Jeg var flyttet til Nexø uden at kende et øje. Men i 1999 var jeg så heldig at få et residensskab i det nordlige Skotland, hvor jeg boede i to måneder i en lillebitte by sammen med en skotsk pige og en dansk pige, der også arbejdede med kunsthåndværk. Jeg kendte Skotland i forvejen, fordi havde taget min master i glasdesign i Edinburgh. Men de to måneder i den lille nordskotske havneby er stadig noget særligt for mig. Sammen med de to andre piger, som jeg faktisk ikke kendte særlig godt, havde vi udarbejdet et glaskunstudviklingsprojekt, som var blevet udvalgt, da vi søgte om at bo der, og så betalte de ellers alting for os. Det var en stor luksus i et fag, hvor man aldrig er sikker på at tjene nok penge, men nu fik vi pludselig to måneders ro til vores glaspusteri. Normalt kan det koste 2000 kroner at låne et glasværksted om dagen, men her blæste vi gratis glas dag og nat, og det var fedt. Men jeg følte mig lidt som det tredje hjul, for de to andre piger var meget tætte veninder, og jeg var sikkert heller ikke fantastisk selskab, for på det tidspunkt var jeg ved at slå op med min kæreste gennem mange år og stod midt i en lille krise, som nok gjorde mig lidt indadvendt. Nogle gange kan det også føles virkelig akavet, når man er tre piger, der bor sammen.
Et magisk sammentræf
Der skete ikke det store i byen, der engang havde været en driftig fiskeriby, men nu havde de i stedet prøvet at skabe noget nyt ved at lave et glasresidenssted i byens gamle skole. Der lå ellers kun et posthus, en kro og to rivaliserende pubber i byen, som var meget befolket med lidt sørgelige, fraskilte mænd. Når man bor i sådan en lille by, finder folk hurtigt ud af, at man er der, men det var ikke kun mændene, der viste os interesse, og der kom blandt andet en keramikinteresseret kvinde for at besøge os. Hun kendte selv en dansk keramiker, som boede i Skotland, så denne danske keramiker Lotte Glob kom også på besøg i vores store fine hus på østkysten. Vi havde en hyggelig aften, hvor hun lærte at puste glas. Hun inviterede os til gengæld hjem til sig på vestkysten i det nordlige Skotland. Det var en tur på godt halvanden time ad små veje. Vi kørte derhen en mørk efterårsaften, som tilfældigvis lige var den aften, hvor Halleys komet kunne ses. Det er sådan noget, der kun sker hvert 70. år, og det var ovenikøbet stjerneklart. Det flade landskab på de kanter kan, bortset fra klipperne ved kysten, minde lidt om den jyske vestkyst. Vi kørte over heden og senere langs kysten, hvor hun boede. Undervejs stoppede vi op og satte os på en bakke, mens vi så både Halleys komet, som lignede en stor stjerne, der var i bevægelse. Det var mageløst. Vi så også stjerneskud og nordlys, som jeg aldrig har set før eller siden, men det var helt vildt at sidde og se på det store blågrønne lysgardin, der stod og blafrede over os, og jeg sad og tænkte på usandsynligheden i mine pludseligt store naturoplever. På mødet med naturen og mødet med denne fremmede danske kvinde, der boede herude. Det var, som om et helt nyt univers af nye muligheder åbnede sig for mig.
En del af skaberværket
Det var jo tilfældigheder, der havde gjort, at vi mødtes gennem vores arbejde. Jeg var selv i slutningen af 20’erne dengang, mens den danske keramiker, der er 77 år i dag, må have været 55 år på det tidspunkt. Lotte Glob var en meget intens kvinde, der lige i den periode havde nogle familieudfordringer. Hendes datter var kommet på kvindecenter, fordi datterens mand havde banket hende. Alligevel var Lotte altså så gæstfri at invitere os hjem til sig selv. Hun boede på en gammel kaserne, hvor hun havde keramikværksted og boede alene, fordi hun var blevet skilt fra sin mand. Men hun var en sej og stærk kvinde, der lavede nogle helt fantastiske stentøjsskulpturer, som hun tog med op i bjergene spændt bag på en rygsæk, så skulpturerne kunne interagere med naturen, og det var vi med til. Hun havde sin egen kunstneriske teknik, hvor hun for eksempel lavede skulpturer, der i form og udseende kunne minde om sten, men som var en slags hule krukker, og hun slæbte så disse smukke stentøjsskulpturer op på ellers ufremkommelige steder i bjergene, så kunsten og naturen kunne møde hinanden, og så efterlod hun sine skulpturer som en del af naturen med en ide om, at hendes skaberværk på den måde blev en del af det store skaberværk. Det var meget inspirerende at lære hendes kunstneriske praksis at plante ”sten” rundt omkring i naturen. For jeg havde aldrig hørt om noget lignende. Jeg kendte landart, hvor man laver noget i naturen af naturen, men jeg havde ikke hørt om andre, der lagde kunst i naturen. For værkerne var jo ikke engang sikret noget særligt publikum, når hun lagde sin kunst som hemmelige påskeæg på steder, hvor folk ellers ikke kom. Det var kunst som et mellemværende mellem hende og naturen, hvor hun så det som en sport at placere sin kunst så langt ude i naturen, hun kunne komme. Og det var vildt inspirerende for mig, der arbejdede hos Pernille Bülow, hvor alt, hvad vi lavede, jo var skabt for at blive solgt, men Lotte Glob ville i virkeligheden hellere lægge sin kunst op på en klippe, hvor ingen så det. Selvfølgelig solgte hun også ting, men hun lavede først og fremmest kunst, fordi hun ikke kunne lade være, og hele hendes væsen og energi var enormt smittende.