Afviser at kalde det en spareplan

Afviser at kalde det en spareplan
– Der ligger også nogle usikkerheder i BAT's forslag. De usikkerheder bliver hverken større eller mindre i vores forslag, siger Helle Munk Ravnborg (EL) om, at politikernes plan for BAT synes at hvile på et mere usikkert grundlag end BAT's egen plan. Foto: Jacob Jepsen
POLITIK | Onsdag 24. april 2024 • 09:35
Jakob Marschner
Journalist
POLITIK | Onsdag 24. april 2024 • 09:35

Kan BAT tjene flere penge på at gøre det billigere at køre med bus? Har politikerne undersøgt, om bornholmerne så vil strømme ind i bussen? Og hvordan kan politikere forbedre en plan, som BAT selv præsenterede som den bedst mulige måde at fjerne selskabets underskud på? Helle Munk Ravnborg (EL) udtænkte den alternative plan, der nu ser ud til at få et flertal bag sig. Her svarer hun på spørgsmålene.

BAT har underskud og styrer mod at forstørre det, så underskuddet med årets udgang ser ud til at være vokset til 6,6 millioner kroner.

Men planen for at fjerne underskuddet er ikke en spareplan, siger Helle Munk Ravnborg (EL), forperson i udvalget for natur, miljø og plan og den drivende kraft bag den alternative plan, der på torsdag ser ud til at samle et flertal i kommunalbestyrelsen.

BATs plan er heller ikke død, siger Helle Munk Ravnborg. Politikernes forslag giver kun BAT noget tid til at skabe en helt ny ruteplan.

Men hvis BAT vender tilbage og siger, at trafikselskabets oprindelige plan er bedre end at skabe en helt ny ruteplan, så vil det blive sådan, siger Helle Munk Ravnborg.

Hun afviser også, at politikernes plan er mere usikker end BATs egen plan. Men først og fremmest afviser Helle Munk Ravnborg, at den aktuelle plan for BAT overhovedet er en spareplan.

– Det er ikke en spareplan, men et spørgsmål om at få et budget i balance, siger hun.

– Når man skal have et budget i balance, kan man gøre flere ting. Man kan spare, men man kan også øge indtægterne og gøre det mere attraktivt at bruge den kollektive trafik. Vi vil gerne gøre begge dele, siger Helle Munk Ravnborg.

Vores plan er lige så sikker

Politikernes plan finder blandt andet penge på et helt nyt takstsystem, som BAT bliver pålagt at skabe – og på et nyt rutenet, som der skal være bedre økonomi i at drive.

Er du enig i, at jeres forslag tager nogle ret sikre og beregnet sparede penge ud af BATs plan og i stedet finder flere penge på mere usikre ideer, der hviler på, at bestemte forudsætninger bliver opfyldt?

– Nej, det er jeg ikke enig i. Af to grunde: Hvis BAT kommer tilbage og siger, at deres oprindelige forslag var det bedste, så er det forslag jo ikke gået nogen vegne. Så er det det forslag, som vi gennemfører, siger Helle Munk Ravnborg.

– For det andet ligger der også nogle usikkerheder i BATs forslag. De usikkerheder bliver hverken større eller mindre i vores forslag.

BAT skriver, at man har lagt den plan, som BAT foreslog, ud fra et hensyn til at skabe "færrest mulige ændringer i det ordinære rutenet og sammenhæng med skolebuskørslen af hensyn til de faste brugere og for at bibeholde et stabilt offentligt bustrafiknetværk på Bornholm". Tror du, at jeres plan sikrer de hensyn bedre end den plan, som BAT kom frem til?

– Vores plan giver i hvert fald nogle andre muligheder for at vedtage det mest optimale rutenet. Så vores plan giver ikke ringere, men nærmere bedre muligheder.

BATs forslag om mulige ekstra gevinster taler om, at der kan opnås "yderligere besparelser" på lavere sygefravær, overenskomstforhold, bedre trivsel og mindre behov for eksterne vognmænd. Ifølge BAT forudsætter ideen bare, at man vedtager alle forslag i BATs plan. Hvordan hænger det sammen med, at I ændrer BATs plan ret meget – og derefter regner med, at der bliver flere ekstra gevinster at hente?

– Vi ændrer jo ikke BATs plan ret meget. Vi vil bare gerne gøre nogle af ændringerne midlertidige for ikke at låse BAT fast på noget bestemt og for at give BAT chancen for måske at gøre noget endnu bedre. På den måde kan det så også være, at der bliver endnu flere af de her effekter. Det har BAT endnu ikke haft tid nok til, siger Helle Munk Ravnborg.

Alle ruter er i spil

Helle Munk Ravnborg anerkender, at enhver af BATs ruter med politikernes forslag vil være i spil til at blive beskåret. BAT ville finde de samme penge på de mindre benyttede ruter, hvoraf to kun kører i sommerhalvåret.

BATs plan ville finde store beløb på marginalruterne 7, 8, 11 og 23. Er du enig i, at der med jeres plan er 3.750.000 kroner, der nu potentielt kan ende med at blive fundet på enhver af ruterne, afhængigt af hvordan den nye ruteplan kommer til at se ud?

– Jo. Det ligger også i at lave en helt ny ruteplan, hvor man måske for eksempel ikke har tre ruter, der kører i halen på hinanden op mod Allinge, altså dagens rute 1, 2 og 10, siger Helle Munk Ravnborg.

I vil kun enten lukke eller reducere rute 7, 8 og 23 til og med udgangen af marts næste år. Hvad skal der ske derefter?

– Her skal den nye ruteplan træde i kraft. Den regner BAT med at kunne have klar til 1. april. Så får vi se, om det bliver en ny ruteplan eller den samme som hidtil.

Er du enig i, at de 3.750.000 kroner ikke have været nødvendige at spare som følge af den nye ruteplan, hvis I ikke havde hevet i alt 4,2 millioner kroner ud af BATs forslag om at spare penge på rute 7, 8 og 23?

– Jo, det er vel rigtigt nok. Vi tror bare også på, at det vil være godt at give BAT mere tid til at se på en helt ny ruteplan. Så kan det godt være, at BAT ender med at komme tilbage og sige, at "det bedste at gøre er altså den plan, som vi kom med". Og så må vi jo gøre det.

Taksten kan gå ned

Selvom BAT mangler penge, er der ikke udsigt til, at prisen for at køre med bussen bliver sat op. Det skal tværtimod være billigere, mener det politiske flertal. Ideen handler om, at flere vil tage bussen, hvis taksten går ned.

Med BATs forslag ville BAT i år starte et udviklingsprojekt om en ny prisstruktur. Jeres forslag siger modsat, at et færdigt bud på en ny prisstruktur skal være klar til arbejdet med næste års budget, reelt altså allerede til sommer – og at de første 200.000 kroner på en ny prisstruktur skal hentes allerede i år. Er det realistisk og i så fald hvorfor?

– Når vi vedtager kommunebudgettet, vedtager vi også taksterne for BAT. Så det er vores forhåbning, at de nye takster kan nå at være klar til budgetarbejdet, siger Helle Munk Ravnborg.

– BAT siger, at de kan have noget klar i juni. Men det kan også være, at det kommer i to tempi, så man først tager en konsekvens af, at det nye Rejsekort kommer, så der ikke længere vil være klippekort – og så bagefter indfører en ny zonestruktur.

Hvorfor skal en kontantbillet med jeres forslag koste det samme, som det i dag koster at køre den samme distance på et klippekort?

– Det er en konsekvens af, at klippekortet forsvinder. Vi kommer under alle omstændigheder til at afskaffe klippekortet. Når det sker, siger vi så her, at vi gerne vil have en kontantbillet til at koste det samme, som det i dag koster at køre den samme distance på et klippekort.

Billigere end billigt

Det skal stadig kunne betale sig at købe et periodekort eller et ø-kort, siger Helle Munk Ravnborg desuden. Så hvis prisen på enkeltbilletter går ned, skal prisen på rabatkort følge med ned. Dermed skal det være billigere end billigt at købe ø-kort og periodekort.

Skal det i forhold til den kommende pris på en enkeltbillet stadig være billigere at købe et månedskort eller et ø-kort?

– Ja, det kan jeg ikke forestille mig andet. Jeg synes bestemt, at der skal være et økonomisk incitament ved at tage meget af sin transport med bussen, siger Helle Munk Ravnborg.

Har I i udvalget regnet på økonomien i at lade en enkeltbillet koste det samme, som det i dag koster at køre den samme distance på et klippekort?

– Vi har kigget på, hvor store indtægter BAT i det hele taget har på enkeltbilletter. Og det er en ret lille del af de samlede indtægter. Så det er kun en ganske lille risiko, man løber ved at sætte prisen på enkeltbilletter ned.

– Vi ved også, at BATs prisstruktur i dag ligger meget højt på enkeltbilletter, mens prisen på rabatkort er sammenlignelig med andre trafikselskabers.

Hvis det bliver billigere at køre med bus, skal forholdsmæssigt flere tage bussen for, at de mistede penge på billetsalg bare kommer hjem igen. Findes der materiale fra Bornholm, der taler for, at det vil ske?

– Det er heller ikke forudsætningen, men ellers så jo: Man har for eksempel lavet et forsøg omkring Holbæk, hvor man tilbyder et døgns-billetter for 50 kroner, siger Helle Munk Ravnborg.

– Det kan godt give noget, men der er også erfaring for, at billetprisen ikke gør det alene. Vi skal også have nogle driftssikre busser, så folk ikke oplever at stå og vente på en bus, der ikke kommer.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT