Leder: Stort velkommen til Bornholmeranalysen

LEDER | ABONNENT | 26. JAN 2022 • 06:51
LEDER | ABONNENT
26. JAN 2022 • 06:51

Den fremrykkede undersøgelse af Bornholms trafikbehov og -muligheder er mere end velkommen.


El-færge fra Allinge, hurtigfærge til København, gennemskuelige færge-priser, el-cykler i lufthavnen, grønne fly og genindførsel af intercitytog til Rønne.

Næsten alle Folketingets partier har besluttet at fremrykke den såkaldte Bornholmeranalyse og forene den med evalueringen af færgebetjeningen. Analysen skal undersøge næsten alle tænkelige transportformer til og fra Bornholm, og konklusionerne skal ligge klar inden årets udgang.

Vi er dybt afhængige af vores blå motorvej og vores lufthavn. Det seneste trafikforlig med daglige milliontilskud til Bornholmslinjens færgefart er en altafgørende brik i Bornholms positive udvikling. Billig fragt og billige billetter gør en kæmpe forskel. Men bruges de nuværende penge godt nok, og kan vi få en endnu bedre trafik og endnu mindre sort røg?

Ja, selvfølgelig kan vi det. Derfor er det supergodt for os, at undersøgelserne nu er slået sammen og skal være færdige inden årets udgang.

Kontaktrådet kommer til at spille en nøglerolle i undersøgelsen, der skal gennemføres af Trafikstyrelsen.

I oplægget til det nye kommissorium mangler der en væsentlig ting. Tunnellen er ikke nævnt med ét ord. Når el-cykler, grønne fly, intercitytog og direkte hurtigfærge til hovedstaden skal undersøges, bør det visionære tunnelprojekt også tages med.

Det er særlig glædeligt, at undersøgelsen også skal se på priserne til Øresundsbroen. Når en færgebillet til Bornholm sælges til 99 kroner, er det uhensigtsmæssigt, at vores gæster afkræves 400 kroner på Øresundsbroen, hvis de ikke hjemmefra har købt et bropas til 375 kroner.

Casinosystemet hos Bornholmslinjen, hvor de dyre trailerbilletter både kan købes til 999 og 19 kroner, vil også være værd at dvæle ved. Bornholm skal have mere ud af statens mange millioner end Molslinjen.

Vi står foran endnu en højsæson med udsolgte færger, der gør det umuligt med kort varsel at komme væk fra Bornholm en søndag med bil. Jo hurtigere sagerne undersøges, desto hurtigere kan vi få erstattet den lille færge Max med Express 2 og få den bedst mulige kapacitet i højsæsonen.

Der er masser af ønsker til trafik, og jo mere viden vi får om de forskellige muligheder, desto bedre valg kan både Bornholm og Christiansborg træffe. Det har vi brug for.