Bredt forlig rykker nærmere med enighed om nej til dieselbusser

NYHED | ABONNENT | 5. SEP 2023 • 14:19
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
5. SEP 2023 • 14:19

De kommende busser skal ikke udlede CO2, er næsten alle kommunalbestyrelsens partier nu enige om. Det kan være et vigtigt gennembrud på vejen mod et bredt budgetforlig, men nogen garanti er det ikke, for meget kan stadig få det brede forlig til at falde på gulvet.

Et meget bredt flertal af kommunalbestyrelsens partier er på andendagen af budgetforhandlingerne blevet enige om, at BAT's nedslidte dieselbusser ikke skal afløses af andre dieselbusser. Kun meget få af de 23 medlemmer er ikke omfattet af enigheden om et nej til dieselbusser.

Det fortæller forhandlere fra tre partier uafhængigt af hinanden til Bornholms Tidende. Alle tre betragter den næsten fulde enighed om nej til dieselbusser som et godt tegn for de, der ønsker et bredt forlig om næste års kommunebudget.

Kort efter at Bornholms Tidende fik kommunalbestyrelsens næsten enstemmige nej til dieselbusser bekræftet i tre partier, forlod løsgængerne Søren Schow og Heidi Burgedahl forhandlingerne.

Samtidig siger repræsentanterne for alle de tre partier, at den brede modstand mod dieselbusser ikke automatisk betyder et ja til at anskaffe elbusser. Ifølge alle de tre forhandlere handler enigheden om, at busserne skal være "emissionsfrie".

Det kan betyde elbusser, men det kan også betyde busser på brint. El og brint er de to kendte drivmidler, der kan bringe en bus til at køre uden at udlede CO2 og dermed være emissionsfri. Dansk Folkeparti ønsker brintbusser og er stadig til stede i busforhandlingerne.

At næsten hele kommunalbestyrelsen nu er enig om, at de kommende busser skal være emissionsfrie, betyder at en stor forhindring for et bredt budgetforlig er ryddet af vejen.

Men nogen garanti for et bredt forlig er det samtidig ikke, for bare omkring busserne står vigtige knaster stadig tilbage: Hvor mange år de nye busser skal anskaffes over er den største af slagsen, fordi det valg spiller afgørende ind på hvor meget de nye busser skal belaste i første omgang næste års kommunebudget, dernæst budgetterne i de kommende år.

Og selv hvis et bredt flertal også skulle komme overens om det spørgsmål, mangler partierne stadig at blive enige om en større mængde spareforslag og også om hvor mange og hvilke nye initiativer kommunen kan få råd til næste år.

Umiddelbart efter løsgængerne Søren Schow og Heidi Burgedahl forlod forhandlingerne klokken 14, fortalte Søren Schow, at en enighed om nej til dieselbusser langt fra betyder et øjeblikkeligt nej.

Ifølge Søren Schow arbejder de andre partier tværtimod videre med en busløsning om leje dieselbusser i 2024 og 2025 – og først begynde at lease elbusser fra 2026.

Ingen andre partier har over for Bornholms Tidende talt om, at den form for løsning skulle være på bordet.