Vi står over for to problemer med elnettet

SYNSPUNKT | ABONNENT | 16. JAN 2023 • 10:30
Af:
Maja Felicia Bendtsen
forbrugervalgt bestyrelsesmedlem
 Trefor El-net Øst
SYNSPUNKT | ABONNENT
16. JAN 2023 • 10:30

Vi har alle behov for at have dækket nogle basale behov, f.eks. at vi kan købe og bruge energi til rimelige priser, fordi vi er så afhængige af energi for at drive vores moderne liv. 

Derfor gør det også ondt, når energipriserne er steget så meget, som de har gjort det forgangne år. Senest har prisen for brugen af elnettet om aftenen mellem klokken 17 og 21 skabt rigtig meget debat, hvilket jeg godt kan forstå.

Jeg synes dog, at det er vigtigt, at vi deler problemet op i to. Det største problem, som vi slås med, er at vi har de højeste netpriser i Danmark, altså når vi ser på den helt grundlæggende pris, også kaldet basistarif, som svarer til højlast om vinteren. Der er forskellige årsager til, at vi har de højeste netpriser i Danmark, og nogle af årsagerne er mere eller mindre rimelige. Som forbrugervalgte repræsentanter i bestyrelsen for Trefor El-net Øst, gør Laila Kildesgaard og jeg, hvad vi kan for at sætte fokus på disse årsager.

Det andet problem, som vi påvirkes af, er den nye Tarifmodel 3.0, som er blevet indført af de fleste netselskaber i Danmark. Formålet med Tarifmodel 3.0 er at sikre, at nyt forbrug, som varmepumper og elbiler, ikke bruger strøm om aftenen der, hvor vi alle sammen i forvejen bruger meget strøm til at lave mad, se tv og så videre. Det kan man sikre på forskellige måder, og el-branchens svar har været Tarifmodel 3.0 med priser, der skifter over døgnet.

Personligt kunne jeg godt tænke mig en model, hvor vi havde en flad pris hele døgnet, op til en vis grænse, og hvis vi brugte mere end vores ”tildelte” kvote, så skulle vi betale en høj ekstra pris. Lidt ligesom hvis vi har overvægt på vores kuffert i lufthavnen, så 20 kilo kan komme gratis med, og hvis der er 25 kg i kufferten, så koster det en ”bøde”. På den måde kunne vi lave aftensmad som sædvanligt og kun blive straffet, hvis vi samtidig satte elbilen til opladning.

Privat har jeg varmepumpe, og derfor har jeg et højt dagligt elforbrug, så det gør ondt i min husstand, når både elpris og nettarif er høj om aftenen. Derfor har jeg valgt at skrue meget ned for varmepumpen i tidsrummet mellem klokken 17 og 21.

Jeg ved godt, at det ikke er alle, som kan ændre deres forbrug, sådan som jeg gør. Men jeg synes, det er vigtigt, at vi forstår, at vi kæmper med to problemer.

1) er de grundlæggende høje priser og 2) er Tarifmodel 3.0 og introduktion af nyt elforbrug, der kan betyde ekstra unødvendig udbygning af vores elnet. Og vi er nødt til at arbejde med de to problemer på to forskellige måder.