Angående punkt to, så fremhæver professoren, at man fra politisk hold har haft en tiltro til, at virksomhederne mere eller mindre selv ville tage initiativ til at omstille sig. Specifikt henviser han til det nye plastikcirkulære, den daværende regering fremlagde i 2018.
– Den var ikke særlig ambitiøs. For eksempel var der kun afsat omkring 50 millioner kroner. Det er meget få penge i forhold til, hvor stort problemet er. Det blev også kritiseret skarpt af nogle af miljø- og naturorganisationerne. Og så blev der i cirkulæret grundlæggende lagt op til, at virksomheder og forbrugere – altså markedet – ud fra et frivillighedsprincip skulle ændre adfærd.
Naturligvis kommer man ikke uden om, at virksomhederne har en central rolle i løsningen på problematikken omkring plastikaffald, understreger Kenneth Mølbjerg Jørgensen. Men en væsenligt pointe er ifølge ham, at markedet ikke kan løse problemet med plastikaffald på egen hånd. Hele fællesskabet må træde til. Det være sig individet, lokalsamfundet, de enkelte lande og hele verden.
– Vi skal indrette os anderledes. Det kræver et omfattende samarbejde mellem forskellige typer af aktører, og alle værktøjer skal tages i brug for at skabe de incitamenter, der skal til, for at en bæredygtig omstilling bliver en realitet. Igen vil jeg fremhæve covid som et godt eksempel på hvad, vi kan udrette, når det går op for os, at lokummet brænder.