Belgisk projektchef: Derfor har vi valgt Rønne

Belgisk projektchef: Derfor har vi valgt Rønne
Foto: Line Søndergaard Hansen
NYHED | RØNNE | ABONNENT | 25. MAJ 2022 • 19:01
NYHED | RØNNE | ABONNENT
25. MAJ 2022 • 19:01

Rønne Havn spiller en central rolle i etableringen af en ny havvindmøllepark i Østersøen ud for den nordtyske kyst. Fundamenterne til havvindmøllerne har i nogle måneder været opbevaret i Rønne, og de er nu så småt klar til at blive fragtet videre til installation.

Hvis man sejler forbi Rønne Havn vil man for tiden kunne se 28 kæmpestore rør-lignende stålkonstruktioner på byggepladsen bag hegnene. Det er såkaldte XXL Monopiles - fundamenter til de 27 havvindmøller og en enkelt transformerstation, der skal udgøre den kommende havvindmøllepark Arcadis Ost 1, der skal etableres i Østersøen nogle kilometer fra den nordtyske ø Rügen.

Det er et stort projekt at lave en havvindmøllepark, og en vindmølle består af mange forskellige komponenter. Derfor er opgaverne fordelt ud blandt forskellige aktører, og virksomheden DEME Group står for udviklingen og transporten af fundamenterne - den del af en havvindmølle, der skal sættes ned i vandet og holde vindmøllen på plads.

– Fundamenterne bliver lavet et sted i Tyskland og løbende sejlet til Rønne Havn tre styks ad gangen, hvor de ligger opbevaret, indtil alle fundamenter er færdigbyggede og klar til at blive transporteret og installeret.

Det fortæller Mathieu Holvoet, den belgiske projektchef for sitet, mens han iført refleksvest, hård hat og sikkerhedssko viser rundt på byggepladsen, der er godt mudret til efter tirsdagens regn. Og på den måde kommer Rønne Havn altså til at fungere som et transitområde og en udskibningshavn, når tiden er til det.

Projektchefen Mathieu Holvoet foran de enorme fundamenter. Foto: Line Søndergaard Hansen

Der er plads i Rønne

Med en længde på 110 meter, en diameter på 10 meter og en vægt på 2.000 tons stykket kræver det en del plads at opbevare de enorme fundamenter. Men der er plads nok på Rønne Havn, og det er netop en af grundene til, at den er blevet valgt som udskibningshavn frem for en af de mange andre havne i Østersøen.

– Der er flere grunde til, at vi har valgt Rønne, og der har været mange overvejelser forbundet med valget, siger han og uddyber:

– For det første er vores nye skib, der skal transportere fundamenterne til etableringsstedet, meget stort, og det kan slet ikke være i alle havne. Derudover har vi brug for en vis vanddybde, og så skal vi være sikre på, beliggenheden er central og tæt nok på projektet. Og det førte os til Rønne, fortæller Mathieu Holvoet.

Og det er netop med henblik på at blive en del af et projekt som dette, der var grund til, at Rønne Havn i juni 2019 kunne præsentere en større havn efter en havneudvidelse. Og med Arcadis Ost 1 er det nu anden gang, havnen skal bruges til det. Sidste år blev havvindmølleprojektet Krieger Flak afsluttet, og der spillede Rønne Havn også en rolle.

Østersøen er ideel

De 27 havvindmøller i Arcadis Ost 1 kan samlet producere cirka 257 megawatt og vil kunne levere CO2-venlig strøm til cirka 300.000 tyske husstande. Projektet har været undervejs i flere år, og de første fundamenter begyndte at komme til Rønne Havn for nogle måneder siden. Mathieu Holvoet er nu kommet til Bornholm, fordi det store, nye skib i slutningen af ugen skal komme og begynde at transportere fundamenterne til etableringsstedet i Østersøen.

Det er ikke første gang, DEME Group arbejder med havvindmøller. Men det er første gang, de arbejder med fundamenter i den størrelse, som der lige nu ligger i Rønne Havn.

– De fundamenter, vi skal installere nu, er de største og længste, vi nogensinde har lavet, siger Mathieu Holvoet.

– Og det kan vi klare, fordi vi har et større skib, der skal transportere dem. Det er faktisk på vej til Rønne lige nu. Skibet har en større kran og større kapacitet til at bygge og installere fundamenterne. Og derved kan selve vindmøllerne også blive større, siger han.

Ifølge Mathieu Holvoet er Østersøen er ideelt sted at anlægge en havvindmøllepark.

– Der er meget vind, så her er en masse potentiale til at bygge havvindmølleparker. Det gode ved Østersøen er, at den er mere isoleret og mere rolig, fortæller han og sammenligner med Nordsøen, som det ifølge ham er mere besværligt at installere noget i.

De enorme fundamenter på 110 meter. Den lange, brune ende skal ned i vandet mens den resterende del af fundamentet kommer til at stikke op over vandet. Foto: Line Søndergaard Hansen

Udfordringer

Et så stort projekt medfører også en del udfordringer, og særligt det sidste års tid har ændret meget, fortæller Mathieu Holvoet.

– Først med covid-19, og senere med situationen i Ukraine. Alle de ting gør projektet lidt sværere. Vi har folk fra Ukraine, der arbejder for os. Og ting bliver dyrere og dyrere. Stålpriserne er for eksempel steget meget, og fundamenterne er udelukkende lavet af stål.

– Derudover er det et større, tungere og længere produkt end tidligere, og skibet og udstyret er nyt. Alt er nyt. Når man sætter alle de udfordringer sammen, så bliver det pludselig et kompliceret projekt, siger han og tilføjer, at det også har været anderledes at arbejde fra Rønne Havn end andre havne.

– Det er en ø, siger Mathieu Holvoet og slår med et smil det indlysende fast.

– Vi er vant til at arbejde i havne, hvor mange ting er tilgængelige for vores forretning. Her skal vi have med i ligningen, at det kan tage længere tid at få fragtet ting hertil.

Men selvom fragten af materiale til øen kan tage længere tid, end de er vant til, tager fragten til og fra deres hotel ikke lang tid. Og det overraskede Mathieu Holvoet.

– Da jeg skulle finde ud af, hvordan vi skulle komme til havnen fra hotellet, så jeg, at det var i gåafstand. Det har vi aldrig oplevet i en havn.

Han understreger, at de har været glade for at arbejde fra Rønne Havn og har følt sig meget velkomne.

– Det dejlige her er, at vi kan gøre hvad vi vil med havnen. Vi kan udvikle den, som vi vil, og placere tingene, hvor vi vil. 

 

Havvindmølleparken Arcadis Ost 1 forventes at være færdigetableret i begyndelsen af 2023.