SVingerklubben

SYNSPUNKT | ABONNENT | 24. SEP 2022 • 06:18
Af:
Erik Klarup Mogensen
Lersøvej 3
Rønne
SYNSPUNKT | ABONNENT
24. SEP 2022 • 06:18

Manglende ordentlighed, ordholdenhed og manglende respekt skaber politikerlede.

 

Hvad sker der i bornholmsk politik? For mindre end et år siden blev der indgået et politisk samarbejde, og der blev indgået en konstitueringsaftale, og man enedes om, at Jacob Trøst skulle være øens nye borgmester. Mindre end et år efter løber Enhedslisten fra de indgåede aftaler og vil arbejde sammen med de to arvefjender fra sidste valg, S og V.

Det er, Morten Riis, hverken ordentligt, redeligt eller respektfuldt. Jeg forstår det simpelthen ikke, et ord er et ord, og det man har lovet, er man forpligtet til at holde eller sagt på en anden måde en mand er en mand, og et ord er et ord. Det er en gammel talemåde, som har fungeret i rigtig mange år, men åbenbart ikke længere.

Hvad skal vi vælgere tro, når man bare løber fra sit ansvar, fra indgåede aftaler, det er i den grad beskæmmende og utroværdigt. Når ”egoet” får første prioritet, og man glemmer det forpligtende samarbejde og indgåede aftaler, så hører alting op. Du som i den grad kritiserede Socialdemokraterne og Venstre før sidste valg, og nu laver en budgetaftale med selvsamme partier og med et smalt flertal. Bornholm har en anstrengt økonomi, og netop i denne situation var et bredt forlig nødvendigt, at gi' og ta'. Hvilken stemning skaber dette ikke i kommunalbestyrelsen de kommende tre år? Det har vi ikke behov for.

Jeg forstår slet ikke, hvad partiet Venstre vil med dette forlig og har uendelig svært ved at se, hvad de har fået? Men som Søren Schow udtalte, de kom med i et forlig, og så er det tilsyneladende ligegyldigt, hvad aftalen indeholdt. Jeg har læst Lene Kofoed Dams læserbrev om hendes udmeldelse af partiet Venstre, og jeg forstår hende til fulde. Jeg forlod Venstre før sidste valg, idet jeg havde fået nok af Venstres spidskandidat. Han indgik budgetaftale sidst med Liste A, og fra pålidelig kilde ved jeg, at han ikke havde bestyrelsens accept af budgetaftalen. Efter valget forsøgte han at tilbyde Enhedslisten borgmesterposten også uden bestyrelsens forhåndsaccept. Nu indgår han ikke blot ”finanslov” med den røde blok, men nu inviterer han sandelig også til fortsat samarbejde i de næste tre år. Et samarbejde uden om borgmesteren er simpelthen uholdbart ikke blot for kommunen, men for alle os der bor her på øen. Jeg har oplevet borgmesteren er par gange, og han virker meget ordentlig, velovervejet, rolig og, jeg tror, han er en samarbejdets mand. Den behandling fortjener en borgmester ikke.

Jeg er ikke blot dybt forundret over denne aftale, jeg er faktisk også vred, og jeg er helt sikker på, at vælgerne vil huske dette om tre år. Hvor er Venstres bestyrelse, hvor er Venstres nye formand, og hvad mener Heidi Burgedahl. Venstre har ingen venner længere i blå blok, hvor står partiet??? Det er vel ikke blot et spørgsmål om at få en idrætshal i Snogebæk, som vi dybest set ikke har behov for, ej heller et vandland og ferielejligheder ved Natur Bornholm.

Denne budgetaftale er ”forsmåethed” ud over alle grænser.