'Gode gamle dage' og nutiden

'Gode gamle dage' og nutiden
En forside fra 1964. Arkiv
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 21. august 2025 • 19:00
Af:
Holger Ø Mortensen
Snogebæk
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 21. august 2025 • 19:00

Aviser i papirudgave er blevet en sjældenhed, så når jeg falder over en, skal jeg altid lige bladre - senest en Bornholms Tidende fra 1964.

James Mason spiller hovedrollen i "Heltenes Ø" - vist i Rådhusteatret (forbudt for børn), Stephan Cory spiller afskedskoncert på Jomfrubjerget, en ung mand har fået en bøde på 200 kroner for at skjule en østtysk flygtning, og Østerlars Privatskole holder stiftende generalforsamling.

Det er kun to efter Cubakrisen og et år efter mordet på John F. Kennedy. Verden var i oprør og på randen af afgrunden. Men på Bornholm gik det fint.

Gang i hjulene

Min pointe er: I 1964 var der gang i hjulene på Bornholm.

Befolkningstallet var på hele 48.000, øen havde i omegnen af 2000 små og store landbrugsbedrifter, øen havde 10 mejerier (indtil 1963), og fiskeriet gik strygende. Bornholm var en sund forretning.

Nu 60 år senere ser det hele meget mere sørgeligt ud. Bornholm er kommet på overførselsindkomst.

Den store nedtur

Da fiskeriet kollapsede i 80erne, så startede den helt store nedtur.

Også landbruget har oplevet en historisk derout. Kun eksorbitante subsidier på cirka 100 milioner kroner årligt holder bønderne kørende. Reelt er landbruget en dundrende underskudsforretning. Befolkningstallet er nu langt under 40.000 og stagnerende. Det går den vej, som hønsene skraber.

Kan det vendes?

Hvad skal der til for at vende udviklingen? Landbruget har vi talt om.

Det dur ikke. Hvis Bornholmsk landbrug kunne markedsføres som et sundt, grønt og økologisk fødevareerhverv, så kunne dette muligvis være fremtiden.

5-600 millioner borgere i vores nabolande hungrer efter sunde fødevarer. Men bønderne vil ikke - de vil have mere af det samme: Korn og svin.

Det er håbløst.

Turisme alene kan slet ikke ændre den sørgelige situation for Bornholm.

Indtil videre er vi afhængige af de rare tre-fire milliarder fra det øvrige Danmark. Må vi bede om lidt ydmyghed!

Mange sætter deres lid til energiøen og erhvervsparken ved Sose - lige så mange er meget skeptiske, og ligefrem modstandere af ændringer i deres nabolag.

Men her ligger nøglen til at få Bornholm på ret fod igen.

Ingen tvivl om, at masser af energi vil tiltrække nye iværksættere. På den lille ø Samsø med under 4.000 indbyggere er skoleeksemplet en fabrik, der laver avanceret udstyr til lægeklinikker og tandlægeudstyr.

Her beskæftiges 100 mand m/k. Dette kan også gøres på Bornholm.

I mellemtiden vil jeg køre en tur på min NSU QUICKLY knallert - set i Bornholms Tidende anno 1964 til 1.200 kroner.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT