Sidste signal fra russisk sejlbåd er mere end en måned gammelt

Sidste signal fra russisk sejlbåd er mere end en måned gammelt
Udsigten sydpå, hvor en russisk sejlbåd den 15. september - samtidig med at en amerikansk øvelse fandt sted på Bornholm - blev fulgt af det danske patruljefartøj Diana i mere end fem timer. Arkivfoto
TOPNYHED | ABONNENT | 28. OKT 2023 • 11:00
Tommy Kaas
Redaktør
TOPNYHED | ABONNENT
28. OKT 2023 • 11:00

Dagen efter en russisk sejlbåd i mere end fem timer blev fulgt af Forsvarets patruljefartøj Diana sydvest for Bornholm, blev det sidste signal fra skibets AIS-system opfanget. – Normalt er den tændt hele tiden, lyder det fra formanden for en lokal sejlklub.

Det seneste AIS-signal fra den russiske sejlbåd, der i omtrent fem timer blev fulgt af Forsvarets patruljefartøj sydvest for Bornholm den 15. september, er fra om aftenen dagen efter - med en positionsangivelse i farvandet sydøst for Bornholm.

Det fremgår af hjemmesiden Marinetraffic.com, der monitorerer skibstrafikken. Det er således mere end en måned siden, båden sidst sendte et signal ud, der blev registreret af hjemmesidens system.

Om bådens AIS-system blev slukket, vides ikke. Men mens båden sejlede sydvest for Bornholm, sendte sejlbåden AIS-signaler, og Marinetraffic havde formentlig opfanget et signal fra båden på et senere tidspunkt, hvis skibets AIS-system var tændt.

Under normale omstændigheder har man da også systemet tændt hele tiden, oplyser formanden for Rønne Sejlklub, Kim Frederiksen.

– Nogen slukker den, når de kommer i havn, og ikke er i båden, men almindeligvis har man den tændt. Ofte er det et system, der er koblet sammen med ens GPS, VHF og alting, så det kører samlet, siger han.

– Så når du er ude og sejle, har du det tændt - hvorfor skulle du have det slukket, spørger han retorisk.

Kan der være nogle hensyn, der taler for, at man slukker sin AIS, når man er ude på vandet?

– Nej. Det er kun, hvis andre ikke skal kunne se, hvor du er. Ellers kan jeg ikke se nogen grund til det, siger Kim Frederiksen.

Han tilføjer, at der ikke er et krav om, at et lystfartøj skal have en AIS-sender om bord.

– Så hvorfor ikke bare slukke den helt? Så kan du sejle fuldstændig uforstyrret, hvis det er det, du vil, siger Kim Frederiksen.

Ifølge Jacob Kaarsbo, der er senioranalytiker hos Tænketanken Europa med sikkerheds-, forsvars- og geopolitik som ekspertområder, bliver skibes AIS-systemer oftest slukket, hvis 'de laver et eller andet'. Dog kan der være en mening med, at man har sejlet med AIS-senderen tændt.

– Man kan i hvert fald sige: Det lader ikke til, at Forsvaret er gået ud fra den antagelse om, at det blot var nogen, som var der ved et tilfælde. Det kan vi vel sige. Men man kan også sige, at hvis der bliver spottet et skib på den måde med transponderen slukket, så påkalder det sig endnu mere opmærksomhed, hvis man opdager det, siger Jacob Kaarsbo.

Bornholms Tidende har forsøgt at få en kommentar fra den russiske ambassade i Danmark, men ambassaden er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Hvilke skibe skal have AIS-udstyr?
Der findes to typer af AIS-transponder i skibene, klasse A og klasse B. I større skibe er det et udstyrskrav at have en klasse A, som er en dyrere og mere avanceret model i forhold til klasse B.

Mindre fartøjer, hvor det ikke er et udstyrskrav med AIS, eksempelvis fritidsbåde, kan anvende en billigere AIS Klasse B-station. Klasse B-typen sender ikke så ofte som klasse A-typen.

Den russiske sejlbåd har en AIS-transponder af typen klasse B.

Kilde: Søfartsstyrelsen



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT