Inden Søndag - Har du øjne at se med?

Inden Søndag - Har du øjne at se med?
Bo Wendt Berentsen. Privatfoto
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 21. september 2024 • 11:00
Af:
Bo Wendt Berentsen
sognepræst i Nyker Sogn.
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 21. september 2024 • 11:00

Synderne, de syge og de fattige kommer til Jesus

I den kommende søndags tekst (den 17. søndag efter trinitatis, anden tekstrække) møder vi Levi, Alfæus’ søn.

Vi kan ikke sige meget om ham. Det vigtige ved ham er, at han er en tolder. Toldere på Jesu tid er at sammenligne med de, der samarbejdede med nazisterne under anden verdenskrig.

Man så på dem på samme måde; de var landsforrædere, det var folk, der havde solgt deres gode navn for egen vinding, og de opkrævede skatter - ofte mere end hvad de havde bemyndigelse til - for at berige sig selv.

Disse mennesker var ikke kun forrædere. De berigede sig selv på deres egen folks undertrykkelse, og derfor fik de også en hård dom fra deres samtid. Tit hører man snak om, at disse toldere er nogle stakler, og at samfundet var ubarmhjertigt hårde i deres domme imod dem.

Der er en slags social uretfærdighed, som er på spil her mod tolderne. Men det er ikke det, som evangelisten Markus har på hjerte.

Behov for Jesus

Disse landsforrædere, disse uslinge, de som har solgt deres moral for at undertrykke deres eget folk – for at stjæle deres penge. De har øjne at se med.

Deres synder er så grove, at de kan se, hvor meget de behøver Jesus. Derfor behøver Jesus kun at sige to ord, og så følger de ham.

At følge Ham

”Følg mig!” siger han, og så følger de ham. De spiser og drikker med ham, fordi her har de fundet noget, som er værd at opgive alt for.

Alle deres synder, alle deres rigdomme opgiver de for dette ene: At følge ham. Blive forhånet med ham, blive forfulgt med ham. Følge ham i tykt og tyndt – og hvorfor? Fordi han er brudgommen der skal føre dem, brudesvendene, væk fra denne verden, med dets synd og død – og ind i Guds rige, til evigt liv og salighed

At se synden og derfor se Jesus

Og det er for intet, kun på grund af tro får de dette – om de dog holder fast i deres tro! Derfor er disse toldere salige – for de kan se deres synder, så kan de se Jesus for hvem han er.

Der er en grund til, at det er synderne, de fattige og de syge der kommer til Jesus – og hvorfor Gud har en særlig omsorg for netop disse. De kan se Jesus for hvem han er. Gud er Gud for dem, der behøver ham, og jo dybere din nød efter Jesus er, jo klarere kan du se ham.

Anderledes er det med farisæerne. De har intet behov for Gud. De mener at have Gud på deres side, men de viser absolut intet behov for ham - retfærdigheden, den har de jo allerede selv. Status har de allerede. Store, kloge hoveder fyldt med Skriftens ord har de allerede styr på. De mener, at Gud er deres Gud, men de har intet behov for ham eller den frelse, som han har beret i hans søn.

I dag

Dette har en vigtig besked til os i dag. Det er lige meget om du er præst, biskop, provst, eller teolog med kæmpe hinkestensbriller. Det tæller for intet, intet, intet i Guds rige.

I Guds rige er der kun en ting, der afgør, om man går derind, og det er din nød efter Kristus. Det er derfor, at toldere og syndere går ind i Guds rige før nogen præst, biskop eller teolog. For de ser deres nød efter frelsen i Jesus så klart – De føler den så klart, at Jesus blot kan sige to enkelte ord ”Følg mig” – og de forlader alt hvad de ejer, hele deres gamle liv for at følge efter frelsen, som de ser i Jesus.

Giv mig øjne at se med

Derfor er min bøn inden denne søndag, til mig selv, og til enhver der må læse dette – Herre giv os øjne at se med, ligesom disse toldere og syndere har, så du blot kan sige et enkelt ord, så jeg af hjertet følger dig ind i Guds rige, og hellere forlader alt andet – og følger dig ind i dit evige rige med al dets herlighed.

"Inden Søndag" er Tidendes serie, hvor øens præster efter tur skriver en klumme. Emne og udtryksform er helt fri for skribenterne

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT