Nye sommerhusområder: Hvorfor finder man først ud af det nu?

SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 5. juni 2025 • 15:30
Af:
Finn Rowold
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 5. juni 2025 • 15:30

Den 3. juni har Tidende en artikel om nedlæggelse af et par sommerhusområder på grund af en gravhøj, lugt og flagermus, som jeg har glædet mig meget over, men også undret mig over.

Glæden går helt overordnet på, at der efter min mening er sommerhuse nok på Bornholm, hvor det nu drejer sig om at skabe mere fri natur samt, at det er historien og naturen selv, der sætter en stopper for byggeriet.

Som en af naboerne til det planlagte byggeri i Olsker er jeg selvfølgelig særlig glad for, at et værdifuldt naturområde bliver skånet for byggeri og efterfølgende for lyd- og lysforurening fra 22 sommerhuse.

Der er tale om det sidste ubebyggede eller dyrkede område mellem to sprækkedale, hvor rådyrene græssede morgen og aften, og som kan opleves fra den cykel- og vandresti, der er anlagt på resterne af den gamle jernbane mellem Allinge og Rønne.

Forundring

Forundringer går imidlertid på, at lugt og gravhøj først er opdaget nu - efter flere års forberedende arbejde i kommunens administration med planlægning, oplæg til kommunalbestyrelsen, udarbejdelse af lokalplan, høringer og så videre i flere år uden først at få foretaget en arkæologiske undersøgelse af området samt af lugten fra et rensningsanlæg, som har ligget der i mange år.

Undersøgelsen kunne være foretaget allerede for mange år siden, da området blev udlagt som et af de kystnære områder, der blev frigivet til sommerhusbyggeri. Vi naboer har også brugt meget tid på undersøgelser, møder og protestskrivelser, men det arbejde har dog ikke, som kommunens, kostet skatteyderne en masse penge, som kunne være sparet, hvis man havde foretaget de sidste undersøgelser først - ligesom lodsejeren kunne være sparet for mange problemer og omkostninger.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT