BAT skal også komme op med en helt ny ruteplan. Den skal træde i kraft den 1. april, om mindre end et år.
Dermed får BAT mindre tid, end trafikselskabet selv havde lagt op til. Men ifølge Helle Munk Ravnborg har BAT tilkendegivet, at man godt kan nå at undersøge, forberede og skabe en helt ny ruteplan på et år.
Politikernes forslag presser også BAT på penge. Den kommende nye ruteplan skal nu spare godt 2,2 millioner kroner allerede næste år. Og derefter tre millioner kroner om året.
Og hvor BAT med sit forslag ville spare penge på sæsonruter og ikke så benyttede ruter, kan de samlet 8,2 millioner kroner i politikernes forslag nu komme fra enhver busrute. Fordi pengene skal hentes på en ny og endnu ukendt ruteplan.
Kan billige billetter give noget?
En anden tanke i BATs plan gik ud på, at flere vil begynde at tage bussen, hvis det bliver billigere at køre med bussen.
BAT ville dog gå ret langsomt frem. Sammen med kommunens udviklingsfolk var det planen, at der i år skulle starte et projekt, "hvor der sættes fokus på en politisk dagsorden til en ny prisstruktur".
BAT-planen regnede med, at billigere busbilletter samlet kan indbringe 3,5 millioner kroner i ekstra indtægter i årene frem mod 2027.
Det beløb bygger politikernes plan ud til 3,7 millioner. Men vigtigere endnu sætter politikernes plan nu BAT under pres. For nu skal arbejdet med at udvikle en ny prisstruktur være færdigt allerede til sommer. Tids nok til at kunne indgå i næste års kommunebudget.
"Som led i forberedelserne til budget 2025 ønskes et revideret bud på prisstruktur", vedtog Enhedslisten, Socialdemokratiet og Søren Schow.