Transportfirma: 'Trailere strander ugentligt i Køge, fordi Hammershus-færgen er fuld'

Transportfirma: 'Trailere strander ugentligt i Køge, fordi Hammershus-færgen er fuld'
Det sker ugentligt, at Ole Holm Transport ikke kan få alle trailere til Bornholm på den ønskede dag. Arkivfoto: Berit Hvassum
Torsdag 27. maj 2021 • 17:23
Torsdag 27. maj 2021 • 17:23

TRANSPORT

– Det er klart, at der er en grænse, og at vi nærmer os den grænse. Hvornår er dog ikke til at sige.

Sådan sagde kommunikationschef i Molslinjen Jesper Maack forleden i Bornholms Tidende, og den omtalte grænse handlede om, hvor meget fragt, det er muligt at sende med Hammershus fra Køge og til Rønne.

Bornholms stigende popularitet har medført øget passagerpres, men dertil større økonomisk aktivitet, som smitter af på hele øens økonomi. Flere mennesker medfører øgede mængder af varer, dertil er der gang i byggebranchen og eksempelvis vindmøllebyggeri ved Kriegers Flak.

Alt sammen betyder mere gods, og det mærker også transportørerne, som ikke altid kan få de trailere med ombord på fragtfærgen, som de ønsker.

Det kan Ole Holm Transport tale med om.

– Vi mærker det da, siger Esben Andersen fra transportfirmaet.

– Der er afgange, som er udsolgt, men hvor vi godt kunne have tænkt os at få noget mere gods med.

Er den problematik af nyere dato?

– Jeg vil sige, at vi har oplevet det mere i år end i de foregående år.

Hvor mange trailere skal I have fragtet om dagen?

– Det er et sted mellem 18 og 23 trailere. Det svinger lidt fra dag til dag.

Og så oplever I, at der er udsolgt, og at I ikke kan få alle trailere med?

– Ja, det gør vi.

Ugentligt

Risikerer I, at for eksempel fødevarer eller ferskvarer ikke kan komme med?

– Nej, ferskvarer og fødevarer kommer altid med, dem lader vi ikke stå.

Hvor ofte oplever I, at der er udsolgt?

– Det er nok en til to gange om ugen, siger Esben Andersen.

Molslinjen, som med Bornholmslinjen overtog besejlingen af Bornholm i 2018, samarbejder med BHS Logistics om håndteringen af fragten, og den bornholmske transportør har løbende lært af erfaringerne i forhold til at optimere pålæsningen af Hammershus bedst muligt, men som Jesper Maack udtrykte det, så er der naturligvis en grænse. Og han fortsatte:

– Den bedste måde at se det på er, at færgen melder udsolgt. Det betyder, at vi er helt ude i hjørnerne på færgen med godset, og det vil enhver i fragterhvervet på Bornholm også bekræfte.

FÅ ABONNEMENT