Debat: Jo, bomberne over Rønne og Nexø blev omtalt i radioen

Debat: Jo, bomberne over Rønne og Nexø blev omtalt i radioen
Foto: Svend Parksø
| ABONNENT | 2. MAJ 2021 • 13:12
Af:
Thomas Kofoed Poulsen
 Haslevej 49
Rønne
| ABONNENT
2. MAJ 2021 • 13:12

LÆSERBREV

Nogle myter er mere sejlivede end andre. I min nye bog “Russertiden” har jeg beskrevet mediedækningen af bombardementerne i 1945. Jeg troede, at jeg hermed kunne punktere en af de mest sejlivede myter fra dengang – nemlig at Pressens Radioavis ikke omtalte bombardementerne. For det gjorde radioen.

Radioens manuskripter fra den skæbnesvangre dag den 7. Maj 1945 findes på Det Kongelige Bibliotek. Jeg har fået et af dem trykt i bogen, så alle kan få syn for sagn. Her står udtrykkeligt, at begge byer er blevet bombet, og at der er døde og sårede.

Derfor undrer det mig, at Peter Tiemroth i et debatindlæg prøver at holde fast i myten ved at henvise til, at bombardementerne muligvis ikke blev omtalt den 9. maj i forbindelse med omtale af evakueringen. Altså to dage senere. Den 9. maj var nyheden ikke længere bomberne, som allerede i flere dage var blevet omtalt både i radioen samt i de store københavneraviser.

Man kan så stille spørgsmålet, om manuskripterne fra den 7. maj og 8. maj blev skrevet og arkiveret, men aldrig læst op i radioen? Det virker usandsynligt. For det første findes der et radiointerview fra 1985 med Tønnes Wichmann, som i 1945 var næstkommanderende i modstandsbevægelsen. Her fortæller han, at han efter at have gransket gamle dokumenter har fundet frem til, at en gruppe i modstandsbevægelsen rapporterede, at de hørte nyheden i radioen. For det andet er der i manuskripterne om Bornholm fra den 8. maj 1945 i en aftenudsendelse henvisninger til, hvad der blev sagt om Bornholm tidligere på dagen. Det ville man ikke gøre, hvis det aldrig var blevet læst op i den første udsendelse. Og hvorfor skulle man blive ved med at skrive om Bornholm, hvis det ikke skulle læses op?

Efter alt at dømme er det altså en myte, at radioen var tavs om Bornholm. Hvordan er den så opstået? Mit bedste bud på en forklaring er kaos og strømsvigt, og at nyheden ikke fik et officielt præg, fordi regeringen var tavs.