– Ja, det kan jeg ikke forestille mig andet. Jeg synes bestemt, at der skal være et økonomisk incitament ved at tage meget af sin transport med bussen, siger Helle Munk Ravnborg.
Har I i udvalget regnet på økonomien i at lade en enkeltbillet koste det samme, som det i dag koster at køre den samme distance på et klippekort?
– Vi har kigget på, hvor store indtægter BAT i det hele taget har på enkeltbilletter. Og det er en ret lille del af de samlede indtægter. Så det er kun en ganske lille risiko, man løber ved at sætte prisen på enkeltbilletter ned.
– Vi ved også, at BATs prisstruktur i dag ligger meget højt på enkeltbilletter, mens prisen på rabatkort er sammenlignelig med andre trafikselskabers.
Hvis det bliver billigere at køre med bus, skal forholdsmæssigt flere tage bussen for, at de mistede penge på billetsalg bare kommer hjem igen. Findes der materiale fra Bornholm, der taler for, at det vil ske?
– Det er heller ikke forudsætningen, men ellers så jo: Man har for eksempel lavet et forsøg omkring Holbæk, hvor man tilbyder et døgns-billetter for 50 kroner, siger Helle Munk Ravnborg.