– Jeg ville se på, hvilke håndtag man har at dreje på nu inden for den nuværende aftale. Man kan skifte til nogle fossile brændstoffer, som er mindre CO2-belastende, og vælge at nedbringe sit forbrug ved at ændre på sejltiderne, siger Helle Munk Ravnborg.
Hun peger på, at Express 5 er forberedt til at kunne sejle på LNG (flydende naturgas, red.), som kan reducere CO2-udledningen, men imidlertid ikke vil fritage rederiet for at skulle betale en CO2-afgift, da det også er en fossil energikilde.
Helle Munk Ravnborg er spændt på, hvordan Bornholmslinjen vil tackle den nye økonomiske udfordring, og i hvilken grad det vil komme til at påvirke kunderne.
– Det betyder, at færgeselskabet skal se på, om det er en udgift, som man kan og vil lægge over på brugerne af færgen, eller om man kan tilrettelægge færgedriften på en måde, så den udleder mindre CO2. Det bliver spændende at følge med i, for frem til 2030 har jeg – med de aftaler, der er indgået om færgebetjeningen af Bornholm – svært ved at se, at der kommer til at ske store forandringer, siger hun.
Sejl langsommere