Tilfredshed med færgen stiger - men ikke meget

Tilfredshed med færgen stiger - men ikke meget
TRAFIK | 29. MAJ • 13:09
TRAFIK | 29. MAJ • 13:09
Af:
Ritzau

Trods forsinkelser: Bornholmslinjens gæster er blevet lidt gladere.

Der er generelt stor tilfredshed med færgeturen til og fra Bornholm. Det viser Transportministeriets tilfredshedsundersøgelse for lavsæsonen 2025, hvor der er fremgang i fire ud af fem kategorier sammenlignet med seneste undersøgelse for højsæson 2024. 

Fremgangen er dog næsten umærkelig. Samlet set giver de rejsende deres tur med Bornholmslinjens færger på de to ruter til og fra Bornholm en karakter på 4,4 ud af fem, hvilket er en stigning på 0,1 i forhold til 2024. Til gengæld ligger Bornholmslinjen pænt over 3,5 som er minimumskravet i kontrakten.

Resultatet af tilfredshedsundersøgelsen glæder da også transportminister Thomas Danielsen.

– Færgerne er livsnerven til og fra Bornholm, og derfor er det vigtigt at følge med i, om passagererne er tilfredse. Her i foråret har der været ekstra stor opmærksomhed omkring ankomsttiderne, og det er godt at se, at passagerernes tilfredshed alligevel er høj og endda er steget i forhold til sidste år, siger Thomas Danielsen.

På ruterne Bøjden-Fynshav og Samsø-Kalundborg, der ligesom Bornholmslinjen drives af Molslinjen, er kundetilfredsheden ikke helt så høj som på Bornholmslinjens ruter. Men dog stadig over 3,5.

Det skyldes ifølge Transportministeriet utilfredshed over en anden type forsinkelser.

– Der har desværre været forsinkelse på leveringen af de nye el-færger, som Molslinjen har lovet passagererne på de to ruter. På trods af det er der stadig en pæn tilfredshed, og jeg er overbevist om, at de tal vil stige markant, når der bliver sat nye færger ind på ruterne, siger transportminister Thomas Danielsen.

Analyserne er foretaget af Analyse Danmark i marts måned og måler på fem kategorier: Den samlede oplevelse, personlig betjening, rengøring, adgang til færgen samt information og billetkøb.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT