BAT's underskud skal fjernes med politikeres plan, ikke BAT's

BAT's underskud skal fjernes med politikeres plan, ikke BAT's
Foto: Jens-Erik Larsen
POLITIK | Torsdag 25. april 2024 • 20:34
Jakob Marschner
Journalist
POLITIK | Torsdag 25. april 2024 • 20:34

BAT får ikke lov til at fjerne et eksisterende og sandsynligvis kommende underskud på sammenlagt 6,6 millioner kroner på den måde, som BAT selv betragter som den bedste.

Det står klart, efter at et flertal i kommunalbestyrelsen torsdag aften stemte en alternativ genopretningsplan igennem. Flertallet på 13 bestod af Enhedslisten, Socialdemokratiet og løsgængerne Jonna Nielsen, Søren Schow og Heidi Burgedahl.

Dermed skal BAT nu indenfor det kommende år komme op med et bud på en helt ny ruteplan. BAT skal allerede til sommer også give et bud på et nyt takstsystem.

I det nye takstsystem skal prisen på en enkeltbillet være den samme, som det i dag koster at køre den samme distance på et af de klippekort, der snart vil blive fortid, fordi Bornholm går med i det nye landsdækkende rejsekort.

Det nye takstsystem skal desuden gøre det gratis at få en cykel med i bussen, hvis der er plads i midterrummet. Begge dele følger også af den plan, der fandt flertal torsdag aften.

Rute 11, hurtigruten mellem Rønne og Nexø, bliver nedlagt. Derimod vil Rønnes bybuslinje 23 og de to sæsonruter 7 og 8 kun blive sløjfet frem til udgangen af marts næste år, hvor planen er at lade det nye rutenet træde i kraft.

Meget nyt på vej i busserne

BAT's eget forslag til at bringe underskuddet på 6,6 millioner ud af verden indebar hverken et nyt rutenet eller et nyt takstsystem. BAT ville derimod helt nedlægge to af de ruter, der nu kun bliver midlertidigt nedlagt frem til udgangen af marts næste år.

Derfor handlede en del af debatten i kommunalbestyrelsen om, hvorvidt politikerne blander sig for meget i den daglige drift og underkender BAT's trafikchef ved at vedtage en plan, som politikerne selv er kommet frem til.

– Vi synes, at det er vigtigt at give BAT ro til at rette økonomien op. Det synes vi ikke, at man gør ved at komme med en anden plan, sagde Mark Palmquist (K).

– Vi skal give BAT's trafikchef ledelsesretten til at fjerne det her underskud på den måde, som han finder bedst, sagde René Danielsson (DF).

Det var Mark Palmquist enig i.

– Manden, som vi har ansat til at administrere BAT, holder vi udenfor med det ændringsforslag, der er lagt frem, sagde han.

Som flere andre torsdag aften henviste også borgmester Jacob Trøst til det oplæg, som chefredaktør Arne Ullum, ekspert i kommuneøkonomi, gav kommunalbestyrelsen i marts. Emnet var dengang kommunekassens tilstand og kommunens risiko for at blive sat under administration.

– Et af Arne Ullums bedste råd var, at vi politikere skal lade være med at blande os i driften, sagde Jacob Trøst.

– Bedste mands bedste bud i februar 2024 er ikke nødvendigvis bedste mands bedste bud, når vi skal tænke fire år frem, svarede natur-, miljø- og planudvalgets forperson Helle Munk Ravnborg (EL), hovedkraften bag den plan, der fandt flertal.

– Ændringsforslaget er ikke så langt fra det oprindelige forslag, supplerede Karen Lynn Jacobsen (S).

Bjarne Hartung Kirkegaard var bekymret over, at det med politikernes forslag vil tage et år mere, før BAT's underskud er ude af verden. Hvor minusset med BAT's egen plan ville være ude af verden i 2026, vil det med politikernes plan først være væk i 2027.

– Når ændringsforslaget vil betyde, at det tager et år mere at betale BAT's underskud ud, må det betyde et pres på likviditeten, sagde Bjarne Hartung Kirkegaard.

Også den bekymring afviste Helle Munk Ravnborg dog.

BILLETTER TIL FÆRGERNE SKAL OMBOOKES - PRISEN STIGERBILLETTER TIL FÆRGERNE SKAL OMBOOKES - PRISEN STIGERBILLETTER TIL FÆRGERNE SKAL OMBOOKES - PRISEN STIGERBILLETTER TIL FÆRGERNE SKAL OMBOOKES - PRISEN STIGER
FÅ ABONNEMENT