræfter. Her er brandkadetterne og ungdomsbrandkorpset en direkte investering i at sikre robusthed, lokal forankring og mangfoldighed i det bornholmske beredskab.

Penge til at fortsætte

Derfor er det glædeligt, at Børne- og Skoleudvalget netop har godkendt forslaget om at sende en videreførelse og udvidelse af projektet videre til budgetforhandlingerne for 2026.

Jeg er fuldt ud klar over, at 427.000 kroner er mange penge i et presset kommunalt budget. Det er ikke småbeløb, og det skal prioriteres med omtanke.

Men jeg mener, at det er vigtigt, at vi får vurderet den langsigtede værdi, projektet skaber - både for de unge, for beredskabet og for Bornholm.

Det fortjener i det mindste en seriøs plads i de kommende budgetdrøftelser.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT