BATs underskud kan vende alt om busser op og ned

BATs underskud kan vende alt om busser op og ned
BAT ville fjerne sit underskud på at lukke mindre brugte ruter og ved at begynde at se på, hvad lavere priser i bussen vil betyde. Men et flertal i kommunalbestyrelsen vil gå anderledes frem, så BAT nu ser ud til at skulle udvikle både et nyt takstsystem og et helt nyt rutenet i en fart. Foto: Jacob Jepsen
POLITIK | Onsdag 24. april 2024 • 05:30
Jakob Marschner
Journalist
POLITIK | Onsdag 24. april 2024 • 05:30

BAT skal dække et underskud på 6,6 millioner og lagde en plan frem, der vil skåne buskørslen mest muligt. Men den plan ser et flertal i kommunalbestyrelsen ud til at erstatte med deres egen.

BATs underskud på 6,6 millioner kroner skal bringes ud af verden.

Det skal ske på tre år. For ifølge kommunens mest kyndige folk omkring busdrift ville det få "voldsomme virkninger" på den bornholmske buskørsel, hvis alle 6,6 millioner kroner skulle findes på kun ét år.

For at løse den opgave lagde BAT i februar en treårig spareplan frem. Ifølge BAT var planens mål at fjerne underskuddet på en måde, der vil skabe "færrest mulige ændringer i det ordinære rutenet og sammenhæng med skolebuskørslen af hensyn til faste brugere, og for at bibeholde et stabilt offentligt bustrafiknetværk på Bornholm."

Men den plan har et flertal af Enhedslisten, Socialdemokratiet og løsgængeren Søren Schow nu kasseret to gange i udvalget for natur, miljø og plan.

Første gang i februar. Og anden gang i starten af april.

I anden omgang kom der i april også en alternativ plan fra det politiske flertal, der tilsammen råder over 12 af kommunalbestyrelsens 23 mandater.

Der er store forskelle på de to planer. Forskellene handler ikke kun om, at underskuddet på 6,6 millioner med BATs plan ville være ude af verden i 2026. Hvorimod BATs økonomi med politikernes plan først er bragt i balance i 2027.

BAT: Luk mindre ruter

I kroner og øre ligger den største forskel på hvilke busruter, der vil blive beskåret. For at beskytte de mest benyttede ruter gik BATs plan efter marginal-ruterne.

BAT ville nedlægge rute 8, der fra maj til efterårsferien forbinder Rønne med lufthavnen og fire byer langs kysten. Desuden ville BAT halvere rute 7, den anden af turistruterne.

BAT ville også nedlægge rute 11: De få hurtigbusser mellem Rønne og Nexø. Endelig ville BAT nedlægge Rønnes bybusrute 23, og justere ruten for bybus nummer 22 delvist derefter.

Blandt de ideer godkender det politiske flertal kun at droppe rute 11.

Rute 7, 8 og bybusrute 23 vil Enhedslisten, Socialdemokratiet og Søren Schow kun enten lukke eller reducere frem til udgangen af marts næste år.

På den måde trækker politikerne et millionbeløb ud af BATs spareplan. Præcis hvor stort et beløb er ikke til at sige endnu. For med politikernes forslag ved ingen, hvad der efter 31. marts næste år vil ske med rute 7 og rute 8.

Godt 3,7 millioner kroner af de nu manglende penge vil de tre partier bag sidste års kommunebudget i stedet finde ved at lave om på et andet af BATs i alt otte spareforslag. Nemlig BATs såkaldte forslag 8.

Helt ny ruteplan på vej

BATs forslag 8 handler om at købe et nyt system at tælle passagerer i busserne med. For så at kunne se de ruter og tidspunkter, hvor busserne har færrest passagerer. Ud fra det overblik ville BAT justere køreplanen og på den måde finde to millioner kroner.

Det nye system anslog BAT til at koste 300.000 kroner. Til gengæld regnede BAT med, at det bedre overblik vil gøre det muligt at skære ruterne til, så det allerede vil spare 500.000 kroner næste år. Og to millioner kroner i hvert af årene derefter.

Anført af forperson Helle Munk Ravnborg (EL) bygger politikerne i natur-, miljø- og planudvalget kraftigt ud på den idé. Så nu skal BAT ikke bare til at tælle passagerer.

BAT skal også komme op med en helt ny ruteplan. Den skal træde i kraft den 1. april, om mindre end et år.

Dermed får BAT mindre tid, end trafikselskabet selv havde lagt op til. Men ifølge Helle Munk Ravnborg har BAT tilkendegivet, at man godt kan nå at undersøge, forberede og skabe en helt ny ruteplan på et år.

Politikernes forslag presser også BAT på penge. Den kommende nye ruteplan skal nu spare godt 2,2 millioner kroner allerede næste år. Og derefter tre millioner kroner om året.

Og hvor BAT med sit forslag ville spare penge på sæsonruter og ikke så benyttede ruter, kan de samlet 8,2 millioner kroner i politikernes forslag nu komme fra enhver busrute. Fordi pengene skal hentes på en ny og endnu ukendt ruteplan.

Kan billige billetter give noget?

En anden tanke i BATs plan gik ud på, at flere vil begynde at tage bussen, hvis det bliver billigere at køre med bussen.

BAT ville dog gå ret langsomt frem. Sammen med kommunens udviklingsfolk var det planen, at der i år skulle starte et projekt, "hvor der sættes fokus på en politisk dagsorden til en ny prisstruktur".

BAT-planen regnede med, at billigere busbilletter samlet kan indbringe 3,5 millioner kroner i ekstra indtægter i årene frem mod 2027.

Det beløb bygger politikernes plan ud til 3,7 millioner. Men vigtigere endnu sætter politikernes plan nu BAT under pres. For nu skal arbejdet med at udvikle en ny prisstruktur være færdigt allerede til sommer. Tids nok til at kunne indgå i næste års kommunebudget.

"Som led i forberedelserne til budget 2025 ønskes et revideret bud på prisstruktur", vedtog Enhedslisten, Socialdemokratiet og Søren Schow.

På to punkter afgør politikerne desuden en del af indholdet i BATs nye prissystem: En enkeltbillet skal koste det samme som det i dag koster at køre den samme distance på et klippekort – og så skal det være gratis at få en cykel med bussen.

"Takst for kontantbillet ændres med effekt fra 1. juni 2024 eller snarest derefter, således at taksten svarer til prisen for at tilbagelægge den samme distance ved brug af klippekort", har et flertal i både økonomiudvalget og natur-, miljø- og planudvalget vedtaget i april.

"Det gøres gratis at medbringe cykel i bus, såfremt der er plads i ?multirummet? i bussen", lyder politikernes anden bundne opgave omkring det nye prissystem i busserne.

Begge ideer fandt flertal, uden at der var blevet regnet på dem. Ingen beløb foreligger omkring dem. Intet materiale i sagen understøtter, at de to ideer kan indbringe penge.

Hvor store er fuglene på taget?

Endelig er der de ekstra effekter. Mulige, men også mere usikre tillægsgevinster.

Der kan være ekstra gevinster at hente, fortalte BAT i sin plan. På bedre vagtplaner, mindre sygdom, bedre trivsel – og forhold omkring chaufførernes overenskomst.

Det hele var dog forudsat af, at BAT får lov til at dække sit underskud ind på den måde, som BAT lagde frem i sin plan.

"Ved en vedtagelse af ovennævnte spareforslag sammen med andre tiltag kan der opnås en yderligere besparelse i driften", skrev BAT i februar.

"Forudsat at ovenstående besparelser (i BAT's plan, red.) vedtages", opsummerede kommunens embedsfolk.

"Ovenstående er til dels afhængigt af, at alle de fremlagte besparelser vedrørende ruter besluttes", skrev kommunens Center for Ejendomme og Drift.

Blandt BATs otte forslag købte det politiske flertal kun to: De trykte køreplaner skal væk, og det samme skal rute 11. Resten af BAT's plan blev enten ændret eller helt kasseret.

Ifølge sagens materiale er grundlaget for de ekstra gevinster dermed også væk. Alligevel tror det politiske flertal, at tillægsgevinsterne stadig kan komme. Og ikke bare det: De tre partier tror også, at de ekstra gevinster kan blive større, end hvad BAT troede på.

"Vi ønsker en løbende overvågning af denne post, idet vi forventer, at besparelsespotentialet kunne være større", hedder det i de tre partiers ændringsforslag.

Kommunalbestyrelsen stemmer om sagen på torsdag.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT